3 MILIONY OD NCBR NA POPRAWĘ BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH
1,5 sekundy więcej* - tyle czasu może zyskać motocyklista, wykorzystując nowe rozwiązanie AR, wyświetlające przed jego oczami najważniejsze informacje dotyczące jazdy. Twórcy projektu - Seemore - dostali ponad 3 miliony złotych od NCBR na dalszy rozwój technologii i badania w celu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
Tylko w 2019 roku doszło w Polsce do 2640 wypadków** z udziałem motocyklistów. Liczba niebezpiecznych sytuacji na drodze i śmiertelność kierowców jednośladów to poważny problem. Jak wynika z badań na 100 tysięcy zarejestrowanych motocykli ginie aż 11 motocyklistów, podczas gdy na tą samą ilość samochodów (100 tys.) odnotowuje się połowę mniej (5) ofiar wypadków samochodowych.**
Tę sytuację ma zmienić innowacyjne rozwiązanie Seemore. Firma dostała właśnie ponad 3 miliony złotych od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na dalszy rozwój technologii, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach.
1,5 sekundy kluczowe w sytuacji zagrożenia
Dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu Seemore wykorzystującemu technologię AR (rozszerzona rzeczywistość), dane odnośnie prędkości czy nawigacji będą wyświetlane na wizjerze kasku. Motocyklista będzie widział obraz w przestrzeni bez konieczności patrzenia na tradycyjną deskę rozdzielczą.
Co więcej, będzie mógł dowiedzieć się o połączeniach przychodzących czy wykorzystać tryb jazdy w grupie bez potrzeby wykorzystania telefonu. Dzięki wyświetlaniu informacji bezpośrednio na kasku kierowca zyska aż 1,5 sekundy, co może być kluczowe w sytuacji zagrożenia.
Miliony na poprawę bezpieczeństwa
Grant o wartości 3 mln złotych od NCBR to szansa na dalszy rozwój technologii. Twórcy innowacyjnego rozwiązania, we współpracy z naukowcami z Politechniki Wrocławskiej, zbadają reakcję motocyklistów na wyświetlane podczas jazdy informacje, takie jak bieżąca prędkość czy wskazówki dotyczące nawigacji.
"Możemy analizować reakcje i procesy poznawcze, aby pozytywnie wpływać na zachowanie podczas jazdy.. Planujemy badania typu EGG oraz eye tracking, które pomogą nam w dopracowaniu modułu, tak, aby motocyklista mógł w bezpieczny sposób widzieć obraz pozorny kilka metrów przed swoim wzrokiem" – komentuje Damian Derlukiewicz, Ekspert ds. badań użytkowników i symulacji, Seemore.
Dostęp do wszelkich potrzebnych podczas jazdy informacji, przy zachowaniu maksymalnej koncentracji i ciągłym skupieniu wzroku na drodze, może zaoszczędzić czas reakcji nawet o 28%, przekładając się tym samym na znaczną poprawę bezpieczeństwa motocyklisty.
"Nasza technologia będzie mogła zostać użyta w przyszłości także w celu poprawy jakości pracy i bezpieczeństwa służb mundurowych. Przykładowo Straż Pożarna mogłaby zastosować technologię w hełmach, co także mogłoby wpłynąć na czas reakcji czy komunikację w sytuacji zagrożenia" – dodaje Wojciech Trelak, CTO Seemore.
Poza grantem od NCBR, startup chce pozyskać 1,3 mln zł od społeczności inwestorów Beesfund.com. Pieniądze mają służyć rozwojowi projektu. Akcje będzie można nabywać od 19 listopada 2020 r. Szczegóły dotyczące emisji znajdują się tutaj: http://emisja-seemore.pl/
"Zebrane środki chcemy przeznaczyć na działalność badawczo-rozwojową, aby w ciągu 2,5 roku kask mógł zdobyć niezbędne certyfikaty, potwierdzające jego bezpieczeństwo. Wtedy opracowana technologia będzie mogła trafić do produkcji seryjnej i końcowego użytkownika w Europie oraz w USA" – mówi Grzegorz Palmer, CEO Seemore.
W Seemore zainwestować będzie mógł każdy, bez względu na zasobność portfela. Grono przyszłych inwestorów skupionych wokół Beesfund, poza akcjami, może liczyć na dodatkowe benefity od Seemore, jak rabaty na kask czy profesjonalny kurs jazdy torowej z czynnymi zawodnikami Pucharu Polski oraz Mistrzostw Polski.
* Design and validation of headup displays for navigation in IVHS, University of Minnesota, S. Shekhar, M. S. Coyle, M. Shargal, J. J. Kozak, P. A. Hancock
** https://mubi.pl/biuro-prasowe/motocyklisci-wypadki-2019/
*** European Comission, Road safety in the European Union, "Trends, statistics and main challenges", March 2015

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Prawo
UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.