Newsy

Za kilka lat pracownicy w nowo powstałych firmach będą mogli pracować całkowicie zdalnie

2018-06-14  |  06:00

Już za kilka lat każda nowo tworzona firma może działać zdalnie. Już teraz nowe technologie umożliwiają pracę z dowolnego miejsca na świecie. Dzięki nowym aplikacjom zespół może być cały czas w kontakcie, a wideorozmowy umożliwiają interakcje. Narzędzia do project managementu pozwalają jasno wyznaczać zadania i kontrolować ich wykonanie. Pracodawcy w Polsce niechętnie jednak patrzą na pracę zdalną, ta zaś może przynieść wiele korzyści biznesowych – nie tylko ograniczyć koszty, lecz także zwiększyć efektywność i zadowolenie pracowników. 

– W pracy zdalnej kluczem do sukcesu jest komunikacja, narzędzia typu Slack, Skype, Google Hangouts, aby zespół zawsze był ze sobą w kontakcie. Kolejny aspekt to narzędzia do project managementu takie jak Asana, dzięki którym manager może w bardzo jasny i klarowny sposób wyznaczać konkretne zadania przy projektach, przypisywać, wiedzieć, kiedy te zadania będą dowiezione, mieć wszystko w jednym miejscu – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Iwo Szapar z Remote-how.

Z najnowszego badania Grupy IWG wynika, że na świecie już 62 proc. pracowników korzysta z telepracy, a ok. 70 proc. specjalistów czy właścicieli firm pracuje zdalnie przynajmniej raz w tygodniu. Jest to możliwe tylko dzięki udogodnieniom, jakie dają nowe technologie. Szybki dostęp do internetu wystarczy, by móc połączyć się z biurem z każdego miejsca na świecie, a specjalne aplikacje umożliwiają sprawne przypisywanie zadań czy kontrolę ich wykonania. W pracy przydatne są też media społecznościowe, zwłaszcza te, które umożliwiają grupowe połączenia czy wideorozmowy.

 Rozmowy wideo to jest bardzo istotny element komunikacji. Przez znaczną poprawę szybkości internetu w ciągu ostatnich lat, coraz popularniejszą formą komunikowania się są wideorozmowy. To daje pracownikom możliwości lepszej interakcji, jak pokazują badania 70 proc. to mowa ciała – mówi Iwo Szapar.

Badanie firmy Virgin Media Business wskazuje, że zdaniem większości pracodawców za kilka lat już 60 proc. pracowników mogą stanowić będą osoby pracujące poza biurem. Z kolei Softchoice podaje, że w Ameryce Północnej już 85 proc. pracowników wymaga dostępu do takich technologii, które umożliwiają wykonywanie pracy z dowolnie wybranego miejsca, a zdecydowana większość bez wahania zmieniłaby pracę na taką, która na to pozwala.

– Kilka lat temu pojawili się cyfrowi nomadzi, osoby, które mogą być w dowolnym miejscu na świecie i pracować z tego miejsca. To osoby, które napędza pasja podróżowania, doświadczania i towarzyszy im praca z każdego miejsca na świecie. Każdy może zostać digital nomadem, potrzebuje komputera, internetu, pasji i chęci zmiany życia – przekonuje ekspert Remote-how.

Badanie „Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników” firmy Kantar TNS przy współpracy z Remote-how wskazuje, że tylko co trzeci Polak (32 proc.) ma możliwość pracy zdalnej. Choć 76 proc. deklaruje, że chętnie pracowałoby poza biurem, to pracodawcy niechętnie patrzą jednak na pracę zdalną. Hays Poland podaje, że 55 proc. firm umożliwia pracę zdalną, jednak tylko wybranej grupie osób, tylko 14 proc. zachęca do takiego modelu wszystkich pracowników.  Jak jednak przekonuje Szapar – od pracy zdalnej nie ma ucieczki.

– Jesteśmy de facto dopiero na początku, na palcach jednej ręki możemy policzyć duże firmy, które są całkowicie zdalne, są to firmy zazwyczaj ze Stanów. Badania na rynku w USA pokazują, że freelancerów jest coraz więcej, w tym roku będzie to już prawie 40 proc., więc zdecydowanie dynamiczny rozwój jest po stronie pracownika, a pracodawca musi się dostosowywać, również od strony technologicznej i procesów. W futurystycznej wizji za 5–10 lat możemy sobie wyobrazić, że każda tworzona nowa firma, tak jak teraz działa dużo start-upów, będzie całkowicie zdalna – ocenia ekspert.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Robotyka i SI

Maszyny odczytują emocje lepiej od ludzi. Nowe urządzenia pomagają służbom granicznym i usprawniają kontakty z klientami

Identyfikować gniew, strach i smutek potrafią także maszyny. Najnowsze badania wskazują, że są w tym już lepsze niż ludzie. Połączenie między ośrodkowym układem nerwowym a ekspresją emocjonalną na twarzy umożliwiło stworzenie algorytmów, które poprawnie rozpoznają ludzkie emocje poprzez kolor twarzy. Na rynku jest dostępny „emocjonalny aparat słuchowy”, czyli urządzenie, które pomaga dzieciom z zespołem Aspergera czytać emocje i reagować na mimikę twarzy. Empath, program do rozpoznawania emocji, który identyfikuje emocje poprzez analizę fizycznych właściwości głosu, pomoże z kolei w telefonicznej obsłudze klienta.

Gala Złote Spinacze 2019

Internet

Chmury danych ułatwiają naukowcom prowadzenie badań. Nowa platforma pozwoli podzielić się zdjęciami prosto z mikroskopu

Z badań Intelligent Enterprise Index przeprowadzonych przez analityków Zebra Technologies Corporation wynika, że dziś aż 61 proc. firm inwestuje w technologie inteligentne. Narzędzia tego typu coraz częściej trafiają także w ręce jednostek naukowych, które wykorzystują je do usprawnienia procesów decyzyjnych oraz procedur badawczych. Korporacja Labstep pokłada spore nadzieje w chmurze danych, której upowszechnienie może uprościć prowadzenie badań przez kilka zespołów naukowych z całego świata.

Konsument

Największy internetowy salon samochodowy świata powstał w Polsce. Pozwala porównać ponad 400 modeli aut

Większość Polaków nadal kupuje samochody w salonach stacjonarnych, jednak już nawet 30 proc. klientów jest skłonnych rozważyć zakup auta online. Co więcej, 2/3 klientów wykorzystuje internet do wyszukiwania informacji o danym modelu czy marce. Do tej pory mogli korzystać z porównywarek samochodów używanych, ale brakowało podobnego narzędzia dla nowych aut. Tę rolę ma spełniać serwis internetowy autokatalog.pl, który zawiera 418 modeli samochodów pochodzących od 53 producentów. – To największy internetowy salon samochodowy na świecie – podkreślają twórcy rozwiązania.