Mówi: | Adrian Kostrzębski |
Funkcja: | dyrektor ds. rozwoju regionalnego |
Firma: | ESL Polska |
Branżę e-sportu czeka rewolucja. Sieć nowej generacji przyspieszy wprowadzanie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości do rozgrywek
Opóźnienie i szybkość to największe problemy w branży gier online i e-sportu. Technologia sieci piątej generacji może pomóc rozwiązać te problemy. Zapewni ultraszybkie połączenia internetowe o bardzo niskim opóźnieniu – mniejszym niż jedna milisekunda. Nowa technologia doprowadzi też do rozwoju gier z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Ponieważ sieci 5G nie będą wymagać przewodów, możliwe będzie uczestnictwo w dowolnym turnieju z dowolnego miejsca na Ziemi za pomocą urządzenia VR.
– Czekamy na wprowadzenie technologii 5G, która w naszej ocenie zrewolucjonizuje rozgrywki e-sportowe, zwiększy ich dostępność. Obecnie wielu polskich zawodników zmaga się jeszcze z problemami natury technologicznej, takimi jak słabej jakości łącze internetowe, przez co nie mogą rywalizować na równi z zawodnikami z całego świata. Widać olbrzymią dysproporcję między zawodnikami polskimi a na przykład szwedzkimi czy niemieckimi – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Adrian Kostrzębski, dyrektor ds. rozwoju regionalnego w ESL Polska.
O tym, że szybkie łącze ma dla rozwoju e-sportu kluczowe znaczenie, nie trzeba nikogo przekonywać. W grze Dota 2 jedna dziesiąta sekundy opóźnienia może spowodować przerwanie gry. Z tego powodu dwa południowokoreańskie zespoły (MVP.Hot6ix i MVP.Phoenix), które chciały wziąć udział w eliminacjach do The International, jednej z największych imprezy dla graczy Dota 2, poleciały do Singapuru, by móc skorzystać z szybszego internetu. W Korei Południowej czas oczekiwania wynosił 0,16 sekundy, podczas gdy w Singapurze 0,06 sekundy.
– W przyszłości przede wszystkim czeka nas wzrost zainteresowania rozgrywkami mobilnymi, właśnie ze względu na technologię 5G. Czeka nas także bardzo mocny rozwój rozgrywek na szczeblu lokalnym. Bardzo mocno do tej pory rozwijane były szczeble międzynarodowe dla profesjonalnych zawodników. Teraz rozwój rozgrywek lokalnych będzie tym trendem, który będzie postępował przez najbliższe 2–3 lata – ocenia Adrian Kostrzębski.
Technologia 5G została już przetestowana w mobilnym e-sporcie. W 2018 roku fiński zawodnik Joona Leppänen stał się pierwszym e-sportowym zawodowcem, który opanował rozgrywkę za pośrednictwem połączenia 5G na żywo. Gra została przeprowadzona przez Telię i Nokię w testowej sieci 5G w laboratorium Nokia Campus 5G Innovation w Finlandii. Nokia była pierwszą firmą, która wykorzystała 5G w e-sporcie.
Szybszy internet umożliwi też rozwój technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w e-sporcie. Takie technologie znacznie uatrakcyjniają zawody e-sportowe, gdzie kibice dzięki goglom VR mogą dokładnie obserwować poczynania zawodników. Oprócz statystyk mogą być podawane informacje dotyczące np. liczby spalonych kalorii podczas gry.
– Coraz większe są turnieje e-sportowe z wykorzystaniem technologii VR, gdzie bezpośrednio widzimy wysiłek fizyczny i rywalizację tę bardziej cyfrową. Przed nami przede wszystkim rozwój technologii VR-owej, gdyż to jest bezpośrednie połączenie e-sportu ze sportem – mówi Adrian Kostrzębski.
Urządzenia do VR pozwalają dokładnie odwzorować ruchy zawodnika w wirtualnym świecie. Jest to możliwe dzięki np. specjalnym bieżniom, nagolennikom, czy butom. Raport Intela i Ovium („5G Economics of Entertainment Report”) wskazuje, że szybkość 5G umożliwi rozwój takich usług, jak rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR), które wygenerują ponad 140 mld dolarów przychodów w latach 2021–2028.
– Rozszerzoną rzeczywistość bardzo często wykorzystujemy podczas transmisji z naszych rozgrywek, dzięki czemu możemy zwiększyć liczbę informacji, którą ukazujemy naszym widzom – tłumaczy przedstawiciel ESL Polska.
Gry mają się znaleźć na czele innowacji 5G, gdzie gry AR wygenerują roczne przychody w wysokości prawie 36 mld dol. na całym świecie.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Transport
Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.
Edukacja
Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.