Raport One Identity na temat wpływu pandemii COVID-19 na IAM w organizacjach
Firma One Identity, lider w zarządzaniu tożsamością i dostępem, opublikowała wyniki badania, które przedstawiają zmiany, jakie w wyniku pandemii COVID-19 nastąpiły w organizacjach w obszarze bezpieczeństwa oraz zarządzania tożsamością i dostępem. Badanie na zlecenie One Identity przeprowadziła firma Dimensional Research. Wzięło w nim udział ponad 1200 specjalistów ds. bezpieczeństwa IT w średnich i dużych przedsiębiorstwach.
W związku z koniecznością nagłego przejścia organizacji na pracę zdalną prawie połowa (48 procent) respondentów stwierdziła, że zarządzanie dostępem użytkowników stało się obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Podstawę zarządzania tożsamością w organizacjach stanowi Active Directory (AD) i Azure Active Directory (AAD) - 95 procent globalnych firm z listy Fortune 1000 korzysta z usługi Active Directory w zarządzaniu dostępem użytkowników.
Zdaniem 37 procent specjalistów IT to właśnie pandemia COVID-19 była najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na szybkie zmiany w środowiskach AD/AAD. Konieczność zapewnienia pracownikom zdalnego dostępu do sieci firmowej przyczyniła się do wzrostu popularności AAD. Mimo tego migracja przebiega powoli. Tylko 8 procent organizacji w pełni przeniosło się do AAD, a 9 procent planuje to zrobić w bieżącym roku.
Dziewięć na dziesięć organizacji ma obawy związane z przechowywaniem poświadczeń w chmurze. Jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że prawie wszystkie firmy przeszły w 2020 roku na pracę zdalną, co jednocześnie przyczyniło się do znacznego wzrostu wykorzystania chmury. 31 procent respondentów uważa, że pandemia COVID-19 miała bezpośredni wpływ na nowe inwestycje organizacji w chmurę.
Chociaż przejście na pracę zdalną uwidoczniło szereg nowych wyzwań związanych z bezpieczeństwem, zdaniem respondentów pandemia COVID-19 wpłynęła też „pośrednio” na ich większe zaufanie do zarządzania tożsamością i dostępem w organizacjach, a także przyczyniła się do większej popularności nowych technologii ochrony.
Coraz więcej zwolenników wśród specjalistów ds. bezpieczeństwa zyskuje koncepcja Zero Trust (Zero Zaufania), która zakłada, aby nie ufać nikomu (ani niczemu) w sieci firmowej. W modelu tym użytkownicy, urządzenia i aplikacje za każdym razem są poddawane kontroli, gdy żądają dostępu do zasobów firmowych. Jednak sama usługa AD nie jest przystosowana do spełniania standardów architektury Zero Trust. Dlatego przejście na platformę Azure i wykorzystanie chmury stają się tutaj naturalnym punktem startowym ułatwiającym organizacjom wdrożenie modelu bezpieczeństwa Zero Zaufania.
Ponadto wdrożenie koncepcji Zero Trust ułatwią dodatkowe rozwiązania informatyczne, np. One Identity Safeguard i Active Roles, które automatyzują zarządzanie tożsamością, zapewniają kontrolę dostępu oraz bezpieczne zarządzanie kontami uprzywilejowanymi. Pomagają organizacjom pokonać największe wyzwania związane z ochroną przed zewnętrznymi i wewnętrznymi zagrożeniami bezpieczeństwa oraz zapewniają wgląd i kontrolę nad uprzywilejowanym dostępem, jednocześnie poprawiając wydajność Active Directory.
Aby móc w pełni wykorzystać możliwości Active Directory i wprowadzić architekturę Zero Trust organizacje powinny zintegrować AD/AAD z dodatkowym rozwiązaniem do zarządzania dostępem uprzywilejowanym (PAM). Odpowiednie zarządzanie usługami AD/AAD oraz zastosowanie zabezpieczeń opartych na modelu Zero Trust ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa organizacji w nowej, cyfrowej rzeczywistości.
Badanie One Identity Global Survey 2020– Barriers to Adoption of Zero Trust zostało przeprowadzone przez Dimensional Research od 20 sierpnie do 3 wrześnie 2020 r. wśród specjalistów IT odpowiedzialnych za bezpieczeństwo IT w średnich i dużych organizacjach. W badaniu wzięło udział 1216 przedstawicieli organizacji ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, krajów Beneluksu, krajów skandynawskich, Australii, Singapuru i Hongkongu.
Zwycięstwo dla całej branży: Axis dodaje obsługę standardu kodowania AV1
Zakłady przemysłowe inwestują w nowoczesne instalacje przeciwpożarowe
DORA uderza w fintechy: Czy nowe przepisy zagrożą innowacyjnym firmom?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
Organizacje branżowe i przedsiębiorstwa sektora drzewnego, które porozumiały się w ramach Koalicji na Rzecz Polskiego Drewna, protestują przeciwko planom Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczącym wyłączenia z gospodarki leśnej 20 proc. polskich lasów. Ich zdaniem taka decyzja stwarza realne zagrożenie dla trwałości lasów i uderzy w polską branżę meblarską. Pracę może stracić nawet 70 tys. osób, a straty dla budżetu państwa szacowane są na 4,5 mld zł.
Polityka
Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
Najpierw wywiad z Alice Weidel, współprzewodniczącą AfD, a ostatnio wystąpienie na platformie X podczas inauguracji kampanii wyborczej – w ten sposób Elon Musk wyraża swoje poparcie dla tej niemieckiej frakcji politycznej. – Wsparcie Elona Muska nam pomaga, bo w pewnym sensie AfD poprawiła swój image za granicą – mówi Tomasz Froelich, poseł do Parlamentu Europejskiego z Alternatywy dla Niemiec. Jak wskazuje, trudno przy takim poparciu utrzymać zarzut, że AfD jest ugrupowaniem prorosyjskim.
Polityka
Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
Wielowymiarowe bezpieczeństwo skupione wokół siedmiu filarów ma być fundamentem polskiej prezydencji w UE. Kluczowe, zwłaszcza w kontekście rosnącego napięcia geopolitycznego czy zagrożenia hybrydowego, jest wzmocnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i informacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami Donalda Tuska konkurencyjność Europy ma z kolei zależeć od działań deregulacyjnych Parlamentu Europejskiego, polski rząd ma się też koncentrować na znoszeniu barier i obciążeń biurokratycznych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.