Newsy

Zwykłe mieszkanie można przekształcić w inteligentny dom. Rozwiązania smart home przyciągają coraz niższymi cenami

2017-06-19  |  06:15

Nowe technologie pozwalają w ciągu kilkunastu godzin przekształcić zwykłe mieszkanie w inteligentny dom. Większość dostępnych na rynku rozwiązań może być rozbudowywana wraz z rosnącymi potrzebami, a smart home rozwija się razem z mieszkańcami. Polacy coraz chętniej sięgają po rozwiązania, które zwiększaj komfort mieszkania albo obniżają zużycie energii. Sprzyjają temu coraz niższe ceny inteligentnych rozwiązań, które w ciągu ostatnich kilku lat spadły dziesięciokrotnie.

– Jeszcze 10–15 lat temu mieszkania czy domy, które miały być inteligentne, musiały być specjalnie w tym kierunku zaprojektowane. Obecnie praktycznie każdy dom może być w bardzo krótkim czasie przekształcony w inteligentny. Większość rozwiązań dostępnych na rynku jest całkowicie bezprzewodowych. Stworzenie inteligentnego domu, poza przemyśleniem i omówieniem tego z klientem, zajmuje góra kilkanaście godzin, wszystkie moduły mogą być zamontowane bezinwazyjnie, bez niszczenia istniejących elementów budynku – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Patryk Arłamowski, założyciel firmy Blebox, dostarczającej rozwiązania z zakresu internetu rzeczy dla producentów i użytkowników końcowych.

Rozwiązania związane z inteligentnym domem stają się w Polsce coraz popularniejsze. Obecnie wartość rynku szacuje się na 100 mln zł, jednak – jak ocenia firma Somfy – za kilka lat może on sięgnąć 600–700 mln zł. W dużej mierze jest to spowodowane lepszą dostępnością inteligentnych rozwiązań, które można zamontować w większości domów i mieszkań.

– Budynki, w których nie da się zastosować technologii albo jest to bardzo utrudnione, to te, które mają starą instalację elektryczną, wykonaną przy pomocy przewodów aluminiowych. To obiekty, w których instalacja została wprowadzona w sposób niezgodny ze standardami, które mają w znacznej ilości zbrojone ściany i stropy, gdzie ten sygnał jest tłumiony. Jest ich jednak poniżej 1 proc. wszystkich budynków – ocenia Patryk Arłamowski.

Jak podkreśla ekspert, choć inteligentne rozwiązania można wprowadzić w każdym momencie, przed instalacją należy dobrze przemyśleć, która technologia najlepiej sprawdzi się w danym mieszkaniu czy domu. Większa popularność smart home sprawia, że zwiększa się też liczba producentów walczących o ten rynek.

– Warto sprawdzić też, czy oferowane rozwiązania są rozwiązaniami otwartymi, aby w przypadku, jeśli dostawca takiego rozwiązania zbankrutuje, zamknie firmę, dalej móc rozwijać tego typu inteligentny dom. Ich celem jest to, byśmy nie byli ograniczeni przez technologię – przekonuje założyciel Blebox.

Nowoczesne technologie pomagają zarządzać budynkiem, zwiększają komfort i bezpieczeństwo mieszkania, a często także redukują koszty. Dostępne rozwiązania pozwalają też zdalnie monitorować obiekt i sterować urządzeniami elektronicznymi. Często elementy oferowane przez jedną firmę są kompatybilne z innymi systemami, przed zakupem warto jednak to sprawdzić.

– Obecnie to kwestia wykonania montażu, zaprogramowania systemu. Ważne, abyśmy mogli dalej wpływać na jego konfigurację, aby instalator czy producent systemu nie ograniczył nam możliwości zmian w tym rozwiązaniu. Całość powinna się zamknąć w okresie kilku tygodni od momentu zapoznania się z ofertą, a sama instalacja nie powinna przekroczyć 1–2 dni – tłumaczy Patryk Arłamowski.

Najważniejsza – zdaniem eksperta – jest jednak oczywiście użyteczność oferowanych rozwiązań. Można je też dopasowywać do potrzeb mieszkańców, a inteligentne systemy mogą rosnąć razem z nimi. Na przykład w domu bez dzieci rzadko montowane są mikrofony. Przy małych dzieciach to często wybierany dodatek, bo pozwala on opiekunom na szybszą reakcję w razie wypadku.

– Możemy zacząć od zamontowania sterowników do wybranych okien, a następnie zamontować sterowniki do oświetlenia, czyli taki dom może rosnąć z naszymi potrzebami. Jeżeli rodzina, która buduje swój dom, nie ma jeszcze dziecka, nie musi montować elementów, które mają wpływać na bezpieczeństwo tego dziecka. Później można dodać np. elementy odcinające prąd w gniazdkach w sypialni dziecka tak, aby stało się to bezpieczniejsze – wskazuje ekspert.

Coraz więcej osób sięga po rozwiązania smart home, w dużej mierze także ze względu na niższe ceny. Jak podkreśla Patryk Arłamowski, w ciągu ostatnich pięciu lat ceny spadły niemal 10-krotnie, choć ostateczny koszt montażu zależy oczywiście od wybranych elementów.

– Przykładowo koszt sterowania jednym punktem, czyli na przykład oświetleniem, konkretną roletą lub oknem, wynosi 150-300 zł w zależności od producenta. Unikałbym stwierdzenia, że inteligentny dom można stworzyć za kilka czy 10 tys. zł, bo wszystko zależy od naszej pomysłowości, liczby gadżetów. Dla przeciętnego mieszkania to jednak faktycznie koszt w granicach 2–4 tys. zł – przekonuje Patryk Arłamowski.

Czytaj także

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria wykonując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

Firma

Trzy nowe programy Google'a wspierają innowacyjne firmy na każdym etapie rozwoju. Wszystko w ramach inicjatywy Campus Warsaw

Choć Campus Warsaw, który powstał z inicjatywy firmy Google'a, działa już od listopada 2015 roku, to niedawno zaszły w nim ważne zmiany. Jedną z nich są trzy nowe programy wsparcia dla start-upów na różnych etapach rozwoju: Campus Residency, Launchpad Start i Launchpad Accelerator.

Handel

Powstała platforma do analizy i gromadzenia informacji nt. zachowań klientów w sklepie. Dzięki niej sprzedawcy mogą personalizować swoje przekazy i zwiększać sprzedaż

Jeszcze kilka lat temu targetowanie reklam kojarzyło się wyłącznie ze światem wirtualnym i opierało się na badaniach aktywności potencjalnych klientów w internecie. Obecnie wiele firm korzysta również z narzędzi, które umożliwiają kierowanie spersonalizowanych przekazów marketingowych opartych na aktywności konsumentów w sklepach stacjonarnych. Jednym z nich jest platforma Cluify, która dociera do potencjalnych klientów za pomocą bezprzewodowego internetu, Bluetooth i aplikacji mobilnych.

Gadgety

Co roku na świecie sprzedaje się 1,5 mld smartfonów. Technologie dostępne w najdroższych modelach telefonów komórkowych będą tanieć i się upowszechniać

Globalny rynek smartfonów to obecnie ok. 1,5 mld sztuk sprzedanych w ciągu roku, przy utrzymującym się stabilnym wzroście. Znacznie szybciej rośnie konkurencja między producentami o każdą część tego rynku. Każdy z nich ma swoją unikalną strategię, aby się wyróżnić i przyciągnąć uwagę coraz bardziej wymagających klientów. Alcatel chce podbić gusta użytkowników pod sztandarem demokratyzacji technologii. Oznacza to, że najnowsze technologie dostępne dotychczas wyłącznie w drogich modelach telefonów trafią do szerszego grona odbiorców.

Logotypy

Logotypy serwisu Newseria Innowacje do pobrania

Wszystkie nasze logotypy przedstawiciele mediów mogą pobrać na tej podstronie.