Mówi: | Arkadiusz Kowalewski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | e-Instytucja.pl |
W czasie pandemii rekordowa liczba Polaków stała się e-obywatelami. Przez internet sprawy urzędowe można załatwiać już nawet w najmniejszych gminach
Już nie tylko zamówienie dowodu osobistego czy aktu cywilnego, lecz także wniosek o przyłącze kanalizacyjne czy zgodę na zajęcie pasa drogowego można załatwić elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędach. Podstawowy pakiet dostępności elektronicznej zapewnia portal rządowy, ale wiele gmin, głównie z uwagi na pandemię, decyduje się wdrażać rozwiązania e-urzędowe na własną rękę. Mieszkańcy są zainteresowani korzystaniem z takiej drogi załatwiania formalności, o czym może świadczyć chociażby to, że połowa istniejących Profili Zaufanych została założona tylko w ubiegłym roku.
– Obostrzenia, które zostały wprowadzone w związku z pandemią, wymusiły na urzędach znalezienie alternatywnych rozwiązań w celu świadczenia swoich e-usług i zachowania ciągłości działania. Osobom, które posiadają Profil Zaufany, konto w banku bądź elektroniczny dowód, urzędy udostępniają elektroniczne składanie wniosków i innych dokumentów, żeby kontynuować proces spraw – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Arkadiusz Kowalewski, prezes zarządu e-Instytucja.pl.
W ramach procesu cyfryzacji, za pośrednictwem portalu rządowego można załatwić pakiet podstawowych spraw, takich jak zamówienie dowodu osobistego, odpisu aktu cywilnego czy wejście w posiadanie lub sprzedaż pojazdu. Władze niektórych gmin, również w wyniku ograniczeń związanych z pandemią, poszerzają jednak możliwości e-urzędów. Ełk udostępnia w ten sposób swoim mieszkańcom 13 e-usług, w tym pozwolenie na zajęcie pasa drogowego, wniosek o dodatek mieszkaniowy czy wniosek o pozwolenie na przyłącze kanalizacyjne. Z kolei gmina Bieliny (woj. świętokrzyskie), wraz z dwoma gminami partnerskimi, uruchomiła 10 systemów informatycznych umożliwiających załatwienie ponad 70 e-usług.
– Polskie urzędy korzystają z możliwości składania wniosków do urzędów najprostszych pism: od pisma tzw. ogólnego aż po usługi związane z gospodarką odpadami komunalnymi. W związku z tym, że urzędy w Polsce bardzo często zmieniają stawki za odpady komunalne, muszą skutecznie poinformować mieszkańców o nowych stawkach i temu służy możliwość składania deklaracji przez mieszkańców w formie elektronicznej. Mieszkaniec informuje tylko, ile jest mieszkańców w danym gospodarstwie, a system już sam potrafi wyliczyć stawkę i przesłać to do urzędu. Oczywiście mieszkaniec podpisuje się tylko Profilem Zaufanym bądź podpisem kwalifikowanym – wskazuje Arkadiusz Kowalewski.
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2020 roku prawie 42 proc. osób w wieku 16–74 lat korzystało z usług administracji publicznej przez internet. Odsetek osób wysyłających wnioski drogą elektroniczną wyniósł 33,5 proc., co oznacza wzrost o 2,1 pkt proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zdaniem ekspertów dostęp do elektronicznego załatwiania spraw nie zależy od wielkości urzędu, lecz jego sprawności działania przed cyfryzacją.
– W zasadzie nie ma znaczenia, czy to jest mały, czy duży urząd. Znaczenie ma świadomość włodarzy tego urzędu, kadry zarządzającej i pracowników oraz jak ten urząd do tej pory funkcjonował. Jeżeli urząd sprawnie realizował sprawy swoich mieszkańców w formie tradycyjnej, nie ma przeszkód, żeby robił to w formie zdalnej. Takie urzędy często są przygotowane technicznie i technologicznie na świadczenie takich usług. Pozostaje tylko kwestia poinformowania mieszkańców i przygotowania odpowiednich usług, które będą dla nich atrakcyjne – przekonuje prezes e-Instytucja.pl.
Mieszkańcy też są już do tego przygotowani. Ponad 9 mln osób w Polsce posiada już Profil Zaufany, w związku z czym mogą być e-obywatelami. Z informacji udostępnionych przez Ministerstwo Cyfryzacji wynika, że rok 2020 był rekordowy pod względem liczby wniosków o założenie Profilu Zaufanego. W samym tylko ubiegłym roku założyło go ponad 4,1 mln Polaków, co stanowi aż 47 proc. ogólnej liczby aktywnych profili. W całym kraju korzysta z nich ponad 8,8 mln osób.
– Jednym z najprostszych rozwiązań, nad którym obecnie pracujemy, jest chatbot, który będzie mógł pomagać mieszkańcom wypełniać wszelkie druki. One są bardzo powtarzalne, czasami z racji tego, że wykonujemy taką czynność jako mieszkaniec raz do roku, raz na dwa lata, nie mamy świadomości, jak jest łatwo to zrobić, a systemy, którymi urzędy za chwilę będą dysponowały, będą pozwalały na załatwienie sprawy w urzędzie z każdego miejsca na świecie – mówi Arkadiusz Kowalewski.
Okazuje się, że niektóre urzędy, starając się zachęcić mieszkańców do elektronicznej drogi załatwiania spraw, nie tylko dobierają w odpowiedni sposób pakiet usług elektronicznych, lecz także ogłaszają konkursy. Przykładem może być świętokrzyska gmina Ożarów. Wszyscy, którzy zarejestrują się na platformie e-urząd, wezmą udział w losowaniu nagród rzeczowych.
– Wydaje się to całkiem naturalne, że większość spraw będziemy mogli załatwiać przez komputer, również przez smartfon. Czy wszystkie – nie wiadomo, ale jest to nieodzowny element rozwijającego się świata. Jeżeli mieszkańcy korzystają w swoich celach biznesowych z takich narzędzi, również wymuszą na urzędach świadczenie takich usług – mówi prezes e-Instytucja.pl. – Urzędy bardzo chętnie, oczywiście wynika to ze skłonności mieszkańców, wykorzystują te mechanizmy, które są w biznesie, czyli zakupy przez internet, konta bankowe i wszelkie usługi, które można wygenerować, korzystając ze smartfona. W tym kierunku idzie w tej chwili polski samorząd.
Czytaj także
- 2024-05-07: Postępowania sądowe w Polsce trwają coraz dłużej. Wydłuża się zwłaszcza czas w sprawach gospodarczych
- 2024-02-22: Rozwój technologii nie idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To zagrożenie dla ochrony danych osobowych
- 2024-01-23: Małe i średnie firmy mogą dostać unijne dofinansowanie do ochrony własności intelektualnej. Polscy przedsiębiorcy wśród najbardziej zainteresowanych tym wsparciem w UE
- 2024-01-29: Ewa Piekut: Dostaję już kolejne propozycje współpracy. Zdradzę tylko, że jeden projekt też jest związany z przetrwaniem, ale w bardziej widowiskowym stylu
- 2023-12-12: W tym tygodniu kolejny ważny wyrok TSUE. Banki może czekać „frankowe trzęsienie ziemi”
- 2023-11-28: Ryszard Kalisz: Przywrócenie praworządności jest możliwe w czasie jednej kadencji. Są już gotowe koncepcje i projekty
- 2023-10-20: Przyszły rząd czeka chaos w sądownictwie i wymiarze sprawiedliwości. Uporządkowanie go będzie jednym z większych wyzwań nadchodzącej kadencji
- 2023-10-27: Producenci elektroniki poprawiają parametry swoich produktów. Mają być wygodne, energooszczędne i z korzyścią dla zdrowia
- 2023-09-08: Poszukiwani rzecznicy patentowi. Zapotrzebowanie na ich usługi będzie rosło wraz z rozwojem innowacji
- 2023-07-21: Ogłoszenie upadłości Getin Noble Banku to gamechanger dla frankowiczów. Może ich czekać długa batalia w sądzie upadłościowym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.
Ochrona środowiska
Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe
Na początku czerwca mają zostać uruchomione dwa pierwsze komponenty cyfrowej repliki Ziemi. To inicjatywa Komisji Europejskiej, w ramach której powstaje superzaawansowana symulacja zjawisk, m.in. atmosferycznych i klimatycznych, do jakich dochodzi na Ziemi. Oparte na bogatych zbiorach danych, m.in. ze zdjęć satelitarnych, i ich zaawansowanej analizie narzędzia pozwolą z dwutygodniowym wyprzedzeniem przewidywać zdarzenia pogodowe, precyzując prognozę do obszarów podzielonych na kwadraty o boku zaledwie kilku kilometrów. Będą mogły być wykorzystywane także w planowaniu miast, farm wiatrowych czy w rolnictwie. W tworzeniu rozwiązania bierze udział polski dostawca rozwiązań chmurowych.
Handel
Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.