AUTOMATYZACJA FIRMY TO NIE WYROK – NIE ZWALNIAJ PRACOWNIKÓW!
Kiedy pracownicy słyszą w firmie o procesie automatyzacji, od razu w ich głowach pojawia się czerwona lampka z hasłem „będą zwolnienia”. Choć powszechnie słowo to oznacza wykonywanie określonych zadań bez udziału człowieka, nie oznacza wcale masowych zwolnień. Jej zalety zauważalne są zwłaszcza w aktualnej rzeczywistości, gdy wiele firm boryka się z przestojami w produkcji związanymi z pandemią.
W związku z epidemią koronawirusa wielu producentów zmaga się z zaburzeniem łańcuchów dostaw. Dotychczasowi dostawcy surowców czy komponentów przestają realizować kompletne zlecenia, a z drugiej strony klienci również zmieniają wielkość zamówień. Prowadzi to do sytuacji, w której błogosławieństwo posiadania zleceń może nie wystarczyć bądź zlecenia wymagają od firm produkcyjnych bardzo zwinnego podejścia, serie są znacznie mniejsze i niepewne w czasie. Odpowiedzią na aktualną sytuację jest „baza gotowych rozwiązań”, którą oferuje DATAPAX na platformie dpx. Dzięki niej każdy producent i dostawca może znaleźć gotowe rozwiązanie tzw. „pudełkowe”, w postaci gotowej maszyny lub linii produkcyjnej przeznaczonej, np. do produkcji maseczek, przyłbic, do rozlewu płynu do dezynfekcji czy systemu do monitorowania temperatury ciała.
– Aktualnie wiele firm produkcyjnych przechodzi technologiczną zmianę profilu produkcji. Mając maszyny produkujące, np. odzież, możemy wykorzystać je do szycia maseczek, czy kombinezonów ochronnych. Dzięki temu wciąż wykorzystujemy je do produkcji, kompletujemy zamówienia, a nasi pracownicy mają pracę. Tak samo w przypadku maszyn, które dotychczas zajmowały się rozlewaniem, np. kosmetyków – tym samym rozwiązaniem możemy rozlewać płyny do dezynfekcji. Jeśli jesteśmy w posiadaniu maszyny tworzącej produkty z pleksi, wykorzystajmy ją do tworzenia przyłbic. Na platformie można znaleźć zamieszczane przez dostawców technologii bazy gotowych rozwiązań, dzięki którym producent może szybko przezbroić maszyny na produkcję innych wyrobów – mówi Mikołaj Dramowicz, prezes zarządu DATAPAX.
Drugim rozwiązaniem będącym odpowiedzią na nadwyżki i niedobory mocy w firmach produkcyjnych jest „giełda mocy” na platformie dpx. W sytuacji, gdy dana firma ma wolne moce przerobowe, lecz nie ma tylu zleceń, by zapewnić swoim pracownikom zadania, by ich nie zwalniać, zgłasza problem na platformie, w oczekiwaniu na kontakt od firm, które aktualnie mają nadwyżkę zleceń. W tej sytuacji obie strony wzajemnie sobie pomagają.
– Wyobraźmy sobie sytuację, gdy jeden z producentów ma w tym momencie wolną linię do pakowania, a inny potrzebuje zapakować dany towar. By nie zwalniać swoich pracowników, dla których nie mamy zadań, zgłośmy swój problem w „giełdzie mocy” i zaoferujmy swoją linię produkcyjną. Wystarczy przewieźć produkt i wykonać zlecenie. Dzięki temu każda ze stron jest zadowolona: producent, który nie nadążał z produkcją lub nie dysponował odpowiednią technologią, drugi, który akurat miał wolną linię i zapewnił swoim pracownikom pracę oraz firma, która na czas otrzymała zamówienie – dodaje Mikołaj Dramowicz.
W tym przypadku również wystarczy podać wszystkie dane techniczne. A to wszystko na platformie online, bez wychodzenia z domu.
W dobie pandemii każdy z pracodawców obawia się o brak kolejnych zleceń, a przez to o płynność finansową firmy. Pracownicy natomiast martwią się o swoje miejsca pracy. Automatyzacja firmy oraz zmiana jej profilu produkcyjnego nie musi wcale oznaczać zwolnień, a wręcz przeciwnie. Dzięki automatyzacji produkcji jesteśmy w stanie odpowiednio przeorganizować każde stanowisko pracy, by wykorzystywać każdą maszynę w 100%, a dzięki temu zachować miejsca pracy i zwiększyć produkcję. Obecnie łańcuch dostaw jest zaburzony, zlecenia są niepewne a zwalnianie pracowników to ruch, po którym ciężko odbudować wiedzę i umiejętności w firmie.

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.