Komunikaty PR

Big Data w najnowszych systemach bezpieczeństwa Toyoty

2020-02-27  |  10:00
Biuro prasowe

Stosowany w samochodach japońskiego producenta pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense (TSS) za kilka miesięcy ma się wzbogacić o nową funkcję zapobiegania niekontrolowanemu przyspieszaniu samochodu. Działający w oparciu o Big Data system zapobiegnie kolizjom i wypadkom, spowodowanym przez niekontrolowane naciśnięcie pedału przyspieszenia przez kierowcę. Możliwości TSS zostaną ponadto rozszerzone o zaawansowane rozwiązania znane z luksusowej limuzyny Lexus LS.


Żyjemy w epoce „połączonych samochodów”, czyli tzw. conncected cars. Komputerowe systemy potrafią już monitorować co dzieje się z autem i kierowcą. Teraz z wykorzystaniem dużych baz danych możliwe stało się uniknięcie niekontrolowanych przyspieszeń. Niełatwo odróżnić niezamierzone, pełne wciśnięcie pedału gazu od świadomego działania ze strony kierowcy. Jednak umożliwia to już nowa technologia, opracowana przez inżynierów Toyoty.

Jak działa system?

W razie wykrycia niekontrolowanego przyspieszenia, zostaje ono natychmiast stłumione. Skutek jest taki sam, jak zdjęcie nogi z pedału i naciśnięcie przez kierowcę hamulca. Stało się to możliwe dzięki Big Data, czyli przetwarzaniu ogromnych ilości zgromadzonych wcześniej danych z połączonych z globalną siecią i jeżdżących po drogach całego świata „połączonych samochodów” Toyoty. Dzięki nim, możliwa stała się identyfikacja nieintencjonalnego użycia pedału gazu, by w razie potrzeby komputer mógł przejąć kontrolę nad przyspieszeniem i zapobiec nieszczęściu.

Już tego lata Toyota planuje zainstalować tę funkcję w nowych samochodach w Japonii, stosując w nich swój zmodernizowany system kontroli przyspieszenia. Najnowszy system bezpieczeństwa Toyoty jest odpowiedzią na rosnącą liczbę kolizji i wypadków w starzejącym się japońskim społeczeństwie. Osoby w podeszłym wieku odpowiadają tam już za 15 proc. śmiertelnych wypadków. A ich częstą przyczyną jest właśnie pomylenie pedału przyspieszenia z hamulcem.

Starając się im zapobiec i ograniczyć potencjalne szkody, w 2012 roku Toyota wprowadziła system ICS (Intelligent Clearance Sonar), który wykrywa obiekty za oraz przed pojazdem i jest zdolny do automatycznego zatrzymania auta, jeśli zbliży się zbyt blisko do przeszkody. Obecnie w system ICS są wyposażone w sumie 32 modele Toyoty i Lexusa. W 2018 roku japońska marka dodała w niektórych pojazdach funkcję zapobiegającą wciśnięciu pedału przyspieszenia, jeśli czujniki wykryły przeszkodę.

Zareaguje nawet, gdy nie ma przeszkód

Najnowsze rozwiązanie Toyoty pozwala zatrzymać samochód, nawet gdy na drodze nie widać żadnych przeszkód. Dzięki informacjom na temat wzorów zachowań kierowców, pozyskanych z wykorzystaniem Big Data, system rozpoznaje czy przyspieszenie jest intencją kierowcy – wynika z konieczności włączenia się do ruchu, wyprzedzania lub ominięcia przeszkody. Jeżeli jest ono jednak skutkiem pomyłki, dekoncentracji lub zasłabnięcia, nastąpi natychmiastowa reakcja systemu.

W przypadku nagłej zmiany położenia pedału przyspieszenia, system przeanalizuje siłę z którą został wciśnięty, uwzględniając informacje z czujników, radarów i kamer, a także sygnały przesłane z innych samochodów. Na ich podstawie stwierdzi, czy kierowca użył pedału przyspieszenia zgodnie ze swoim zamiarem. Przygotowując to rozwiązanie, Toyota przeanalizowała rzeczywiste wypadki, których przyczyną było niewłaściwe użycie pedału przyspieszenia, wzbogacając system ICS o nową funkcję tłumienia przyspieszenia.

Toyota wierzy, że liczbę wypadków spowodowanych niewłaściwym użyciem pedału można zmniejszyć jeszcze bardziej, nie tylko na parkingach. Planuje również szeroko udostępniać swoje rozwiązanie innym producentom samochodów, starając się przyczynić do całkowitego wyeliminowania śmiertelnych wypadków i rannych w ruchu drogowym.

Ewolucja systemu Toyota Safety Sense

Toyota Safety Sense to wprowadzony w 2015 roku pakiet systemów aktywnego bezpieczeństwa, na który składały się przede wszystkim układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), system ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu (LDA) oraz automatyczne przełączanie świateł drogowych (AHB).

Drugą, udostępnioną w 2018 roku generację systemu wzbogacono o funkcję wspomagania jazdy na autostradzie oraz technologię rozpoznawania pieszych również w nocy i rowerzystów za dnia, a także system utrzymywania samochodu na pasie ruchu (LTA), nawet gdy nie ma wyraźnych, namalowanych na nim linii.

Do końca 2017 roku Toyota wyposażyła w system Safety Sense prawie wszystkie swoje samochody osobowe w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie. Obecnie ponad 16 milionów aut japońskiego producenta na całym świecie dysponuje pakietem Toyota Sefety Sense.

Rozwiązania prosto z flagowego modelu Lexusa

W tym roku Toyota planuje ponadto rozszerzenie możliwości pakietu Toyota Sefety Sense o kilka funkcji bezpieczeństwa, przejętych z systemu Lexus Safety System +, w które został wyposażony w 2017 roku flagowy model Lexusa – sedan LS.

Wśród nich znajdzie się układ PCS (Emergency Steering Assist). Zadaniem systemu jest ochrona przed kolizją z pieszym, który wtargnął na drogę. Układ może automatycznie wykonać skręt kierownicą, by ominąć osobę, ale jednocześnie utrzymuje samochód w granicach pasa ruchu. Z flagowej limuzyny Lexusa zaczerpnięty zostanie również układ Driver Emergency Stop Assist, zatrzymujący auto w razie zasłabnięcia kierowcy. Kiedy układ wykryje brak aktywności człowieka, ostrzega pobliskie pojazdy, uruchamiając sygnał dźwiękowy i światła awaryjne oraz stopniowo zwalnia samochód, aż do zatrzymania. Następnie automatycznie łączy się z usługą HELPNET, by wezwać pomoc.

Nowością znaną już z Lexusa LS będzie również system utrzymania pasa ruchu LTA połączonego z dynamicznym, radarowym tempomatem z funkcją redukcji prędkości w zakrętach. Rozwiązanie łączy technologie AI z rozpoznawaniem białych linii za pomocą kamery, aby zapewnić bardziej stabilną i wygodną jazdę. Układ dostosowuje prędkość pojazdu do kształtu zbliżających się zakrętów, w ten sposób redukując boczne przeciążenia.

Wymienione wyżej funkcje jeszcze w tym roku zostaną wprowadzone do najnowszej wersji systemu Toyota Safety Sense. Jak wynika z badań przeprowadzonych w Japonii, system o połowę zmniejszył liczbę kolizji z poprzedzającymi pojazdami. Samochody korzystające dodatkowo z układu Intelligent Clearance Sonar (ICS), uczestniczyły w kolizjach tego typu aż o 90 proc. rzadziej, niż auta pozbawione systemów bezpieczeństwa czynnego.

Nowy Yaris z systemem Toyota Teammate Advanced Park

Kolejną nowością jest zaawansowany system wspomagania parkowania Toyota Teammate Advanced Park, który będzie dostępny w nowej Toyocie Yaris. Układ zapewnia 360-stopniowy monitoring obszaru wokół samochodu, wykrywa miejsca parkingowe i automatycznie parkuje samochód, sterując układem kierowniczym, przyspieszaniem i hamowaniem. Kierowca musi jedynie zmieniać przełożenia, a jeśli z jakiegokolwiek powodu naciśnie pedał gazu – auto zatrzyma się ze względów bezpieczeństwa.

Nowy Yaris zostanie również wyposażony w systemem zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, który wykrywa nadjeżdżające pojazdy w czasie skręcania w prawo oraz pieszych, przechodzących przez ulicę podczas skrętu w prawo lub w lewo. Nowa generacja miejskiego hatchbacka Toyoty trafi do salonów jeszcze w tym roku. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III Biuro prasowe
2024-12-23 | 18:00

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Dacia Duster III od momentu swojej premiery zyskała opinię jednego z najciekawszych SUV-ów segmentu. Teraz miłośnicy tego modelu otrzymują kolejną, niezwykle wartościową propozycję
Motoryzacja Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
2024-12-23 | 08:00

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę

To już pewne - międzynarodowy koncern branży motoryzacyjnej zainwestuje w Żagańskiej Strefie Gospodarczej. Mowa o firmie CEFA Poland, będącej częścią grupy Samvardhana
Motoryzacja Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
2024-12-19 | 18:00

Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik

Prawidłowa obsługa kuli haka holowniczego wymaga podstawowej wiedzy technicznej. W zależności od tego, jaki rodzaj głowicy zaczepowej wybierzemy, ma ona wpływ na sposób eksploatacji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.