95 razy na Księżyc i z powrotem - 5 lat Uber Eats w Polsce
Mija 5 lat od startu Uber Eats w Polsce. Polacy pokochali posiłki z dostawą — aby je dostarczyć, kurierzy przemierzyli dystans odpowiadający 95 podróżom na Księżyc i z powrotem. Z okazji jubileuszowej “piątki” Uber Eats podsumowuje pół dekady działalności.
Od 2017 roku wiele się zmieniło. Rozpoczynając swoją działalność w stolicy, platforma miała w ofercie 150 partnerów restauracyjnych. Pięć lat później — aplikacja dostępna jest w ponad 100 miastach, zaś liczba współpracujących lokali wzrosła do prawie 7 tys. Z kolei, jeśli chcielibyśmy skorzystać z oferty każdej z nich, zajęłoby to nam kolejne 5 lat.
TOP 5 zamawianych potraw
Aby sprawdzić, jak wyglądają kulinarne upodobania Polaków, eksperci Uber Eats przyjrzeli się zamówieniom składanym w 12 największych miastach w Polsce.
W ciągu ostatnich pięciu lat największym zainteresowaniem cieszy się kuchnia amerykańska z cheeseburgerem na czele. Na drugiej pozycji znajduje się pizza. Co ciekawe, na najniższy stopień podium, w klasyfikacji dań z największą liczbą zamówień w ciągu ostatnich pięciu lat, zajmują sałatki. Tabelę zamykają potrawy wegetariańskie oraz szeroko pojęta kuchnia azjatycka.
Jak zamawiamy?
Pół dekady danych wskazuje jasno — gdybyśmy mieli świętować dzień posiłków z dostawą, byłaby to niedziela. W dalszej kolejności najczęściej składamy zamówienia w piątki i soboty. Dniem, w którym decydujemy się gotować, lub zjeść coś na mieście jest poniedziałek. W tym dniu składamy najmniej zamówień.
Zanim nasze ulubione potrawy trafią na stół, pokonują miliony kilometrów. Tylko w 2021 roku “herosi bez peleryn”, czyli dostawcy współpracujący z platformą Uber Eats, przebyli dystans odpowiadający 32 lotom na Księżyc i z powrotem. Z kolei, jeśliby liczyć pokonane kilometry od początku działalności Uber Eats w Polsce, odbyliby taką podróż 95 razy.
Jak wygląda średnie pojedyncze zamówienie składane w Polsce? Liczby wskazują, że najczęściej z dostawy korzystamy w towarzystwie i zamawiamy więcej niż jedną potrawę — a dokładniej 3,6 na jedno zamówienie. Zaś średni napiwek oscyluje w okolicach 7 złotych.
Jakimi smakoszami jesteśmy?
Platforma Uber Eats umożliwia również pozostawianie komentarzy do zamówień. Wśród wiadomości, od wielu lat niezmiennie dominuje prośba o usunięcie cebuli. Zdecydowana większość komentarzy to personalizowanie zamówień (np. proporcje nóżek z kurczaka w stosunku do reszty dania lub usunięcie sosu). W ciągu ostatnich 5 lat zdarzyły się także momenty, do których dobre jedzenie pasuje najlepiej - ten jeden z użytkowników poprosił o napisanie na pudełku z jedzeniem “Wyjdziesz za mnie?”. Trzymamy kciuki, że dostał odpowiedź twierdzącą i życzymy wszystkiego dobrego na nowej drodze życia.
5 lat dostawy
Ostatnie pół dekady to nie tylko rosnąca liczba zamówień, miast, oraz restauracji. To też wprowadzanie nowych funkcji, odpowiadających na potrzeby użytkowników.
- W 2019 roku po raz pierwszy można było skorzystać z możliwości odbioru osobistego — dzięki czemu weekendowy spacer mógł stać się jeszcze ciekawszy.
- Rok później, fani płatności bezgotówkowych zyskali możliwość rozliczeń za pośrednictwem BLIK.
- Wraz z rozpoczęciem pandemii, platforma uruchomiła bezdotykową dostawę, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno dostawców, jak i użytkowników.
- W 2022 roku Uber Eats wprowadził możliwość składania grupowych zamówień. Aby spotkania z przyjaciółmi mogły być w całości poświęcone przyjemnemu spędzaniu czasu, aplikacja pozwala na dzielenie rachunku pomiędzy zamawiającymi.
iSpot & Cortland razem dla Was
Avanade wspiera organizacje we wdrożeniu Microsoft 365 Copilot
Autodesk partnerem PZFD. Wspólny cel: cyfryzacja branży budowlanej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Infrastruktura
Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.