W ciągu pięciu lat w 5G zainwestuje ponad 70 proc. firm. Nowa technologia staje się kluczowa zwłaszcza w czasie pandemii [DEPESZA]
Prace wdrożeniowe technologii 5G wkraczają w kluczową fazę. Dynamiczne inwestycje w infrastrukturę sieciową nowej generacji przyczynią się do gwałtownego wzrostu globalnego produktu krajowego brutto i napędzą cały sektor nowych technologii. W popularyzacji nowej infrastruktury może pomóc obecna sytuacja epidemiczna – w dobie pandemii koronawirusa wiele firm oraz organizacji państwowych inwestuje w rozwiązania z zakresu automatyki pracy, które do niezawodnego działania wymagają szybkiego i niezawodnego połączenia internetowego.
– Miasta, szpitale i fabryki przyszłości zależą od 5G i możliwości przenoszenia, przetwarzania i przechowywania ogromnych ilości danych. Ponadto wykorzystując dane i technologie bazujące na 5G, będzie można lepiej stawić czoła największym wyzwaniom, przed którymi stoi cała ludzkość – od zmian klimatycznych po pandemię – podkreśla Gabriela Styf Sjöman, dyrektor ds. strategii w firmie Nokia.
Z raportu 5G Business Readiness Report opracowanego przez analityków firmy Nokia wynika, że w wyniku globalnych restrykcji pandemicznych rynek rozwiązań z zakresu technologii 5G będzie rozwijał się z wysoką dynamiką. Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat aż 72 proc korporacji zainwestuje w ten sektor gospodarki. Dzięki temu rozwiązania z zakresu 5G do 2030 roku powiększą globalny produkt krajowy brutto o 8 bln dol.
Firma zwraca także uwagę na niepodważalny związek inwestowania w technologię 5G z wydajnością sektora biznesowego. Szacuje się, że przedsiębiorstwa aktywnie inwestujące w nową infrastrukturę sieciową notują 10-proc. wzrost produktywności w czasie pandemii. Co więcej, jako jedyne są w stanie utrzymać bądź zwiększyć zaangażowanie klientów w tym trudnym czasie.
– Organizacje na całym świecie coraz szybciej wdrażają technologie obsługujące 5G. Liderzy chcący wykorzystać potencjał sieci nowej generacji nie mogą sobie pozwolić na tracenie więcej czasu. Aby wykorzystać ogromne możliwości 5G, organizacje muszą rozpocząć lub zintensyfikować swoje plany już teraz i przyspieszyć innowacje modeli biznesowych, aby pozostać konkurencyjnymi w szybko digitalizującej się gospodarce światowej. Oprócz inwestycji w samą technologię będzie to wymagało cyfryzacji operacji, procesów i sposobów pracy, aby wykorzystać pełny potencjał 5G – wskazuje Gabriela Styf Sjöman.
Eksperci odpowiedzialni za opracowanie raportu Nokii wskazali także pięć głównych barier, które należy pokonać, aby przyspieszyć implementację sieci 5G na szeroką skalę. Za kluczowe wyzwanie uważa się brak dostępu do strategicznej infrastruktury telekomunikacyjnej, która według 28 proc. ankietowanych silnie rozwinęła się wyłącznie na terenach zurbanizowanych. 22 proc. respondentów nie uważa 5G za technologię, w którą firma powinna inwestować w pierwszej kolejności, 15 proc. twierdzi, że firma nie dysponuje środkami na jej wdrożenie, a 34 proc. ma obawy związane z bezpieczeństwem 5G. Z kolei aż 17 proc. uważa, że osoby decyzyjne w firmie nie rozumieją, na czym polega 5G.
– Technologia 5G napędza sukces biznesowy, nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Organizacje, które wdrożyły nową generację sieci, mogą skorzystać z zalet wykraczających daleko poza szybsze, wydajniejsze i niezawodne usługi sieciowe. Ponieważ 5G umożliwia przedsiębiorstwom transformację, przyspieszy również szersze trendy technologiczne i gospodarcze, dając niewyobrażalne możliwości dla globalnych gospodarek i społeczeństw – przekonuje dyrektor ds. strategii w firmie Nokia.
Według firmy badawczej Research and Markets wartość globalnego rynku technologii 5G do 2025 roku wzrośnie do 251 mld dol. W najbliższych latach ma się on rozwijać w tempie blisko 97 proc. w skali roku.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Prawo
Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.