Newsy

Walka innowacyjnych rozwiązań z pandemią przyspiesza. Testy i środki ochrony osobistej stają się coraz bardziej skuteczne [DEPESZA]

2020-05-13  |  06:00
Wszystkie newsy

Na rynek już wkrótce mają trafić inteligentne maseczki, które wykryją obecność koronawirusa. Coraz więcej firm pracuje nad szczepionkami i szybkimi testami, które potwierdzą zakażenie. Większość obecnych na rynku rozwiązań pokazuje jednak tylko, kto obecnie jest zakażony. Izraelska firma BATM Advanced rozpoczęła zaś właśnie sprzedaż w 100 proc. skutecznych testów na obecność przeciwciał na SARS-CoV-2. Testy wykrywają odpowiedź immunologiczną organizmu na infekcję wywołaną przez wirusa. W ten sposób można zidentyfikować tych, którzy zostali zarażeni i wytworzyli przeciwciała mogące chronić przed przyszłym zakażeniem.

Przybywa innowacyjnych rozwiązań na walkę z pandemią. Naukowcy pracują nad inteligentnymi maseczkami, które wykryją wirusy. Drukowane w 3D paski wewnątrz maseczki pochłaniają krople z oddechu użytkownika i sprawdzają je pod kątem infekcji wirusowej lub bakteryjnej. Paski można wyjąć i przebadać w laboratorium, sam proces trwa zaś kilka godzin. Start-upy na całym świecie opracowują superszybkie testy do wykrywania koronawirusa, które wciąż jednak nie zawsze działają ze 100-proc. skutecznością. Trwają prace nad szczepionką i lekami – na skuteczne lekarstwo trzeba jednak poczekać.

Pomóc w opracowaniu terapii mogą testy izraelskiej firmy BATM Advanced.

– Od początku pandemii SARS-CoV-2 konsekwentnie wprowadzamy coraz więcej narzędzi, gdy tylko zostaną one zatwierdzone i certyfikowane przez odpowiednie organy regulacyjne. Najpierw  stworzyliśmy testy antygenowe w celu wykrycia, kto jest zakażony koronawirusem, a teraz oficjalnie uruchomiliśmy testy wykrywające także, kto miał wirusa SARS-CoV-2 – mówi dr Zvi Marom, dyrektor generalny BATM Advanced.

Nowe testy serologiczne metodą ilościową ELISA wykrywają zarówno IgA i IgM, czyli przeciwciała wytwarzane w ciągu czterechpięciu dni od odpowiedzi układu odpornościowego na zakażenie, jak i przeciwciała IgG wytwarzane po kilku tygodniach od zakażenia, które utrzymują się w organizmie przez kilka miesięcy. Testy cechują się skutecznością dochodzącą do 100 proc. W wielu laboratoriach komercyjnych, także polskich, już teraz można wykonać testy na obecność przeciwciał metodą jakościową. Nie dają one jednak 100-proc. pewności, mogąc zwracać wynik zarówno fałszywie pozytywny, jak i negatywny.

Testy serologiczne uzupełniają dwa wcześniej wprowadzone przez BATM testy na SARS-CoV-2: zestaw diagnostyczny dla laboratoriów z wynikami w ciągu 25 minut oraz zestaw domowy.

– Testy serologiczne są obecnie przekazywane naszym klientom, gdy są najbardziej potrzebne – w celu dostarczenia informacji statystycznych decydentom. To, wraz z naszymi innymi innowacyjnymi inicjatywami, pomoże odpowiednim instytucjom zdrowotnym w przygotowaniach do potencjalnej drugiej fali zakażeń SARS-CoV-2 w miesiącach zimowych – wskazuje dr Zvi Marom.

Dzięki testom prace nad lekiem na SARS-CoV-2 mogą znacznie przyspieszyć. Na podstawie przeciwciał można byłoby skutecznie walczyć z koronawirusem. Izraelski Instytut Badań nad Biologią (IIBR) niedawno poinformował o zakończeniu przełomowego odkrycia. Instytut był zaangażowany w pobieranie osocza od Izraelczyków, którzy wyzdrowieli, aby zbadać białka wytwarzane przez ich układ odpornościowy, które mogą atakować wirusa. Opracowane przeciwciało jest monoklonalne, zawiera niski odsetek szkodliwych białek. Instytut po przetestowaniu przeciwciała na SARS-CoV-2 wykazał jego zdolność do neutralizacji koronawirusa. Dzięki temu, nawet jeśli nastąpi kolejny szczyt zachorowań na COVID-19, np. jesienią, uda się skuteczniej walczyć z wirusem.

BATM Advanced rozpoczął już sprzedaż swoich testów w Europie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Handel

Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia

Nie tylko napoje słodzone, jak ma to miejsce w Polsce, ale i cała niezdrowa żywność powinna być objęta dodatkowym opodatkowaniem – przekonują badacze z Centrum Ekonomiki Zdrowia i Polityki Innowacji w Imperial College Business School, którzy przyjrzeli się wynikom badań w tym zakresie z całego świata. Pieniądze z podatku od żywności wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli czy cukru, powinny ich zdaniem zostać spożytkowane na dopłaty do zdrowego jedzenia. Okazuje się, że zwłaszcza w krajach o niskich i średnich dochodach to czynnik ekonomiczny decyduje o wyborze niezdrowego jedzenia, które jest mocno reklamowane i często tańsze.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.