Mówi: | Dorota Matuła |
Funkcja: | założycielka Activy i Mindy |
W ciągu ostatnich kilku lat powstało 2,5 tys. aplikacji do medytacji. W czasie pandemii cyfrowe rozwiązania do walki ze stresem opracowują także Polacy
Od 2015 roku na świecie powstało ponad 2,5 tys. aplikacji do medytacji. Dwie najpopularniejsze zostały już pobrane ponad 170 mln razy. Także w Polsce, zwłaszcza w czasie pandemii, rośnie zainteresowanie aplikacjami, które pozwalają się wyciszyć – liczba wyszukiwań podcastów o medytacji wzrosła o 665 proc. Niedawno powstała również aplikacja Mindy do wzmacniania kondycji mentalnej i trenowania umysłu, która oferuje m.in. praktyki medytacyjne, kursy mindfulness, bazę ćwiczeń i muzyki. Wyróżnikiem Mindy są elementy gamifikujące, które pomagają budować trwały nawyk.
– Rynek aplikacji do medytacji cały czas rośnie i od 2015 roku powstało ich ponad 2,5 tys. Widzimy to przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstały dwie najpopularniejsze aplikacje, czyli Calm i Headspace, które zostały pobrane ponad 170 mln razy. Ten trend przybywa też do Polski, gdzie powstają nowe aplikacje związane z medytacją – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Dorota Matuła, współzałożycielka aplikacji Activy i Mindy.
W związku z pandemią coraz więcej osób korzysta z możliwości, jakie daje rzeczywistość cyfrowa. Online można ćwiczyć jogę, trenować i budować nowe nawyki. W okresie wzmożonego stresu wzrosło też zainteresowanie aplikacjami do medytacji. W 2020 roku globalnie liczba pobrań aplikacji z segmentu Health & Fitness wzrosła o ponad 100 proc., a wydatki wzrosły niemal o połowę. Trend widać również w Polsce, gdzie liczba wyszukiwań podcastów o medytacji zwiększyła się o 665 proc.
– To budujące, ponieważ wiemy, jak ważna jest medytacja, szczególnie w czasach pandemii, kiedy jesteśmy zamknięci w domach i niestety jesteśmy coraz bardziej narażeni na stres – wskazuje Dorota Matuła.
Szacuje się, że obecnie na świecie medytuje od 200 do 500 mln ludzi, od 2012 roku liczba ta urosła trzykrotnie. Coraz więcej osób korzysta przy tym z aplikacji. Wyzwaniem jednak pozostaje systematyczność i regularne ćwiczenia, które pozwalają wyciszyć umysł i zmniejszyć stres. Polacy opracowali aplikację, która pomaga w utrzymaniu regularności.
– Nasza aplikacja Mindy pozwala regularnie medytować dzięki temu, że wprowadzamy różne elementy gamifikujące, czyli np. utrzymanie poziomu, sprawdzanie swoich ostatnich medytacji, medytowanie ze znajomymi. To elementy, które mają budować ten zdrowy nawyk – wskazuje założycielka Mindy.
Mindy to aplikacja z kursami mindfulness, ćwiczeniami relaksacyjnymi i medytacjami, w których narrator przeprowadza przez praktykę, sugerując, na czym należy skupić uwagę i jak należy oddychać. Sesje trwają od 5 do 30 minut. Badania wskazują, że nawet 20-minutowa regularna sesja może działać korzystnie – zwiększa produktywność, skupienie i rozwój.
– Aplikacja zawiera w sobie treści nie tylko dotyczące medytacji. Są to też różne ćwiczenia relaksacyjne, metody na sen, czyli np. dobranocki czytane też popularną metodą ASMR, muzyka, muzyka na sen, muzyka zwiększająca produktywność, do pracy oraz cały szereg kursów związanych z uważnością. To są kursy np. na stres, na poprawę odporności psychicznej. Wszystkie treści w aplikacji są przygotowywane przez certyfikowanych trenerów mindfulness – podkreśla Dorota Matuła.
Badanie „Medytacja a neuroplastyczność” wskazuje, że już po 40 dniach regularnego praktykowania zachodzą zmiany w strukturze mózgu widoczne podczas funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Aby efektywnie kształtować nawyk medytacji, użytkownicy Mindy mogą brać udział w wyzwaniach czasowych i motywować się nawzajem, zapraszając do nich znajomych. Podobnie działa aplikacja Activy, która angażuje w wyzwania sportowe.
– Activy na razie jest dostępne w Polsce w języku polskim, natomiast od przyszłego roku zamierzamy wyjść za granicę i podbijać rynek Europy Środkowo-Wschodniej. Dodatkowo łączymy Mindy z naszym pierwszym produktem, Activy, związanym z budowaniem aktywności fizycznej, łącząc te dwa elementy w ekosystem zdrowia, budowania zdrowego nawyku, szczęśliwych osób i szczęśliwych pracowników – zapowiada współzałożycielka obu aplikacji.
Czytaj także
- 2024-10-24: Polacy świadomi wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie. Branża fitness notuje zwiększony ruch
- 2024-09-09: Coraz więcej młodych ludzi chce zostać rzecznikiem patentowym. Trwa nabór na aplikację rzecznikowską
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-08-27: Do klubów fitness chodzi o 40 proc. więcej osób niż przed pandemią. Sieci takich obiektów szybko się rozbudowują
- 2024-08-16: Miasta walczą z upałami. Jedną ze skutecznych metod jest malowanie dachów budynków na biało
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-04-24: Co piąte polskie dziecko padło ofiarą cyberprzemocy. Brakuje narzędzi, które pomogłyby z tym zjawiskiem walczyć
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.