Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive
Universal Robots, duńska firma zajmująca się projektowaniem i produkcją robotów współpracujących (cobotów), wraz ze swoimi partnerami coraz śmielej wkracza w przemysł motoryzacyjny. Coboty stają się pożądanym uzupełnieniem tradycyjnych robotów przemysłowych, a dzięki nowym technologiom, jak AI, wspierają przejście fabryk w stronę Przemysłu 4.0.
Na zamku Topacz pod Wrocławiem, gdzie znajduje się również Muzeum Motoryzacji, odbyło się spotkanie specjalistów automatyzacji z przemysłu motoryzacyjnego zorganizowane przez Universal Robots oraz jego partnerów - Drim Robotics, inbolt, Scanway, Schmalz Polska, SCHUNK Polska. W niemal 100-osobowym gronie dyskutowano na tematy związane z rozwojem branży i zmianach, które przed nią stoją. Omówiono problemy z pozyskaniem nowych pracowników, a także wpływ robotyzacji na cały sektor produkcyjny.
Demografia, brak rąk do pracy, nowe technologie
W trakcie Automotive Cobot Day przewijały się trzy główne kwestie: trudności ze znalezieniem pracowników do prac monotonnych, ale jednocześnie wymagających zachowania czasów cyklu i wysokiej jakości, zmieniającą się struktura demograficzna społeczeństwa oraz gwałtowny postęp technologiczny.
Automatyzacja branży motoryzacyjnej jest kołem zamachowym Przemysłu 4.0 w Polsce.
– Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki co piąty robot przemysłowy zainstalowany w krajowych fabrykach wspiera produkcję pojazdów. Gęstość automatyzacji w Polsce w 2022 roku wynosiła 71, co oznacza, że tyle robotów przypadało na 10000 pracowników. Natomiast w sektorze automotive było to już 259 – powiedział Daniel Niepsuj, Area Sales Manager na Polskę, Czechy, Słowację i kraje bałtyckie w Universal Robots. – Cieszy również wyraźny wzrost liczby instalowanych nowych robotów. W 2022 roku przybyło ich w przemyśle motoryzacyjnym aż 417, co było najlepszym wynikiem ze wszystkich branż w kraju– dodał Daniel Niepsuj.
Powtarzalne zadanie? Dla cobota – idealnie
Przedstawiciele BOS Automotive z Tychów, Bosch Automotive z Wrocławia i ZF Steering Systems Poland z Czechowic-Dziedzic na przykładach wdrożeń ze swoich zakładów wskazywali obszary, gdzie roboty współpracujące mogą wspomóc produkcję. Szczególnie sprawdzają się w aplikacjach związanych z powtarzalnymi zajęciami.
– Zrobotyzowanie stanowiska czyszczenia rur pozwoliło nam na wyeliminowanie monotonnej pracy operatorów, zmniejszenie ryzyka błędów oraz podniesienie efektywności produkcji rolet bagażnika. Wybraliśmy cobota od Universal Robots ze względu na jego łatwość obsługi i bezpieczeństwo. Dzięki profesjonalnemu wsparciu Drim Robotics, projekt został zrealizowany elastycznie i szybko, spełniając nasze potrzeby. Po udanym wdrożeniu pierwszego cobota, planujemy dalszą robotyzację innych procesów, analizując możliwości techniczne i potencjalne korzyści ekonomiczne z inwestycji – mówi Krzysztof Duda, Kaizen Manager w BOS Automotive Products Polska.
- Od lat nasza lokalizacja rozwija się w bardzo dynamiczny sposób, stając się kompleksowym centrum kompetencyjnym i fabryką opartą na rozwiązaniach Przemysłu 4.0. Jednym z nich jest wdrożenie cobotów, które stały się integralną częścią naszego zespołu, przejmując rutynowe i monotonne zadania od naszych pracowników. Dział techniczny opracował i ustandaryzował metodę szybkiej implementacji tzw. One Box Solution, dzięki której coboty mogą być szybko podłączane i komunikowane z każdą maszyną w naszym zakładzie – mówi Piotr Berhausen, kierownik działu technicznego w Bosch Wrocław. – Czynnikami, które decydują o automatyzacji stanowiska pracy są ergonomia i bezpieczeństwo pracownika. Jeszcze rok temu pracę, którą dziś wykonują roboty współpracujące, wykonywał człowiek. Dziś maszyny nieprzerwanie pracują podczas trzech zmian produkcji, pakując komponenty, a nasi pracownicy mają więcej przestrzeni na bardziej zaawansowane zadania – dodaje.
- Coboty w ZF Steering Systems Poland zajmują się załadunkiem i rozładunkiem maszyn produkcyjnych. Za wdrożeniem stało dążenie do podniesienia ergonomii oraz poprawy bezpieczeństwa w trudnych środowiskowo obszarach. Dodatkowo uzyskaliśmy wzrost jakości dzięki zwiększeniu powtarzalności – mówi Piotr Drabczyk, Zastępca Dyrektora Zakładu, Dyrektor Operacyjny w ZF Steering Systems Poland. – Automatyzacja cobotami pomaga nam być bardziej konkurencyjnymi w wymagającej branży motoryzacyjnej – podsumowuje.
Apetyt rośnie w miarę automatyzowania
Przemysł motoryzacyjny jest silnie kojarzony z automatyzacją procesów, lecz głównie dużymi robotami przemysłowymi. Sytuacja ta stopniowo się zmienia na rzecz robotyzacji współpracującej. Często o wdrożeniu automatyzacji cobotami decyduje pozytywne doświadczenie innej fabryki w danej grupie. Tak było w przypadku ZF Steering Systems Poland.
- Na coboty UR zdecydowaliśmy się zachęceni doświadczeniami siostrzanego zakładu w Niemczech. Do tej pory w naszych placówkach w Bielsku-Białej i Czechowicach-Dziedzicach korzystaliśmy z robotów przemysłowych, których wdrożenie wymagało udziału integratora. Natomiast w przypadku cobotów instalacją i uruchomieniem mogli się zająć – po odpowiednim przeszkoleniu – nasi pracownicy. Obecnie działa u nas 8 cobotów, a kolejnych 5 zostanie uruchomionych w najbliższych dniach. I to nie koniec – mówi Piotr Drabczyk. – W zakładzie wzrosła efektywność produkcji, bo coboty pracują z pełną wydajnością w trakcie przerw produkcyjnych i przy wymianach zmian, a pracownicy zyskali nowe kompetencje, które przydadzą się również w przyszłości – dodaje Drabczyk.
Elastyczność jest kluczowa
Jedną z głównych zalet cobotów jest ich elastyczność: mogą być montowane w dowolnej orientacji, po ocenie ryzyka mogą być umieszczane obok ludzi bez ogrodzeń ochronnych i z powodzeniem wykonywać wiele różnych zadań.
- Podczas spotkania nasi partnerzy przedstawili wiele ciekawych zastosowań cobotów, które mogą być wdrożone w przemyśle motoryzacyjnym: kontrolę jakości z zastosowaniem systemu wizyjnego, głowicę zmieniającą efektory, która pozwala na szybsze wykonywanie zadań montażowych, rozpoznawanie detalu silnika w oparciu o sztuczną inteligencję, montaż robota na platformie mobilnej, która porusza się równolegle do linii produkcyjnej, zgrzewanie punktowe karoserii – wylicza Niepsuj. – Potrzeba jest matką wynalazków, a powtarzalne, brudne lub niebezpieczne zadanie może stać się impulsem dla nowego zastosowania cobota – dodaje.
O Universal Robots
Universal Robots jest wiodącym producentem robotów współpracujących (cobotów) wykorzystywanych w wielu branżach oraz w edukacji. Założona w 2005 roku i mająca siedzibę w Odense, w Danii, firma Universal Robots dąży do stworzenia świata, w którym ludzie pracują z robotami, a nie jak roboty. Jej misja jest prosta: Automatyzacja dla każdego. Wszędzie.
Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego na świecie komercyjnego cobota w 2008 roku, Universal Robots rozwinął portfolio produktów o szerokim zasięgu i ładowności oraz sprzedał ponad 75 000 cobotów na całym świecie. Wokół technologii cobotów rozwinął się rozległy ekosystem tworzący innowacje, Zapewniający klientom wybór spośród szerokiej gamy komponentów, zestawów i rozwiązań dostosowanych do każdego zastosowania.
Więcej informacji na stronie: www.universal-robots.com
Kontakt dla mediów:
Dorota Prochowicz, Omega Communication,
dprochowicz@communication.pl, +48 728 433 401
Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.