Mówi: | Monika Świerc |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | Usagi |
Zielona rewolucja w przemyśle spożywczym. Polacy opracowali metodę recyklingu opakowań takich jak kartony po płynach czy torby izolacyjne
Z opakowań wielomateriałowych, takich jak powszechnie stosowane kartony po płynnej żywności czy torby termoizolacyjne, odzyskuje się przeważnie wyłącznie papier. Odzyskanie pozostałych surowców, czyli aluminium i polietylenu z laminatu, który pozostaje po odseparowaniu papieru, jest znacznie trudniejsze. Projekt polskiej firmy pozwala na pełny recykling takich opakowań. W instalacji wykorzystuje technologię mikrofalową i umożliwia recykling 100 proc. aluminium w formie nieutlenionej.
Coraz częściej w przemyśle spożywczym stosuje się opakowania wielomateriałowe lub wielowarstwowe, takie jak papierowy pojemnik na żywność na wynos wyłożony plastikiem. To zaś utrudnia, a często praktycznie uniemożliwia, prawidłowy recykling. Przykładem może być wspomniany pojemnik czy inne opakowania wielomateriałowe, jak np. kartony po płynnej żywności czy torby termoizolacyjne. Te składają się z trzech różnych materiałów: kartonu, polietylenu i aluminium, a najczęściej do ponownego wykorzystania odzyskuje się wyłącznie papier. Znacznie trudniej wygląda odzyskanie aluminium. Polska firma opracowała projekt, który rozwiązuje ten problem.
– Projekt Maluch polega na wykorzystaniu technologii mikrofalowych w przemyśle do recyklingu aluminium z opakowań wielomateriałowych – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Monika Świerc z Usagi.
Projekt Maluch umożliwia recykling opakowań wielomateriałowych, wykorzystując technologię mikrofalową. Frakcja powstała po oddzieleniu celulozy z opakowań wielomateriałowych zawiera 80 proc. plastiku i 20 proc. aluminium. Instalacja umożliwia recykling wykorzystywanego w opakowaniach aluminium w formie nieutlenionej. W wyniku procesu powstaje energetyczny gaz, składający się głównie z wodoru i metanu, z którego odzyskiwane jest ciepło.
Instalacja jest elektryczna, bezemisyjna. Przy tym nie zużywa wody i nie generuje ścieków, umożliwia więc przeprowadzenie procesu w sposób efektywny energetycznie. Proces kontrolowany jest w czasie rzeczywistym z dokładnością do 0,01 s, co dla konwencjonalnych rozwiązań, czyli palników gazowo-olejowych, jest nieosiągalne.
– Kluczowa innowacja polega na tym, że udało się przeskalować technologię mikrofalową, żeby mogła być zastosowana w przemyśle ciężkim – przekonuje Monika Świerc.
Aluminium po przetworzeniu za pomocą mikrofal może zostać przetopione, w ten sposób rozwiązanie wpisuje się w misję gospodarki obiegu zamkniętego. Jak wskazuje firma Usagi, piroliza mikrofalowa, w przeciwieństwie do konwencjonalnej, zapewnia precyzję kontroli procesu i równomierne grzanie w całej objętości. W dotychczas stosowanej technologii występuje grzanie przeponowe, a efektywność dostarczanej do procesu energii wynosi ok. 15 proc. W przypadku grzania mikrofalowego efektywność szacuje się na blisko 70 proc. W ten sposób rozwiązanie polskiej firmy może zrewolucjonizować poziom recyklingu opakowań wielomateriałowych, których odzyskiwanie do ponownego wykorzystania było dotychczas możliwe w niewielkim stopniu.
– Podstawowym wyzwaniem rynku odpadów wielomateriałowych, tetrapaków*, kartonów po mleku jest to, że nie ma z nimi co robić. Czyli w momencie, kiedy wyrzucamy kartonik do żółtego pojemnika na tworzywa, to niewiele więcej się z nim dzieje, te odpady się wciąż składuje. Tworzą się nielegalne składowiska, bomby ekologiczne. Jest to materiał, którego spalarnie nie chcą przyjmować z uwagi na obecność aluminium, nie ma z nim co zrobić – przypomina partner zarządzający Usagi.
Projekt Maluch zdobył nagrodę specjalną w konkursie Polski Produkt Przyszłości.
Aktualizacja 06.07.2021:
* Słowo tetrapaki użyto jako występujący w języku potocznym synonim spożywczych opakowań wielomateriałowych, nie zaś jako przykładu opakowań konkretnego producenta.
Czytaj także
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
- 2024-10-09: Qczaj: Siedem lat temu pod wpływem jesiennej chandry rozpocząłem swoją karierę. Teraz dostaję od życia dużo fajnych niespodzianek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.