Mówi: | Monika Świerc |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | Usagi |
Zielona rewolucja w przemyśle spożywczym. Polacy opracowali metodę recyklingu opakowań takich jak kartony po płynach czy torby izolacyjne
Z opakowań wielomateriałowych, takich jak powszechnie stosowane kartony po płynnej żywności czy torby termoizolacyjne, odzyskuje się przeważnie wyłącznie papier. Odzyskanie pozostałych surowców, czyli aluminium i polietylenu z laminatu, który pozostaje po odseparowaniu papieru, jest znacznie trudniejsze. Projekt polskiej firmy pozwala na pełny recykling takich opakowań. W instalacji wykorzystuje technologię mikrofalową i umożliwia recykling 100 proc. aluminium w formie nieutlenionej.
Coraz częściej w przemyśle spożywczym stosuje się opakowania wielomateriałowe lub wielowarstwowe, takie jak papierowy pojemnik na żywność na wynos wyłożony plastikiem. To zaś utrudnia, a często praktycznie uniemożliwia, prawidłowy recykling. Przykładem może być wspomniany pojemnik czy inne opakowania wielomateriałowe, jak np. kartony po płynnej żywności czy torby termoizolacyjne. Te składają się z trzech różnych materiałów: kartonu, polietylenu i aluminium, a najczęściej do ponownego wykorzystania odzyskuje się wyłącznie papier. Znacznie trudniej wygląda odzyskanie aluminium. Polska firma opracowała projekt, który rozwiązuje ten problem.
– Projekt Maluch polega na wykorzystaniu technologii mikrofalowych w przemyśle do recyklingu aluminium z opakowań wielomateriałowych – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Monika Świerc z Usagi.
Projekt Maluch umożliwia recykling opakowań wielomateriałowych, wykorzystując technologię mikrofalową. Frakcja powstała po oddzieleniu celulozy z opakowań wielomateriałowych zawiera 80 proc. plastiku i 20 proc. aluminium. Instalacja umożliwia recykling wykorzystywanego w opakowaniach aluminium w formie nieutlenionej. W wyniku procesu powstaje energetyczny gaz, składający się głównie z wodoru i metanu, z którego odzyskiwane jest ciepło.
Instalacja jest elektryczna, bezemisyjna. Przy tym nie zużywa wody i nie generuje ścieków, umożliwia więc przeprowadzenie procesu w sposób efektywny energetycznie. Proces kontrolowany jest w czasie rzeczywistym z dokładnością do 0,01 s, co dla konwencjonalnych rozwiązań, czyli palników gazowo-olejowych, jest nieosiągalne.
– Kluczowa innowacja polega na tym, że udało się przeskalować technologię mikrofalową, żeby mogła być zastosowana w przemyśle ciężkim – przekonuje Monika Świerc.
Aluminium po przetworzeniu za pomocą mikrofal może zostać przetopione, w ten sposób rozwiązanie wpisuje się w misję gospodarki obiegu zamkniętego. Jak wskazuje firma Usagi, piroliza mikrofalowa, w przeciwieństwie do konwencjonalnej, zapewnia precyzję kontroli procesu i równomierne grzanie w całej objętości. W dotychczas stosowanej technologii występuje grzanie przeponowe, a efektywność dostarczanej do procesu energii wynosi ok. 15 proc. W przypadku grzania mikrofalowego efektywność szacuje się na blisko 70 proc. W ten sposób rozwiązanie polskiej firmy może zrewolucjonizować poziom recyklingu opakowań wielomateriałowych, których odzyskiwanie do ponownego wykorzystania było dotychczas możliwe w niewielkim stopniu.
– Podstawowym wyzwaniem rynku odpadów wielomateriałowych, tetrapaków*, kartonów po mleku jest to, że nie ma z nimi co robić. Czyli w momencie, kiedy wyrzucamy kartonik do żółtego pojemnika na tworzywa, to niewiele więcej się z nim dzieje, te odpady się wciąż składuje. Tworzą się nielegalne składowiska, bomby ekologiczne. Jest to materiał, którego spalarnie nie chcą przyjmować z uwagi na obecność aluminium, nie ma z nim co zrobić – przypomina partner zarządzający Usagi.
Projekt Maluch zdobył nagrodę specjalną w konkursie Polski Produkt Przyszłości.
Aktualizacja 06.07.2021:
* Słowo tetrapaki użyto jako występujący w języku potocznym synonim spożywczych opakowań wielomateriałowych, nie zaś jako przykładu opakowań konkretnego producenta.
Czytaj także
- 2023-12-01: W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika
- 2023-11-24: Polskie firmy wdrażają innowacyjne rozwiązania związane z ponownym wykorzystaniem odpadów. Takie działania wciąż jednak wymagają promocji
- 2023-11-27: W 2024 roku polska gospodarka ma przyspieszyć, ale globalne otoczenie będzie ten proces utrudniać. Wiele zależy też od decyzji nowego rządu
- 2023-11-15: Saturatory pozwalają w ciągu czterech lat zaoszczędzić niemal 1,8 tys. jednorazowych, plastikowych butelek. Po rozwiązania zero waste sięga coraz więcej Polaków
- 2023-11-08: UE coraz bliżej rozwiązania problemu odpadów z opakowań. Nowe przepisy mają być przyjęte jeszcze przed końcem kadencji europarlamentu
- 2023-11-06: Polska branża recyklingu na granicy bankructwa. Pomimo embarga krajowy rynek zalewa tani plastik z Rosji
- 2023-10-19: Zuzanna Grabowska: Serial „Rafi” powstał z inicjatywy mojej i mojego męża Pawła Domagały. Dzięki temu mogliśmy pisać i produkować, a nie tylko grać w cudzych pomysłach
- 2023-11-23: Anna Cieślak: Potrzebujemy w serialach jasnych opowieści i dobrych ludzi. Oni nie boją się pokazać swoich prawdziwych emocji i popełniać błędów
- 2023-11-08: Fusy z kawy zamiast piasku. Taki komponent może wzmocnić beton z korzyścią dla środowiska
- 2023-10-11: Qczaj: Kobiety dojrzałe piszą do mnie, że czują się niewidzialne. Pora je ukochać i zaopiekować się nimi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika
Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.
Partner serwisu
Edukacja
Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.
Handel
Technologie rewolucjonizują biznes restauracyjny. Kioski samoobsługowe, kody QR, a wkrótce sztuczna inteligencja będą standardem w branży gastronomicznej

Digitalizacja i nowe technologie stają się głównym motorem rozwoju branży restauracyjnej, a rozwiązania technologiczne – takie jak kody QR, kioski samoobsługowe, cyfrowe menu czy systemy AI wspierające sprzedaż – coraz powszechniej pojawiają się w stacjonarnych restauracjach, usprawniając ich funkcjonowanie i przyciągając klientów. – Niewątpliwie technologia będzie nadal zmieniać sektor gastronomiczny. Im lepsze interakcje z klientem, tym częściej korzysta on z naszych usług – mówi Luis Comas, CEO AmRestu, operatora m.in. marek: KFC, Starbucks, Pizza Hut i Burger King, który w tym roku obchodzi 30-lecie swojej działalności.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.