Newsy

W ciągu 5 lat globalny rynek czujników i sensorów może osiągnąć wartość ponad 240 mld dolarów. Urządzenia znajdą zastosowanie m.in w sporcie

2017-08-09  |  06:20

Światowy rynek sensorów i czujników do 2022 roku ma osiągnąć wartość 241 mld dolarów – głównie dzięki dynamicznemu rozwojowi medycyny i internetu rzeczy, podaje Allied Market Research. Tego typu podzespoły znajdują zastosowanie także w wielu innych dziedzin, m.in. pojazdach autonomicznych, zabawkach wspierających rozwój naszych czworonogów czy ultranowoczesnych przyrządach dla sportowców.

Na rynku nowych technologii często pojawiają się innowacje związane ze sportem. Znamy już nie tylko proste opaski badające aktywność użytkownika, lecz także piłki do koszykówki, które samodzielnie prowadzą statystyki udanych rzutów i wskazują graczowi, co może poprawić w swojej technice albo kije do golfa, które dzięki ukrytym w rączce czujnikom są w stanie po uderzeniu wyświetlić na smartfonie odpowiednie porady. Swojego miejsca na tym rynku szukają także polskie start-upy.

– Rozwijamy projekt tenisowy, który ma na celu komunikację trenera z tenisistą bądź wspieranie samego tenisisty, gdy nie jest pod opieką trenera, aby jeszcze lepiej informować i rozwiązywać problemy, których ludzkie oko nie jest w stanie zauważyć. Na pewnym poziomie gry u zawodników półprofesjonalnych lub profesjonalistów błędy często nie są już wyłapywane przez trenera. Taki system sieci sensorycznej. o której myślę, bardzo dobrze sprawdza się przy redukowaniu problemów i niuansów – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Piotr Jasiński, założyciel Bringy.

Według danych Allied Market Research rynek sensorów do 2022 roku osiągnie wartość 241 mld dolarów. Głównym producentem tego typu podzespołów pozostaną przy tym państwa z rejonu Azji Pacyficznej, które już w 2015 roku odpowiadały za produkcję 45 proc. sensorów na całym świecie. Liderem pozostaną nadal Chiny, które będą dalej zwiększać swój udział w rynku. Jednak według przewidywań w ujęciu globalnym do 2022 roku drugą pozycję zdobędą na tym rynku Indie. Być może wkrótce i Polacy na tym rynku okażą się poważną konkurencją. Na razie tenisowy projekt Bringy jest w fazie testowania.

– Rozwijamy sieć sensoryczną tak, aby stworzyć ramię. Obecnie jesteśmy po testach na jednym z najbardziej zaawansowanych ramion robota w Europie. Będziemy opracowywać połączenie całej sieci – zapewnia Piotr Jasiński.

Polski start-up ma już doświadczenie w projektowaniu urządzeń wykorzystujących zaawansowane czujniki i współpracujących z nimi aplikacji, wyposażonych w algorytmy zbierające i analizujące dane. Pierwszym projektem Bringy były jednak nie urządzenia dla sportowców, ale dla właścicieli psów.

– Technologie sensoryczne i aplikacje, w których się specjalizujemy, starają się poprawić komunikację ze zwierzętami. Głównym problemem jest to, że za mało czasu poświęcamy naszym zwierzętom domowym ze względu na szybkie tempo życia, czasami czujemy wyrzuty sumienia z tego powodu, dlatego staramy się zastosować te technologie, aby ułatwić sobie życie i uprzyjemnić czas spędzany ze swoim zwierzakiem – mówi Piotr Jasiński.

Nie bez znaczenia dla produkcji sensorów jest także rozwój np. internetu rzeczy, który opiera zasady swojego działania na informacjach dostarczanych z bliskiego otoczenia. Sektor czujników do 2022 roku ma także zwiększyć swój udział w ogólnej produkcji urządzeń elektronicznych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.