Mówi: | Bartłomiej Głowacki |
Firma: | Solace |
Zbudowano pierwszy dom plus-energetyczny. Wytwarza więcej energii niż zużywa, a oszczędności mogą sięgać nawet 10 tys. zł rocznie
Prawie co szósty Europejczyk wydaje na koszty związane z zamieszkaniem ponad 40 proc. swoich przychodów. Jednocześnie budynki odpowiadają za 40 proc. całkowitego zużycia energii w Europie i za 36 proc. emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Rozwiązaniem mogą być zaprojektowane przez polski start-up domy samodzielne energetycznie, które same generują więcej energii niż jest jej zużywanej. Wysoko termoizolowane ściany i zamontowane panele fotowoltaiczne sprawiają, że budynek jest praktycznie bezkosztowy. Dla przeciętnej rodziny w Polsce oznacza to oszczędności rzędu nawet 10 tys. zł rocznie.
– Solace House to pierwszy modułowy dom plus-energetyczny, czyli taki, który wytwarza więcej energii niż zużywa, dzięki czemu mieszkańcy, którzy w nim będą mieszkać, nigdy nie zapłacą rachunków za energię, podgrzewanie wody i podgrzewanie powietrza w środku budynku – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Bartłomiej Głowacki, współzałożyciel Solace.
Wydatki na mieszkanie oraz ich udziały w wydatkach gospodarstw domowych stanowią drugą co do wielkości pozycję w ich budżetach. Massachusetts Institute of Technology ocenia, że mieszkalnictwo jest jednym z głównych źródeł nierówności społecznych na świecie, a ponad 15 proc. Europejczyków wydaje nawet 40 proc. przychodów właśnie na koszty związane z zamieszkaniem. Najwięcej pochłaniają wydatki na energię i wodę. Rozwiązaniem może być zaprojektowany przez polski start-up budynek.
– Innowacje, które wykorzystujemy w domu, to przede wszystkim bardzo wysoko termoizolowana ściana, która przy 14 cm grubości pozwala na to, żeby budynek zużywał jedynie 15 kWh energii na rok z metra kwadratowego. Drugą innowacją są panele fotowoltaiczne, dzięki którym cały budynek ma szansę zyskiwać więcej energii niż zużywa, dzięki czemu będzie on zupełnie bezkosztowy dla mieszkającej w nim rodziny – przekonuje Bartłomiej Głowacki.
Jak podkreśla współzałożyciel start-upu, wszystkie potrzeby energetyczne są zaspokajane przez energię ze źródeł odnawialnych wytworzoną przez panele fotowoltaiczne. Dodatkowo, nadwyżka wyprodukowanej w ten sposób energii (Solace zużywa 10 razy mniej energii niż zwykły dom) może być sprzedawana do sieci i w ten sposób generować dochód dla mieszkańców.
– Pod koniec roku rozliczeniowego na rachunkach będzie widniało w naszej opinii 0 zł za energię, podgrzewanie wody, podgrzewanie powietrza i wszystkie urządzenia znajdujące się w mieszkaniu. Będzie to oszczędność dla rodziny 5–10 tys. złotych rocznie, te pieniądze nie będą musiały być wydane na to, żeby ogrzać budynek, zasilić go w urządzenia i ciepłą wodę – twierdzi ekspert.
Tak zaprojektowany dom pozwala nie tylko na znaczne oszczędności, lecz także jest ekologiczny i szybki w montażu. Wszystkie elementy budynku są transportowane w jednym kontenerze, a dom może być zmontowany własnoręcznie w ciągu 72 godzin. Budynek jest całkowicie bezemisyjny, neutralny węglowo i w 80 proc. gotowy do recyklingu.
– Budynek Solace jest głównie skierowany do osób, które chcą być niezależne, które chcą przede wszystkim mieszkać w ciepłym budynku całorocznym, chcą być świadomi środowiskowo, a po trzecie chcą zaoszczędzić pieniądze. Myślimy też, że taki budynek mógłby się bardzo dobrze sprawdzić w sektorach rządowych, w budownictwie socjalnym – ocenia współzałożyciel Solace.
Budynek jest całoroczny i kosztuje ok. 150 tys. zł w zależności od wielkości instalacji fotowoltaicznej. Koszt można zmniejszyć dzięki obowiązującej w Polsce dopłatach – do paneli fotowoltaicznych oraz do kredytu na dom energooszczędny. W cenie zawarte są wszystkie urządzenia, dzięki którym dom jest samowystarczalny energetycznie – panele fotowoltaiczne wraz z dwukierunkowym licznikiem prądu, urządzenia wentylacyjne służące odzyskiwaniu ciepła, pompę ciepła powietrze–powietrze oraz podgrzewacz wody z pompą ciepła.
– Obecnie w budynku Solace znajduje się pięć pomieszczeń: łazienka, kuchnia połączona z dużym salonem oraz dwie sypialnie na górze na antresoli. Obecny model ma 50 metrów kwadratowych. Chcemy wdrożyć w przyszłości większe modele po 75–100 mkw. Obecne rozwiązanie jest jednak optymalne, pozwalające na taką, a nie inną cenę – mówi Bartłomiej Głowacki.
Według wyliczeń założycieli Solace, o ile na tradycyjny dom tej samej wielkości trzeba przeznaczyć 6 tys. zł rocznie, na ich budynek wystarczy ok. 1,5 tys. zł. Start-up planuje dostarczać pierwsze domy swoim klientom na początku 2019 roku.
Według firmy badawczej MarketandMarkets globalny rynek fotowoltaiki w 2020 r. osiągnie wartość 345 mld dol. W najbliższych latach będzie rósł w tempie ponad 18 proc. średniorocznie.
Czytaj także
- 2025-03-13: Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Praca
Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.