Newsy

Zielona rewolucja w przemyśle spożywczym. Polacy opracowali metodę recyklingu opakowań takich jak kartony po płynach czy torby izolacyjne

2021-07-01  |  06:00

Z opakowań wielomateriałowych, takich jak powszechnie stosowane kartony po płynnej żywności czy torby termoizolacyjne, odzyskuje się przeważnie wyłącznie papier. Odzyskanie pozostałych surowców, czyli aluminium i polietylenu z laminatu, który pozostaje po odseparowaniu papieru, jest znacznie trudniejsze. Projekt polskiej firmy pozwala na pełny recykling takich opakowań. W instalacji wykorzystuje technologię mikrofalową i umożliwia recykling 100 proc. aluminium w formie nieutlenionej.

Coraz częściej w przemyśle spożywczym stosuje się opakowania wielomateriałowe lub wielowarstwowe, takie jak papierowy pojemnik na żywność na wynos wyłożony plastikiem. To zaś utrudnia, a często praktycznie uniemożliwia, prawidłowy recykling. Przykładem może być wspomniany pojemnik czy inne opakowania wielomateriałowe, jak np. kartony po płynnej żywności czy torby termoizolacyjne. Te składają się z trzech różnych materiałów: kartonu, polietylenu i aluminium, a najczęściej do ponownego wykorzystania odzyskuje się wyłącznie papier. Znacznie trudniej wygląda odzyskanie aluminium. Polska firma opracowała projekt, który rozwiązuje ten problem.

– Projekt Maluch polega na wykorzystaniu technologii mikrofalowych w przemyśle do recyklingu aluminium z opakowań wielomateriałowych – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Monika Świerc z Usagi.

Projekt Maluch umożliwia recykling opakowań wielomateriałowych, wykorzystując technologię mikrofalową. Frakcja powstała po oddzieleniu celulozy z opakowań wielomateriałowych zawiera 80 proc. plastiku i 20 proc. aluminium. Instalacja umożliwia recykling wykorzystywanego w opakowaniach aluminium w formie nieutlenionej. W wyniku procesu powstaje energetyczny gaz, składający się głównie z wodoru i metanu, z którego odzyskiwane jest ciepło.

Instalacja jest elektryczna, bezemisyjna. Przy tym nie zużywa wody i nie generuje ścieków, umożliwia więc przeprowadzenie procesu w sposób efektywny energetycznie. Proces kontrolowany jest w czasie rzeczywistym z dokładnością do 0,01 s, co dla konwencjonalnych rozwiązań, czyli palników gazowo-olejowych, jest nieosiągalne.

– Kluczowa innowacja polega na tym, że udało się przeskalować technologię mikrofalową, żeby mogła być zastosowana w przemyśle ciężkim – przekonuje Monika Świerc.

Aluminium po przetworzeniu za pomocą mikrofal może zostać przetopione, w ten sposób rozwiązanie wpisuje się w misję gospodarki obiegu zamkniętego. Jak wskazuje firma Usagi, piroliza mikrofalowa, w przeciwieństwie do konwencjonalnej, zapewnia precyzję kontroli procesu i równomierne grzanie w całej objętości. W dotychczas stosowanej technologii występuje grzanie przeponowe, a efektywność dostarczanej do procesu energii wynosi ok. 15 proc. W przypadku grzania mikrofalowego efektywność szacuje się na blisko 70 proc. W ten sposób rozwiązanie polskiej firmy może zrewolucjonizować poziom recyklingu opakowań wielomateriałowych, których odzyskiwanie do ponownego wykorzystania było dotychczas możliwe w niewielkim stopniu.

– Podstawowym wyzwaniem rynku odpadów wielomateriałowych, tetrapaków*, kartonów po mleku jest to, że nie ma z nimi co robić. Czyli w momencie, kiedy wyrzucamy kartonik do żółtego pojemnika na tworzywa, to niewiele więcej się z nim dzieje, te odpady się wciąż składuje. Tworzą się nielegalne składowiska, bomby ekologiczne. Jest to materiał, którego spalarnie nie chcą przyjmować z uwagi na obecność aluminium, nie ma z nim co zrobić –  przypomina partner zarządzający Usagi.

Projekt Maluch zdobył nagrodę specjalną w konkursie Polski Produkt Przyszłości.

 

Aktualizacja 06.07.2021:

* Słowo tetrapaki użyto jako występujący w języku potocznym synonim spożywczych opakowań wielomateriałowych, nie zaś jako przykładu opakowań konkretnego producenta.

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Siła wspólnoty - konferencja

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Firma

Warszawa dołącza do prestiżowego grona. Miasto wyrasta na jednego ze start-upowych liderów

Stolica Polski z każdym rokiem umacnia swoją pozycję jako ważny i prężnie rozwijający się hub dla start-upów. Na potencjał tutejszego rynku wpływają m.in. wykształcona kadra techniczna, coraz większe zainteresowanie ze strony międzynarodowych funduszy i rozwinięty ekosystem wspierania innowacji. Warszawa dołączyła właśnie do prestiżowego grona miast, które mają własną edycję przewodnika „Startup Guide”. Ma on ułatwić początkującym przedsiębiorcom, również z zagranicy, start na tutejszym rynku. – To niesamowite, że ktoś w Bostonie będzie mógł wziąć go do ręki i pomyśleć: „może warto byłoby zacząć robić coś ciekawego w Europie, właśnie w Warszawie” – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, współinicjator przewodnika

Partner serwisu

Venture Cafe Warsaw

Farmacja

Coraz więcej firm i instytucji bierze udział w tworzeniu Polskiej Doliny Medycznej. Pierwsze projekty już są gotowe

W ciągu dziewięciu miesięcy działalności Warsaw Health Innovation Hub inicjatywa Agencji Badań Medycznych pozyskała 20 partnerów. To podmioty z szeroko pojętego sektora medycznego, które wspólnie chcą pracować nad innowacjami w branży i usprawniać tym samym polski system opieki zdrowotnej z korzyścią dla pacjentów. Pierwsze projekty już są gotowe. Dotyczą one m.in. wykorzystania sztucznej inteligencji oraz personalizowania terapii w onkologii. Współpraca podmiotów publicznych i firm prywatnych, m.in. producentów leków i technologii medycznych, ma w założeniu doprowadzić w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat do powstania Polskiej Doliny Medycznej.

 

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.