Newsy

Youtuberzy zaczynają korzystać ze sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości. Technologia sprawdzi się także w pracy lekarzy czy nauczycieli

2021-07-15  |  06:00

Do 2024 roku liczba aktywnych urządzeń z technologią rozszerzonej rzeczywistości może wynieść 1,7 mld, a wartość rynku przekroczy 25 mld dol. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, także przenośnych, które pomagają wyznaczyć trasę, śledzą ruch, sprawdzają się także w zdalnej pracy i nauce. Urządzenie Pivo Pod firmy 3i może być z kolei stosowane do transmisji na żywo czy zdalnych prezentacji. Z nowej technologii korzystają już m.in. youtuberzy, lekarze czy nauczyciele. Technologia wirtualnego oprowadzania umożliwia dokładne łączenie obrazów w ciągu kilku sekund, dzięki czemu urządzenie wykorzystują też agenci nieruchomości.

Jak wynika z danych LifeTube’a – jednej z sieci partnerskich YouTube’a – skupieni w niej youtuberzy w 2020 roku zarobili łącznie ponad 42 mln zł. Z kolei z tegorocznej edycji rankingu polskich youtuberów, przygotowanego przez My Company Polska, wynika, że 10 najpopularniejszych twórców może obecnie pochwalić się łącznie blisko 36 mln subskrypcji i ponad 11 mld wyświetleń swoich filmików. Coraz większa popularność platformy YouTube, ale także pozostałych mediów społecznościowych pozwalających na dzielenie się treściami, oznacza także coraz większą konkurencję. To z kolei niesie ze sobą konieczność sięgania po coraz nowsze technologie pozwalające produkować nowoczesne treści.

Na rynku pojawia się więc coraz więcej urządzeń skierowanych właśnie m.in. do internetowych twórców. Jednym z nich jest zaprojektowany w Korei Pivo Pod.

– Pivo Pod to niewielkie urządzenie działające na bazie sztucznej inteligencji, które obecnie ma ponad 100 zastosowań. Można go używać do transmisji na żywo, zdalnych prezentacji oraz w przyszłości jako narzędzie do transmisji na żywo w dowolnym miejscu i czasie. Pozwala też na tworzenie oryginalnych treści, a także tworzenie i prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Doron Kasmi, dyrektor ds. rozwoju biznesu w 3i.

Pivo to interaktywne narzędzie do tworzenia treści oparte na technologii śledzenia SI, które umożliwia smartfonowi automatyczne rejestrowanie użytkownika podczas jego ruchu. Oferuje 12 nowych, inteligentnych trybów przechwytywania, takich jak śledzenie twarzy, obiektów i polecenia głosowe. Jego inteligentne tryby, takie jak VS, ManyMe i DoubleTake, mogą rejestrować interakcje, podczas gdy tryby Spherical Shots, Social 360 i Motion Time-Lapse odblokowują nowe sposoby rejestrowania otoczenia za pomocą smartfona.

– Mamy ponad 300 różnych trybów tworzenia rozmaitych treści i oryginalnych materiałów wideo. Można je również bezpośrednio transmitować na żywo we wszystkich mediach społecznościowych i znanych platformach, takich jak Twitch, LinkedIn czy YouTube. Urządzenia można także używać z Zoomem, Teamsami, Google Meet do wideoczatów – wymienia Doron Kasmi. 

Urządzenie ma jednak nie tylko funkcję rozrywkową. Dzięki np. technologii wirtualnego oprowadzania, która umożliwia dokładne łączenie obrazów w ciągu kilku sekund, a nie godzin, korzysta z niego również branża nieruchomości. Dzięki tej technologii można w zaledwie kilka minut stworzyć wirtualny spacer po danej inwestycji.

– Zaczynaliśmy tworzenie naszego rozwiązania biznesowego z myślą o osobach, które chcą być youtuberami, ale nie zamierzają kupować zaawansowanego sprzętu – chcą tworzyć treści online i je transmitować. Obecnie nasze urządzenie ma ponad 100 zastosowań. Korzystają z niego nauczyciele, lekarze, służy ono agentom nieruchomości do wirtualnego oprowadzania po domach, instruktorzy fitness używają go do prezentowania ćwiczeń i demonstrowania, jak można poprawić wyniki w sporcie – wskazuje dyrektor ds. rozwoju biznesu w 3i.

Urządzenie, łączące w sobie technologie rozszerzonej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji, jest już dostępne na rynku.

– Planujemy już ulepszanie dotychczasowych funkcji i dodawanie kolejnych warstw treści i rozwiązań, aby umożliwić transmisje na żywo z dowolnego miejsca, w czym na pewno pomoże nam technologia 5G, pozwalając na lepszą jakość transmisji i publikowania treści, a także jeszcze szybsze przesyłanie informacji, chociaż już teraz jest ono na naprawdę wysokim poziomie – mówi Doron Kasmi.

Jak szacuje ARtillery Intelligence, liczba aktywnych urządzeń rozszerzonej rzeczywistości wzrośnie do 1,73 mld w 2024 roku (przy ok. 600 mln na koniec 2020 roku). Według MarketsandMarkets rynek tej technologii jest wart już 15,3 mld dol., ale w 2025 roku może sięgnąć 25 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika

Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.

Partner serwisu

Edukacja

Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.

Handel

Technologie rewolucjonizują biznes restauracyjny. Kioski samoobsługowe, kody QR, a wkrótce sztuczna inteligencja będą standardem w branży gastronomicznej

Digitalizacja i nowe technologie stają się głównym motorem rozwoju branży restauracyjnej, a rozwiązania technologiczne – takie jak kody QR, kioski samoobsługowe, cyfrowe menu czy systemy AI wspierające sprzedaż – coraz powszechniej pojawiają się w stacjonarnych restauracjach, usprawniając ich funkcjonowanie i przyciągając klientów. – Niewątpliwie technologia będzie nadal zmieniać sektor gastronomiczny. Im lepsze interakcje z klientem, tym częściej korzysta on z naszych usług – mówi Luis Comas, CEO AmRestu, operatora m.in. marek: KFC, Starbucks, Pizza Hut i Burger King, który w tym roku obchodzi 30-lecie swojej działalności.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.