Mówi: | Łukasz Pieczątka |
Funkcja: | współzałożyciel |
Firma: | Odyssey Crew |
Wirtualna rzeczywistość wkracza do branży architektonicznej. Deweloperzy i projektanci wnętrz wykorzystują gogle VR w procesie sprzedaży i projektowania
Wizualizacje architektoniczne coraz częściej ustępują miejsca prezentacjom zrealizowanym za pośrednictwem wirtualnej rzeczywistości. Takie cyfrowe podróże pozwalają się przejść po inwestycji i obejrzeć ją z dowolnej perspektywy. Wirtualna rzeczywistość sprawdza się zarówno podczas prac nad projektami, które nie weszły jeszcze w proces realizacji, jak i np. do sprzedaży lub przeprojektowywania już istniejących domów oraz mieszkań.
– Narzędzia B2B tworzy się już z wykorzystaniem najnowszych technologii, takich jak w grach komputerowych. Skupiamy się na tworzeniu narzędzi sprzedażowych i marketingowych w wirtualnej rzeczywistości dla deweloperów nieruchomości. Rynek nieruchomości nie jest za bardzo na bieżąco jeżeli chodzi o nowoczesne technologie. Polscy deweloperzy zaczynają dopiero odkrywać strony internetowe – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Łukasz Pieczątka, współzałożyciel Odyssey Crew.
Biura architektoniczne wciąż polegają na przestarzałych metodach prezentowania inwestycji, ograniczając się niemal wyłącznie do opracowywania planów, statycznych wizualizacji czy prostych makiet. Żadne z tych rozwiązań nie pozwala w pełni zaprezentować danego projektu. Nawet fotorealistyczne wizualizacje prezentują budynki i wnętrza tylko z kilku, ściśle określonych perspektyw. Renderowanie nawet najprostszego ujęcia wymaga wielu godzin pracy. Biura architektoniczne nie mogą pozwolić sobie na wykonywanie dużej liczby wizualizacji, które pokazałyby inwestycję z każdej możliwej perspektywy.
Wraz z przechodzeniem z oprogramowania CAD-owskiego na takie pracujące w oparciu o rozwiązania BIM (modelowanie informacji o budynku), przenoszenie projektów do wersji 3D stało się o wiele prostsze.
– Często deweloperzy prezentują po prostu płaskie plany architektoniczne w plikach .pdf, nie wszyscy klienci mają aż tak rozbudowaną wyobraźnię przestrzenną, żeby sobie wszystko tak ładnie wyobrazić. My to umożliwiamy, stworzyliśmy już około 30 tego typu makiet. One są wykorzystywane w salonach sprzedaży przez wielu deweloperów na terenie Polski. Zmniejszamy tarcie procesu sprzedażowego, ponieważ sprzedawca musi się mniej naprodukować, żeby przedstawić pewną określoną wizję, jaką musi przedstawić potencjalnym klientom – tłumaczy Łukasz Pieczątka.
Firma Autodesk wdrożyła w programie do projektowania Revit funkcję wirtualnego spaceru, który można uruchomić jednym kliknięciem myszki. Użytkownicy mogą wyświetlić ten trójwymiarowy model również za pośrednictwem gogli VR. Dzięki temu architekci mogą na bieżąco wprowadzać zmiany do projektu i od razu prezentować je klientowi, bez konieczności przeprowadzania żmudnego procesu renderowania.
Gogle VR i wirtualne spacery sprawdzają się nie tylko w rękach deweloperów. Sięgają po nie również architekci wnętrz, aby zaprezentować, jak będzie wyglądać w pełni umeblowane i udekorowane pomieszczenie. Potencjał tej technologii dostrzegła IKEA, która stworzyła aplikację mobilną Place. Oprogramowanie przechwytuje obraz z aparatu w smartfonie, analizuje wymiary pomieszczenia i pozwala umieścić wirtualne meble we wnętrzu przed dokonaniem decyzji o ich zakupie.
Technologia VR cieszy się rosnącym zainteresowaniem także wśród pośredników wynajmu. Firma Matterport wykorzystuje kamery sferyczne do wykonywania precyzyjnych, fotorealistycznych wirtualnych spacerów, które pozwalają zwiedzić mieszkanie do wynajmu za pośrednictwem komputera bądź gogli VR. Z kolei holenderska platforma VR-Reizen została zaprojektowana z myślą o podróżnikach, którzy chcą przed wynajęciem pokoju zobaczyć, jak dany hotel prezentuje się w pełnej krasie. Za pośrednictwem wirtualnego spaceru mogą zwiedzić obiekt przed złożeniem rezerwacji.
– Wierzymy w to, że te narzędzia umożliwiają przyspieszenie i zwiększenie sprzedaży mieszkań na etapie dziury w ziemi. Jeżeli mamy do wyboru dwa potencjalnie takie same mieszkania w dwóch podobnych nieruchomościach i w jednym przypadku mamy zaprezentowane plany, makietę i tradycyjne rendery, a w drugim dodatkowo możemy pokazać mieszkanie na stole dotykowym w 3D, w VR lub pod postacią makiet interaktywnych na stronie internetowej, to pozycjonuje takiego dewelopera trochę lepiej względem konkurencji. Te narzędzia są pełniejsze, mogą skłonić klienta do tego, żeby kupił mieszkanie u nich, ponieważ pokazują pełniejszy obraz. Klient ma wrażenie, że kupuje coś, a nie plan – podsumowuje ekspert.
Według analityków Goldman Sachs wartość branży VR w 2025 roku osiągnie 80 mld dol., z czego 2,6 mld dol. będzie pochodzić z inwestycji powiązanych z branżą nieruchomości.
Czytaj także
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-06: Karolina Malinowska: Wraca zainteresowanie czytelnictwem wśród dzieci. To jednoczy pokolenia i rozwija więzi rodzinne
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
- 2024-12-12: Sebastian Karpiel-Bułecka: Z zawodu jestem architektem, a muzyka to jest moja pasja. Nie byłem spięty, żeby za wszelką cenę zrobić wielką karierę
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-09-23: Sztuczna inteligencja znacząco przyspiesza opracowywanie przeciwciał. To rewolucja w farmacji na skalę odkrycia prądu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.
Farmacja
Nowoczesne formy podania leków pozwalają uniknąć hospitalizacji. To duże ułatwienie dla pacjentów z chorobami przewlekłymi

Opracowywanie nowoczesnych form podania leków to odpowiedź na stale rosnącą liczbę pacjentów z chorobami przewlekłymi, m.in. onkologicznymi, hematologicznymi i psychiatrycznymi. Jeden zastrzyk zamiast codziennego łykania tabletek, wlewów czy klasycznych chemioterapii ułatwia życie pacjentom, pozwalając im uniknąć hospitalizacji, stresu i ryzyka z tym związanego oraz szybciej wrócić do codziennych zajęć. To także korzyść dla personelu medycznego i systemu ochrony zdrowia. Inicjatorzy kampanii „Podanie ma znaczenie” podkreślają, że pacjent powinien mieć wpływ na wybór formy przyjmowanego leku.
Transport
Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga

Trwają prace nad przepisami, które ułatwią testowanie w Polsce pojazdów pół- i autonomicznych. Zmienią się m.in. definicje zawarte w ustawie z 2018 roku, by możliwe było wykorzystanie do testów pojazdów o pełnej autonomii. Do wprowadzenia takich aut na drogi jeszcze daleka droga, choć eksperci widzą w nich remedium na wiele bolączek, m.in. na niedobór zawodowych kierowców czy wykluczenie transportowe konkretnych grup społecznych i obszarów. Wiele wątpliwości wciąż budzą kwestie bezpieczeństwa i przygotowania kierowców.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.