Newsy

W dobie pandemii zyskują inteligentne rozwiązania do zdalnej obsługi i monitoringu. Może być to rewolucja w najmie krótkoterminowym i hotelach

2020-06-29  |  06:00

Dynamiczny rozwój branży internetu rzeczy zwiększył zainteresowanie inteligentnymi systemami ze strony właścicieli mieszkań oraz nieruchomości przeznaczonych do wynajmu krótkoterminowego. Czujniki i zamki elektroniczne automatyzują proces obsługi gości i dbania o nieruchomość bez konieczności instalowania kamer CCTV, a inteligentne systemy komunikacyjne usprawniają komunikację z zarządcami obiektu. Technologia tego typu może zwiększyć także bezpieczeństwo zakładów pracy oraz części wspólnych spółdzielni mieszkaniowych.

Technologie z sektora internetu rzeczy automatyzują branżę wynajmu krótkoterminowego na wszystkich płaszczyznach. Dobrym przykładem rozwiązań tego typu są inteligentne zamki przystosowane do udzielania gościom dostępu do pomieszczeń bez konieczności korzystania z kluczy bądź kart RFID. W produkcji sprzętu tego typu wyspecjalizowała się m.in. firma smartLock, projektant elektronicznego zamka sterowanego z poziomu aplikacji mobilnej. Zarządca nieruchomości może za jego pośrednictwem zdalnie przydzielać gościom kody dostępowe, dezaktywować je oraz monitorować, jak często i przez kogo otwierany był dany zamek. Dzięki temu system pozwoli sprawdzić, czy goście wymeldowali się z obiektu o określonej godzinie.

– Proces automatyzacji wynajmu krótkoterminowego odbywa się od początku powstania tej branży. Udostępnia się klucze w sposób autonomiczny czy organizuje odbieranie zgłoszeń chętnych przez tzw. channel managery. W RentEye monitorujemy zadymienie, hałas, temperaturę i wilgotność. O wszystkich tych parametrach administrator jest informowany w sposób ciągły w czasie rzeczywistym – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Robert Kondracki, prezes RE.

Firma RentEye zaprojektowała system elektronicznego nadzoru nad nieruchomością nieingerujący w prywatność osób wynajmujących. Urządzenie wyposażono w szereg inteligentnych czujników do monitoringu, które nie zbierają danych wrażliwych. System śledzi wyłącznie parametry w pełni zanonimizowane, takie jak np. natężenie dźwięku. Może wychwycić zbyt głośne zachowanie gości, ale już nie dokładną treść rozmów prowadzonych w wynajmowanych pomieszczeniach.

– Właściciel powinien poinformować wynajmującego o tym, że mieszkanie jest monitorowane, może to zrobić przez odpowiedni punkt w regulaminie. System o jakichkolwiek naruszeniach informuje właściciela w postaci SMS-ów, maili oraz push notyfikacji w aplikacji mobilnej. Jest obsługiwany przez aplikację mobilną, dzięki której właściciel na żywo widzi, jaka jest sytuacja w mieszkaniu, oraz może korygować poziomy alarmów – tłumaczy ekspert.

Systemy inteligentne przyspieszają także wykonywanie niektórych czynności, które do niedawna wymagały bezpośredniego kontaktu z personelem. SmartHotel to narzędzie do zdalnej komunikacji z personelem hotelowym. Goście ośrodków wyposażonych w technologię od tego start-upu mogą skorzystać m.in. z chatbotów oraz systemów smart TV, aby zgłosić usterki czy zamówić usługi, bez konieczności nawiązywania kontaktu z obsługą hotelu. Zgłoszenia przyjmowane są bezpośrednio przez system informatyczny przez 24 godziny na dobę.

Rozwiązania takie jak RentEye znajdą jednak zastosowanie w znacznie większej liczbie branż.

– Rozmawiamy z rolnikami, którzy chcieliby monitorować swoje uprawy. Wykorzystamy cały system do zbierania danych, wysyłania notyfikacji i alarmów, a czujnik zmieni się w jakimś stopniu, żeby dostosować się do odbiorcy. Świetnym miejscem do wykorzystania systemu jest duży przemysł, gdzie należy monitorować nawet same maszyny, oraz także wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe zainteresowane monitorowaniem części wspólnych. Dzięki niemu  dokładnie wiedzą, co się w nich dzieje i którzy lokatorzy nadużywają możliwości, jakie daje mieszkanie w danej nieruchomości – wskazuje Robert Kondracki.

Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku domowych systemów bezpieczeństwa w 2018 roku wyniosła 45,6 mld dol. Przewiduje się, że do 2023 roku wzrośnie do 74,5 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 10 proc.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Biogen

Robotyka i SI

Roboty i skanery 3D przyszłością edukacji. Już dziś pozwalają uczyć programowania i mogą stworzyć model ciała człowieka

Nowe technologie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w dziedzinie edukacji. Roboty edukacyjne uczą programowania nawet najmłodsze dzieci, roboty społeczne potrafią czytać książki i uczyć języków, a skanery 3D ułatwią naukę ludzkiej anatomii. Choć pandemia utrudniła prowadzenie warsztatów edukacyjnych dla dzieci, to tempo tworzenia nowych rozwiązań nie maleje. – Sztuczna inteligencja i robotyzacja to zdecydowanie właściwe kierunki dla rozwoju edukacji – mówi Maciej Trojnacki, prezes zarządu Eduroco.

Robotyka i SI

Neuromarketing coraz silniejszym narzędziem sprzedaży. Coraz silniej wpływa na nasze decyzje zakupowe

Analiza reakcji mózgu klienta na bodziec wizualny jest coraz częściej wykorzystywana w procesie projektowania produktów i opakowań. Znajduje również zastosowanie przy budowaniu stron internetowych, etykiet cenowych czy ekspozycji w sklepach. W przyszłości neuromarketing będzie się prawdopodobnie posiłkował innymi technologiami, jak wirtualna rzeczywistość czy analiza Big Data. – Neuromarketing zbiera całą wiedzę o mózgu i próbuje te procesy wytłumaczyć i przełożyć na skuteczniejsze mechanizmy rynkowe – tłumaczy Wojciech Broniatowski, dyrektor operacyjny CortiVision.