3 MILIONY OD NCBR NA POPRAWĘ BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH
1,5 sekundy więcej* - tyle czasu może zyskać motocyklista, wykorzystując nowe rozwiązanie AR, wyświetlające przed jego oczami najważniejsze informacje dotyczące jazdy. Twórcy projektu - Seemore - dostali ponad 3 miliony złotych od NCBR na dalszy rozwój technologii i badania w celu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
Tylko w 2019 roku doszło w Polsce do 2640 wypadków** z udziałem motocyklistów. Liczba niebezpiecznych sytuacji na drodze i śmiertelność kierowców jednośladów to poważny problem. Jak wynika z badań na 100 tysięcy zarejestrowanych motocykli ginie aż 11 motocyklistów, podczas gdy na tą samą ilość samochodów (100 tys.) odnotowuje się połowę mniej (5) ofiar wypadków samochodowych.**
Tę sytuację ma zmienić innowacyjne rozwiązanie Seemore. Firma dostała właśnie ponad 3 miliony złotych od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na dalszy rozwój technologii, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach.
1,5 sekundy kluczowe w sytuacji zagrożenia
Dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu Seemore wykorzystującemu technologię AR (rozszerzona rzeczywistość), dane odnośnie prędkości czy nawigacji będą wyświetlane na wizjerze kasku. Motocyklista będzie widział obraz w przestrzeni bez konieczności patrzenia na tradycyjną deskę rozdzielczą.
Co więcej, będzie mógł dowiedzieć się o połączeniach przychodzących czy wykorzystać tryb jazdy w grupie bez potrzeby wykorzystania telefonu. Dzięki wyświetlaniu informacji bezpośrednio na kasku kierowca zyska aż 1,5 sekundy, co może być kluczowe w sytuacji zagrożenia.
Miliony na poprawę bezpieczeństwa
Grant o wartości 3 mln złotych od NCBR to szansa na dalszy rozwój technologii. Twórcy innowacyjnego rozwiązania, we współpracy z naukowcami z Politechniki Wrocławskiej, zbadają reakcję motocyklistów na wyświetlane podczas jazdy informacje, takie jak bieżąca prędkość czy wskazówki dotyczące nawigacji.
"Możemy analizować reakcje i procesy poznawcze, aby pozytywnie wpływać na zachowanie podczas jazdy.. Planujemy badania typu EGG oraz eye tracking, które pomogą nam w dopracowaniu modułu, tak, aby motocyklista mógł w bezpieczny sposób widzieć obraz pozorny kilka metrów przed swoim wzrokiem" – komentuje Damian Derlukiewicz, Ekspert ds. badań użytkowników i symulacji, Seemore.
Dostęp do wszelkich potrzebnych podczas jazdy informacji, przy zachowaniu maksymalnej koncentracji i ciągłym skupieniu wzroku na drodze, może zaoszczędzić czas reakcji nawet o 28%, przekładając się tym samym na znaczną poprawę bezpieczeństwa motocyklisty.
"Nasza technologia będzie mogła zostać użyta w przyszłości także w celu poprawy jakości pracy i bezpieczeństwa służb mundurowych. Przykładowo Straż Pożarna mogłaby zastosować technologię w hełmach, co także mogłoby wpłynąć na czas reakcji czy komunikację w sytuacji zagrożenia" – dodaje Wojciech Trelak, CTO Seemore.
Poza grantem od NCBR, startup chce pozyskać 1,3 mln zł od społeczności inwestorów Beesfund.com. Pieniądze mają służyć rozwojowi projektu. Akcje będzie można nabywać od 19 listopada 2020 r. Szczegóły dotyczące emisji znajdują się tutaj: http://emisja-seemore.pl/
"Zebrane środki chcemy przeznaczyć na działalność badawczo-rozwojową, aby w ciągu 2,5 roku kask mógł zdobyć niezbędne certyfikaty, potwierdzające jego bezpieczeństwo. Wtedy opracowana technologia będzie mogła trafić do produkcji seryjnej i końcowego użytkownika w Europie oraz w USA" – mówi Grzegorz Palmer, CEO Seemore.
W Seemore zainwestować będzie mógł każdy, bez względu na zasobność portfela. Grono przyszłych inwestorów skupionych wokół Beesfund, poza akcjami, może liczyć na dodatkowe benefity od Seemore, jak rabaty na kask czy profesjonalny kurs jazdy torowej z czynnymi zawodnikami Pucharu Polski oraz Mistrzostw Polski.
* Design and validation of headup displays for navigation in IVHS, University of Minnesota, S. Shekhar, M. S. Coyle, M. Shargal, J. J. Kozak, P. A. Hancock
** https://mubi.pl/biuro-prasowe/motocyklisci-wypadki-2019/
*** European Comission, Road safety in the European Union, "Trends, statistics and main challenges", March 2015

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.