Mówi: | Jarosław Kotowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Noobz from Poland |
Polska z coraz silniejszą pozycją na światowym rynku gier. Przyszłością branży będzie e-sport i rozszerzona rzeczywistość
Granie to już nie tylko sposób na zapewnienie sobie rozrywki, lecz także coraz częściej bardzo wysokich zarobków, zwłaszcza w obszarze e-sportu. Do branży rozrywkowej coraz mocniej wchodzi wirtualna i rozszerzona rzeczywistość. Z roku na rok rośnie wiek statystycznego gracza. Obecnie po ten rodzaj rozrywki sięgają w dużej mierze osoby w wieku powyżej 30 lat. Polska staje się coraz bardziej liczącym się krajem na dynamicznie rozwijającym się rynku gier.
– Rynek producenta gier w Polsce jest bardzo interesujący, dlatego że powstają co rusz nowe studia, a już jest ich całkiem sporo. Polska powoli staje się powerhousem pod względem produkcji gier komputerowych. To, co jest interesujące na rynku konsumenta, to wzrastający wiek tego konsumenta. Coraz więcej osób w przedziale 30+ nadal regularnie gra w gry. Do tego dochodzi dużo młodych osób. Z tego powodu rynek konsumenta również będzie rósł –mówi agencji Newseria Innowacje Jarosław Kotowski, prezes zarządu Noobz from Poland.
Rynek gier wideo coraz bardziej ewoluuje. Coraz większym segmentem staje się e-sport. Coraz bardziej zaawansowana, a tym samym popularniejsza, jest też wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w grach. Mimo pojawiania się coraz to nowszych technologii na rynku przeciętny gracz nie należy do najmłodszych, plasuje się w gronie millenialsów. Według Entertainment Software Association przeciętny gracz-mężczyzna ma 33 lata. W przypadku kobiet jest to 37 lat.
Z kolei e-sportem interesuje się już bardziej młodsze pokolenie. Według gamesindustry.biz 37 proc. użytkowników YouTube Gaming to osoby w wieku od 16 do 24 lat, a 36 proc. mieści się w przedziale 25–34 lat. Platformy do strumieniowej transmisji rozgrywek skupiają się głównie na turniejach e-sportowych. To jedna z najbardziej rozwijających się, a zarazem dochodowych gałęzi rynku gier. Coraz więcej zarabiają także sami e-sportowcy.
– Osoby grające w e-sport wygrywają całkiem duże kwoty. Pojawia się coraz więcej możliwości zarobku dla graczy i ten rynek będzie się profesjonalizował w taki sposób, że również gracze będą partycypowali w zyskach z gier komputerowych. Największe kwoty do zarobienia pojawią się w ramach partycypacji w turniejach – mówi prezes Noobz from Poland.
Polski zespół Virtus.pro jest notowany jako jeden z najlepiej zarabiających w turniejach Counter–Strike. Jego roczne wpływy z nagród sięgały niemal miliona dolarów. Według danych Investment Bank łączna pula nagród w e-sporcie w 2018 roku sięgnęła kwoty 121,1 mln dol. Zarabiać na grach można jednak nie tylko w ramach e-sportu. Coraz bardziej dochodowym biznesem jest np. sprzedawanie postaci i przedmiotów z gier.
– Rozwijać się będą różnego rodzaju markety, gdzie można sprzedawać np. skiny czy przedmioty w grach. W przypadku niektórych tego typu rzeczy kwoty również potrafią być już wysokie. To wszystko zależy od gry, bo każda gra ma trochę swoją specyfikę. Każdy gatunek ma swoją specyfikę. Zdarzają się przypadki, kiedy proste skiny do gry potrafią być naprawdę bardzo drogie – twierdzi Jarosław Kotowski.
Kolejnym trendem rozwojowym branży gier ma być w najbliższych latach – zdaniem eksperta – rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Na razie dominującym segmentem rynku są jednak tradycyjne gry, do których gracze zasiadają przed ekranem komputera. Mimo to coraz wierniejsze oddanie rzeczywistości w VR sprawi, że w najbliższych latach gracze chętniej będą sięgać po ten rodzaj rozrywki.
Westworld Awakening, najnowsza gra VR wyprodukowana przez HBO i studio Survios, oferuje unikatową mechanikę ruchu. Postać biegnie wówczas, gdy gracz porusza rękami w sposób charakterystyczny dla biegu. Dzięki temu mózg gracza uznaje, że faktycznie się porusza, przez co udaje się m.in. uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości związanych z poruszaniem się w wirtualnym świecie przy nałożonych goglach VR.
– Gry na pewno będą coraz bardziej realistyczne, coraz bardziej intensywne. Doświadczenia graczy będą coraz bardziej przypominały realne życie. Pojawi się spora przestrzeń dla rozszerzonej rzeczywistości – przewiduje ekspert.
Z najnowszego raportu Newzoo wynika, że w 2019 r. globalny rynek gier wygeneruje przychody w wysokości 152 mld dol., co stanowi wzrost o 9,6 proc. rok do roku. Zdaniem analityków jednym z kluczowych trendów będzie rozwijanie gier w chmurze, które pozwoli na rozszerzenie dostępu do rynku gier premium. Polski rynek gier komputerowych i wideo jest wart niemal 550 mln dol. Daje nam to 24. pozycję na świecie.
Czytaj także
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Transport
Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.
Edukacja
Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.