Mówi: | dr Szymon Truskolaski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | DOJI – Educational Innovations |
Trwa rewolucja w branży szkoleniowej. Do 2022 roku wartość rynku gier szkoleniowych wyniesie 8,1 mld dolarów
Tradycyjne szkolenia, a nawet e-learning, odchodzą w zapomnienie. Skuteczne przekazywanie wiedzy coraz częściej łączy się z innowacyjnymi technologiami. Game-based learning wykorzystuje zaangażowanie graczy. Mechanizm grywalizacji bazuje na naturalnej rywalizacji graczy. Gry szkoleniowe pozwalają przetestować efekt podejmowanych decyzji w bezpiecznym środowisku symulacji komputerowych. Do 2022 roku wartość rynku gier learnignowych wyniesie 8,1 mld dolarów. Przyszłością edukacji jest też technologia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
– Głównym wyzwaniem rynku szkoleniowego jest poszukiwanie nowych form przekazu treści, które zaangażują uczestników. Tradycyjne szkolenia i wykłady w pewnym momencie się nużą, podobnie jak e-learning. Grywalizacja, uczenie poprzez gry, jest najnowszą formą przekazywania wiedzy, najbardziej angażującą, która powoduje, że ludzie chcą się uczyć. Uczenie przychodzi przy okazji czegoś przyjemnego, gry kojarzone są z przyjemnością, a szkolenia postrzegane są jako praca, to istota uczenia poprzez gry i grywalizacji w szkoleniach – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr Szymon Truskolaski, prezes DOJI – Educational Innovations.
Firmy coraz częściej szukają szkoleń dopasowanych do bardzo konkretnych potrzeb pracowników. Pracodawcy odchodzą od tradycyjnych, mało efektywnych rozwiązań, stawiają przede wszystkim na ich przydatność w pracy. Na rynku z sukcesem zostały przyjęte szkolenia, które w niektórych elementach wykorzystywały gry. Znacznie lepsze efekty przynoszą jednak gry komputerowe, które przemycają treści edukacyjne. Takie rozwiązanie sprawdza się u najmłodszych, gry komputerowe wykorzystywane są w nauce historii czy geografii. Gry w innych wersjach językowych uczą języków obcych.
– Rewolucja gamingowa jest właściwie nieunikniona, nadejdzie prędzej czy później. Rynek szkoleniowy w tej chwili jest na początku tej rewolucji. Większość ludzi, którzy zajmują się rynkiem szkoleniowym, o grach szkoleniowym oczywiście słyszała, choć gry szkoleniowe są traktowane jako pewna ciekawostka – brakuje przekonania, że nie jest to tylko przyjemność, lecz jednocześnie coś, co pozwoli uczyć. Dlatego ważne jest, aby gra szkoleniowa miała element analityczny, który pozwoli pokazać, że pewne zachowania zostały nauczone, że granie jest efektywne pod kątem uczenia się – ocenia Truskolaski.
Gry learningowe w dużej mierze opierają się na elementach rywalizacji. Grywalizacja zwiększa zaangażowanie zespołu, wykorzystuje też sprzężenie zwrotne, czyli otrzymanie nagrody po wykonaniu określonej czynności.
– Przyjemność daje bycie lepszym od innych, ale to wszystko jest starszym podejściem do grywalizacji. W nowszym podejściu zwraca się uwagę na to, aby cele, które gracz ma realizować, nie były sprzeczne z jego celami, narzuconymi odgórnie. Zwraca się uwagę bardziej na kooperację, współdziałanie, nie tak bardzo na współzawodnictwo i rywalizację. To zmiana postrzegania – przekonuje prezes DOJI - Educational Innovations.
Raport Ambient Insight wskazuje, że rynek gier szkoleniowych w ciągu najbliższych pięciu lat będzie rosnąć w tempie ponad 20 proc. w skali roku i do 2022 roku osiągnie wartość 8,1 mld dolarów. To oznacza, że względem 2017 roku (3,2 mld dolarów) wzrośnie ponad dwukrotnie. Jak ocenia Truskolaski, gry learnignowe to nie tylko gry symulacyjne, lecz także coraz częściej oparte na technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR i AR). Przykładem tego, że wirtualna rzeczywistość sprawdza się w edukacji, mogą być zajęcia z kryminalistyki na prawie w Akademii Leona Koźmińskiego. Przy użyciu gogli VR studenci mogą dokonywać oględzin miejsca zbrodni.
– W szkoleniach dzięki VR można wykreować jakieś środowisko wirtualne, które reprezentuje stanowisko pracy. Wszystko wywodzi się z symulatorów dotyczących trenowania pilotów czy żołnierzy, to też ciekawa ścieżka uczenia za pomocą VR służb takich jak policja, wojsko, służby ratunkowe. Jeszcze inną ciekawą ścieżką jest AR, rzeczywistość rozszerzona, która polega na tym, że nakłada się wytwór, którego nie ma, na rzeczywistość, która faktycznie istnieje, chociażby jakąś instrukcję, strzałkę, jak coś wykonać, to też jest przyszłość rynku szkoleniowego – wskazuje dr Szymon Truskolaski.
Czytaj także
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Edukacja

W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Lotnictwo
Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wspólnie z Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN tworzy system, który ma zapewnić bezpieczną koordynację lotów statków załogowych i bezzałogowych. To priorytetowe zadanie, z uwagi na fakt, iż coraz więcej dronów, zarówno używanych przez cywilnych operatorów, jak i służby, operuje w przestrzeni powietrznej. System wykorzysta zarówno potencjał ekspertów, jak i ułatwiające ich pracę rozwiązania informatyczne.
Ochrona środowiska
Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE

Sześć farm wiatrowych o mocy 83,5 MW znalazło się w portfolio Grupy Enea. Spółka Enea Nowa Energia kupiła je od European Energy Polska i zapowiada, że to nie koniec tego typu transakcji. Ten rok ma być intensywny dla spółki pod względem rozwoju OZE. Celem strategicznym jest osiągnięcie 2,1 GW mocy zainstalowanej w zielonych źródłach w 2030 roku i 4,9 GW pięć lat później.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.