Mówi: | Jarosław Kotowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Noobz from Poland |
Polska z coraz silniejszą pozycją na światowym rynku gier. Przyszłością branży będzie e-sport i rozszerzona rzeczywistość
Granie to już nie tylko sposób na zapewnienie sobie rozrywki, lecz także coraz częściej bardzo wysokich zarobków, zwłaszcza w obszarze e-sportu. Do branży rozrywkowej coraz mocniej wchodzi wirtualna i rozszerzona rzeczywistość. Z roku na rok rośnie wiek statystycznego gracza. Obecnie po ten rodzaj rozrywki sięgają w dużej mierze osoby w wieku powyżej 30 lat. Polska staje się coraz bardziej liczącym się krajem na dynamicznie rozwijającym się rynku gier.
– Rynek producenta gier w Polsce jest bardzo interesujący, dlatego że powstają co rusz nowe studia, a już jest ich całkiem sporo. Polska powoli staje się powerhousem pod względem produkcji gier komputerowych. To, co jest interesujące na rynku konsumenta, to wzrastający wiek tego konsumenta. Coraz więcej osób w przedziale 30+ nadal regularnie gra w gry. Do tego dochodzi dużo młodych osób. Z tego powodu rynek konsumenta również będzie rósł –mówi agencji Newseria Innowacje Jarosław Kotowski, prezes zarządu Noobz from Poland.
Rynek gier wideo coraz bardziej ewoluuje. Coraz większym segmentem staje się e-sport. Coraz bardziej zaawansowana, a tym samym popularniejsza, jest też wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w grach. Mimo pojawiania się coraz to nowszych technologii na rynku przeciętny gracz nie należy do najmłodszych, plasuje się w gronie millenialsów. Według Entertainment Software Association przeciętny gracz-mężczyzna ma 33 lata. W przypadku kobiet jest to 37 lat.
Z kolei e-sportem interesuje się już bardziej młodsze pokolenie. Według gamesindustry.biz 37 proc. użytkowników YouTube Gaming to osoby w wieku od 16 do 24 lat, a 36 proc. mieści się w przedziale 25–34 lat. Platformy do strumieniowej transmisji rozgrywek skupiają się głównie na turniejach e-sportowych. To jedna z najbardziej rozwijających się, a zarazem dochodowych gałęzi rynku gier. Coraz więcej zarabiają także sami e-sportowcy.
– Osoby grające w e-sport wygrywają całkiem duże kwoty. Pojawia się coraz więcej możliwości zarobku dla graczy i ten rynek będzie się profesjonalizował w taki sposób, że również gracze będą partycypowali w zyskach z gier komputerowych. Największe kwoty do zarobienia pojawią się w ramach partycypacji w turniejach – mówi prezes Noobz from Poland.
Polski zespół Virtus.pro jest notowany jako jeden z najlepiej zarabiających w turniejach Counter–Strike. Jego roczne wpływy z nagród sięgały niemal miliona dolarów. Według danych Investment Bank łączna pula nagród w e-sporcie w 2018 roku sięgnęła kwoty 121,1 mln dol. Zarabiać na grach można jednak nie tylko w ramach e-sportu. Coraz bardziej dochodowym biznesem jest np. sprzedawanie postaci i przedmiotów z gier.
– Rozwijać się będą różnego rodzaju markety, gdzie można sprzedawać np. skiny czy przedmioty w grach. W przypadku niektórych tego typu rzeczy kwoty również potrafią być już wysokie. To wszystko zależy od gry, bo każda gra ma trochę swoją specyfikę. Każdy gatunek ma swoją specyfikę. Zdarzają się przypadki, kiedy proste skiny do gry potrafią być naprawdę bardzo drogie – twierdzi Jarosław Kotowski.
Kolejnym trendem rozwojowym branży gier ma być w najbliższych latach – zdaniem eksperta – rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Na razie dominującym segmentem rynku są jednak tradycyjne gry, do których gracze zasiadają przed ekranem komputera. Mimo to coraz wierniejsze oddanie rzeczywistości w VR sprawi, że w najbliższych latach gracze chętniej będą sięgać po ten rodzaj rozrywki.
Westworld Awakening, najnowsza gra VR wyprodukowana przez HBO i studio Survios, oferuje unikatową mechanikę ruchu. Postać biegnie wówczas, gdy gracz porusza rękami w sposób charakterystyczny dla biegu. Dzięki temu mózg gracza uznaje, że faktycznie się porusza, przez co udaje się m.in. uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości związanych z poruszaniem się w wirtualnym świecie przy nałożonych goglach VR.
– Gry na pewno będą coraz bardziej realistyczne, coraz bardziej intensywne. Doświadczenia graczy będą coraz bardziej przypominały realne życie. Pojawi się spora przestrzeń dla rozszerzonej rzeczywistości – przewiduje ekspert.
Z najnowszego raportu Newzoo wynika, że w 2019 r. globalny rynek gier wygeneruje przychody w wysokości 152 mld dol., co stanowi wzrost o 9,6 proc. rok do roku. Zdaniem analityków jednym z kluczowych trendów będzie rozwijanie gier w chmurze, które pozwoli na rozszerzenie dostępu do rynku gier premium. Polski rynek gier komputerowych i wideo jest wart niemal 550 mln dol. Daje nam to 24. pozycję na świecie.
Czytaj także
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-03: Miuosh: Nie zawsze wygrywający muzyczne talent show robią potem dobre rzeczy. Często ci, którzy nie zaszli w nich daleko, są na scenie latami
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-20: Mateusz Gessler: Gastronomia mocno się zmienia, bo i portfele naszych klientów się zmieniają. Widać, że zamawiają mniej
- 2024-11-04: M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.