Newsy

Telewizyjne programy typu „Mam talent” trafiają do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki VR udział w wielkim show będzie dostępny dla każdego

2017-06-20  |  06:15

Polska firma VR Visio pracuje nad prototypem aplikacji w technologii wirtualnej rzeczywistości wzorowanej na konkursie typu „Mam talent”. Dzięki okularom do wirtualnej rzeczywistości każdy będzie mógł wziąć udział w wielkim telewizyjnym show sprawdzającym talenty wokalne uczestników. Wizualizacje powstają przy zastosowaniu techniki face mappingu, a projekt może trafić na rynek już w 2018 roku.

– Projekt, który wykonujemy dla inwestora z Chin, jest związany z pewnym programem muzycznym. Będzie to wyglądało tak, że kilka osób przychodzi do centrum karaoke. Jedna z nich trafia do wirtualnej rzeczywistości, a pozostałe osoby, również wykorzystując sprzęt, mają ze sobą kontakt i oglądają tą osobę tak, jakby była w programie telewizyjnym, chińskim odpowiedniku znanych w Polsce programów, jak np. „The Voice of Poland” – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Adam Cegielski, twórca studia VR Visio.

Gdyńska firma VR Visio zaprojektowała już wizualizacje, które pojawiły się podczas największego w Chinach muzycznego talent show „Super Girl". Obecnie pracuje nad nowym projektem, również na rynek Dalekiego Wschodu, na zlecenie chińskiego właściciela sieci lokali karaoke. VR Visio tworzy prototyp aplikacji w technologii wirtualnej rzeczywistości, która ma być wzorowana na wokalnym konkursie telewizyjnym.

– Osoba będąca w wirtualnej rzeczywistości po założeniu gogli będzie się znajdowała w środku programu telewizyjnego. Pozostałe osoby będą mogły oglądać program, gdzie ich znajomy będzie występował. Czyli ta osoba śpiewa do mikrofonu, widzi widownię i mikrofon w VR, widzi, że jest w programie telewizyjnym. Oprócz tego komputer ocenia, jak dobrze śpiewa, jury, które się znajduje w tym programie, zaczyna reagować, a jest oczywiście sterowane przez komputer – tłumaczy twórca VR Visio.

Aplikacja ma przenieść użytkowników na zupełnie nowy poziom rozrywki, a znane choćby z polskiej telewizji wokalne talent show trafi do wirtualnej rzeczywistości. Polski start-up został wybrany spośród 15 startujących producentów. Wartość kontraktu wynosi 65 tys. dol. za prototyp. Gra na podstawie aplikacji może trafić na rynek w 2018 roku.

Inną ciekawą technologią, którą wykorzystuje VR Visio, są wizualizacje bazujące na face mappingu. To rozwiązanie nie związane już bezpośrednio z VR i bazujące na algorytmach rozpoznających twarz, nakładających na nią w czasie rzeczywistym obrazy dokładnie dostosowane do jej kształtu i położenia w przestrzeni. To jedna z najbardziej innowacyjnych odmian współczesnej sztuki, pozycjonowanej między grafiką komputerową a szeroko rozumianym teatrem. Ciekawe przykłady realizacji tej technologii można spotkać w Europie, jednak face mapping dużą popularnością cieszy się przede wszystkim w Chinach. Ten rodzaj sztuki można było obejrzeć m.in. podczas finału największego muzycznego talent show w Chinach, na którym grafiki wyświetlane na twarzy modelki zmieniały płynnie jej wygląd np. w robota lub gejszę. W Polsce ta technika dotychczas najczęściej wykorzystywana jest przy tworzeniu animacji na fasadach budynków.

– Face mapping, jaki robiliśmy, polegał na tym, że zeskanowaliśmy twarz kobiety. Następnie przygotowaliśmy specjalne animacje, które będą pokazywały się na tej twarzy. Za pomocą specjalnych sensorów odległości oraz projektora nakładaliśmy projektorem na twarz odpowiednie animacje, które były dopasowane do kształtu twarzy. Dzięki temu wyglądało to bardzo realistycznie – opowiada Adam Cegielski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Transport

Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.

Edukacja

Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.