Komunikaty PR

Aż 95% programistów wierzy, że będzie zarabiać więcej

2020-09-11  |  10:40
Biuro prasowe
Do pobrania Inf pras ( 0.02 MB )

Programiści lubią kawę, seriale na Netflixie i styl casual! Aż 95 proc. wierzy, że będzie zarabiać więcej

 

Międzynarodowy Dzień Programisty obchodzimy 12 września. Z tej okazji No Fluff Jobs przygotował nietypowy zestaw informacji na temat branży IT:  „Programista po Godzinach”. Nietypowy, bo możemy się z niego dowiedzieć, co osoby na co dzień pracujące w branży IT i kodujące, nerdzi (i nie nerdzi) sądzą o sobie, co jedzą, co piją, jak lubią się ubierać i jak spędzają wolny czas. 

 

Święto Programistów przypada na 256 dzień roku, zwykle jest nim 12 lub 13 września (w zależności od tego, ile w danym roku dni ma luty). 

Tradycyjnie, programiści starają się uczcić ten dzień w niekonwencjonalny sposób, a największy w Polsce portal rekrutacyjny No Fluff Jobs postanowił dać im także trochę rozrywki w postaci zestawu informacji o nich samych. Powstał on z przymrużeniem oka i z wykorzystaniem niekonwencjonalnej metody zbierania danych, jaką były ankiety przeprowadzone na profilu NFJ na Facebooku oraz Instagramie.

Introwertycy i materialiści - osobowość kodera

Stereotypowy programista to introwertyk o wysokich zdolnościach analitycznych. Badanie No Fluff Jobs potwierdza tę teorię -  58 proc. programistów określa swój temperament jako spokojny i metodyczny. Nie są zamknięci na świat i nie ukrywają się w piwnicach -  lubią uczyć się rzeczy nowych, dla 85 proc. z nich to wręcz przyjemność. Nie marzą jednak o karierze lidera - 67 proc. woli rozwijać się w swojej specjalizacji niż zostać team leaderem.

Pracodawcy powinni mieć się jednak na baczności! - na podwyżki zarobków w przyszłości liczą prawie wszyscy programiści (95 proc.). Nie marzą o sławie, wolą być bogaci - tak odpowiedziało aż 83 proc. ankietowanych.  Zapytani, co liczy się bardziej - wynagrodzenie czy atmosfera w pracy, większość - 54 proc. wybrała pieniądze, 46 proc. atmosferę. 

Młodzi mężczyźni, którzy (nie) piszą w html

Kim programista jest, a kim nie jest? Wśród osób, które obserwują profil No Fluff Jobs na Facebooku i na Instagramie,  71 proc. stanowią mężczyźni (71 proc.), w wieku między 25-34 lat. Pokrywa się to z ogólnymi danymi demograficznymi w IT - według Stackoverflow Developer Survey 2020 większość (91 proc.) programistów to mężczyźni w wieku 25-29 lat. To dane demograficzne o obserwatorach  są bardzo zmienne. Ale No Fluff Jobs poprosiło programistów także o rozstrzygnięcie odwiecznych branżowych dylematów.  I okazało się, że: 

- dla 73 proc. pytanych HTML nie jest językiem programowania 

- dla 64 proc. tester nie jest programistą

- dla 60 proc. React to framework. (dla 40 proc. to biblioteka)

W pracy muzyka i styl casual 

Kwarantannę trwającą od marca i ostatnie miesiące pandemii COVID-19 programiści przeżyli i to pracując zdalnie. W momencie zadawania pytania (czerwiec 2020) aż 75 proc. obserwatorów profilu No Fluff Jobs pracowała z domu. Jeśli już jeździli do biura, to 56 proc.  stawiało na komunikację miejską, a  43 proc. wybierało rower lub chodziło tam pieszo. 

Wbrew panującym stereotypom, większość programistów wcale nie pracuje w ciszy - 65 proc. słucha wtedy muzyki. Całkowitą ciszę preferuje 35 proc. z nich. 

Jak się ubierają? To logiczne, że 76 proc. preferuje styl casualowy, 24 proc. tzw.  smart. 


 

Nie odejdą z pracy za garść grejpfrutów, ale jedzą zdrowo i piją… kawę

Programiści nie lubią poważnych sytuacji, a taką jest rozstanie z pracodawcą. 62 proc. wolałoby w zamian obrać ogromne ilości grejpfrutów. Zamiast tzw. exit interviews 52 proc. woli zjeść cytrynę. Ale na stare śmieci też nie wrócą - 71 proc. wolałaby przekwalifikować się na hodowcę limonek w Polsce, niż wrócić na stare stanowisko (tu zachęcamy do przeczytania wniosków z raportu SmoothieHR cz. II - “Offboarding w IT - Dlaczego programiści odchodzą z pracy?”). 

Czy stąd wynika, że nie lubią zdrowego jedzenia? Wręcz przeciwnie. Dla znacznej większości (77 proc.) zdrowy tryb życia i aktywność fizyczna jest bardzo ważna.

Kawa czy herbata? Leżak czy góry? 

70 proc. programistów pije kawę, 25  proc. herbatę, na popularności zyskuje również yerba mate. Ale i rozmiar (kubka) ma znaczenie. Im większy kubek z gorącym napojem, tym dla 88 proc. programistów lepiej. 

Stereotypowo uznawani za introwertyków i nudziarzy, którzy rzadko ruszają się zza monitora. I tu kolejna niespodzianka - statystyczny programista spędza urlop aktywnie (62 proc.), nad wodą (52 proc.) i - o zgrozo - w ogóle nie używa w tym czasie komputera (56 proc.). 

Informatycy wcale nie są samotnikami - 51 proc. lubi integrować się ze współpracownikami na imprezie, a 49 proc. aktywnie z nimi uprawiać sporty. Jeśli chodzi o aktywność fizyczną to, aż 67% ćwiczy, a z tego tylko 13% uprawia sporty grupowe lub zespołowe. 

Nerd, geek czy fan Cyberpunka? 

Największą popularnością wśród programistów cieszą się takie seriale na Netflix jak: Mr Robot, Black Mirror i Dolina Krzemowa. Mniej popularne, ale wciąż lubiane są kolejno Westworld, The IT Crowd oraz Devs. Jeśli chcecie wybrać się z programistą do kina  to raczej na filmy z gatunku science fiction - co ciekawe np. trylogia Matrix wygrywa w ankiecie z Terminatorem. Warto mieć to na uwadze zabierając programistę na kinową randkę - obecnie trwają prace nad czwartą częścią Matrixa. 

A gry? Wiadomo, że grają i oczekują premier. Najbardziej wyczekiwany jest Cyberpunk 2077 oraz Dying Light 2 (tytuły polskich firm gamingowych). 

 

 - Wierzymy, że pomimo sporego błędu statystycznego w metodyce naszego badania (o tym na końcu), wyniki wciąż są reprezentatywne dla sporej grupy specjalistów IT. Mamy nadzieję, że wyniki naszego mini badania pozwolą spojrzeć na IT z szerszej perspektywy - jako osoby, które inwestują sporo swojego czasu w ciężką pracę, ale mają też i szersze zainteresowania - podsumowuje Natalia Albecka z No Fluff Jobs. 

 

Z pełną wersją raportu można zapoznać się tu: https://nofluffjobs.com/insights/raport-programista-po-godzinach-kim-jest-i-co-robi-po-pracy/?fbclid=IwAR0QLcO2Knc-QOaTkzxvM3QvPhORpZtFoX6P-nv8Q_M25DQIUhVRuGep0tk 

 

Metodologia: 

Dane podane w raporcie powinny być przyjmowane z przymrużeniem oka. Odpowiedzi użyte do analizy zostały zebrane w miesiącach marzec-wrzesień 2020 r. poprzez ankiety udostępnione w relacjach na profilu No Fluff Jobs na Facebooku oraz Instagramie. Próba badawcza w niektórych z pytań jest niereprezentatywna - liczba odpowiedzi zależnie od pytania waha się między 50 a 550, co oznacza średnio 217 odpowiedzi na pytanie.  Zawodowy statystyk widząc, że te dane złapałby się za głowę!  Po co więc publikujemy ten materiał? Po prostu - dla rozrywki!  Po bardziej rzetelne materiały na temat branży zapraszamy na www.nofluffjobs.com/insights

 

No Fluff Jobs – branżowy portal z największą liczbą ogłoszeń rekrutacyjnych IT w Polsce. Jako pierwszy i jedyny wymaga publikacji widełek wynagrodzeń w każdej ofercie pracy. Po intensywnym rozwoju od 2014 roku firma No Fluff Jobs otworzyła we wrześniu 2019 roku oddział w Budapeszcie. Od lipca 2020 działają także w Czechach. W 2019 roku portal odwiedziło 2 500 000 specjalistów IT, którzy za pośrednictwem portalu nofluffjobs.com wysłali do transparentnych pracodawców ponad 187 000 CV. Klienci No Fluff Jobs to globalne i lokalne marki, m.in.: Amazon, RTB House, Motorola, Ergo, Nielsen, Randstad,Citi, Zalando, Cisco, Nordea czy Circle K. 

 

Więcej o No Fluff Jobs:

https://nofluffjobs.com / 

https://www.linkedin.com/company/no-fluff-jobs/ 

https://www.facebook.com/nofluffjobs/ 

https://nofluffjobs.com/blog/ 

https://nofluffjobs.com/insights/ 

https://nofluffjobs.com/masterclazz/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
Technologie Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
2025-04-17 | 07:00

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?

Branża elektrotechniczna dynamicznie się rozwija, dostosowując do rosnących wymagań użytkowników oraz wyzwań związanych z efektywnością energetyczną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć

Zgodnie z założeniami strategii planu REPowerEU do 2030 roku na terenie państw członkowskich ma zostać zainstalowanych niemal 600 GW mocy fotowoltaiki słonecznej. Organizacje takie jak SolarPower Europe walczą o to, aby do tego czasu fotowoltaika stała się głównym źródłem energii elektrycznej. O ile w ostatnich latach odnotowano dynamiczne tempo wzrostu produkcji energii słonecznej, o tyle w kolejnych latach na drodze do realizacji planu może stanąć nienadążająca za tempem rozwoju infrastruktura.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.