Mówi: | Kacper Winiarczyk |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Uber Polska |
Uber pracuje nad rozwojem pojazdów autonomicznych. Pierwszeństwo mają jednak samochody latające
Specjaliści nie mają wątpliwości, w niedalekiej przyszłości każdy człowiek będzie mógł się wzbić w przestrzeń powietrzną. Nad tymi rozwiązaniami pracuje Uber. Wśród nich są helikoptery, samoloty, a nawet latające samochody.
– Jako firma z silnym technologicznym rozwojem skupiamy się bardzo mocno na rozwoju technologii. Myślimy o tym, w jaki sposób rynek będzie wyglądał za 5, 10, 15 lat, także oprócz samochodów autonomicznych, pracujemy nad rozwojem latających samochodów, które mogłyby obsługiwać użytkowników w części dużych miast na świecie. Pierwsze testy najprawdopodobniej odbędą się w Dubaju w najbliższej przyszłości – mówi agencji Informacyjnej Newseria Innowacje Kacper Winiarczyk, dyrektor generalny Uber Polska.
Latające samochody to nie jest jedyna innowacja, nad którą pracuje Uber, przy czym czasami nowe rozwiązania mogą bazować na starych technologiach. Na przykład w niektórych zakątkach świata takich jak Indie firma planuje wprowadzenie zamówień SMS, ze względu na kiepską dostępność do internetu. Amerykańskie przedsiębiorstwo chce także zwiększyć liczbę samochodów przeznaczonych do przewozu osób niepełnosprawnych.
– Wiemy, że społeczeństwo w krajach Europy Zachodniej, w Stanach Zjednoczonych, a także w Polsce bardzo gwałtownie się starzeje. Ludzie będą potrzebowali pomocy z transportem i to są takie wyzwania, na których obecnie najbardziej się skupiamy – przekonuje Kacper Winiarczyk.
Jak twierdzi dyrektor generalny Uber Polska, firma ma w przyszłości pełnić rolę katalizatora pomiędzy podmiotami, które świadczą usługi transportu lotniczego. Jednak aby tak się stało, musi zostać spełnionych kilka warunków. Jeśli wszystko uda się ze sobą odpowiednio skorelować, ceny będą o wiele przystępniejsze dla przeciętnego użytkownika.
– Rola Ubera to rola katalizatora współpracy pomiędzy tradycyjnymi firmami, które działają w przestrzeni helikopterów, samolotów czy rozwiązań hybrydowych. Z drugiej strony są to spółki, które zajmują się infrastrukturą do ładowania, bo chcielibyśmy, aby tego typu pojazdy były elektryczne i to musi być szybkie ładowanie przy bardzo dużych napięciach, więc jest to kolejne wyzwanie. Z trzeciej strony jest to kwestia lądowisk dla helikopterów, tudzież pojazdów latających. W dużych miastach jest ich relatywnie niewiele, głównie obsługują szpitale czy część firm, które tego rodzaju usług potrzebują – wyjaśnia Kacper Winiarczyk.
Amerykańska firma planami wybiega daleko w przyszłość, już teraz poszukując innowacji, które znacząco usprawnią komunikację i zwiększą jej komfort.
– Wspólnie staramy się stworzyć ramy funkcjonowania tego typu systemów, aby były one dużo bardziej przystępne cenowo niż to, co obecnie funkcjonuje na rynku. Żeby były jak najefektywniej wykorzystywane i żeby rozwiązywały problemy ruchu w miastach, a nie stwarzały nowych, bo oczywiście nie chcielibyśmy nigdy zobaczyć korków powietrznych przy samochodach latających – mówi Kacper Winiarczyk.
Dużo mówi się ostatnio o samochodach autonomicznych, jednak wciąż są one w fazie testów. Mimo to – jak pokazują raporty Urzędu do spraw komunikacji stanu Kalifornia – nawet ograniczona liczba tego typu pojazdów spowodowała w ciągu ostatnich kilku lat 31 poważnych wypadków. Według innych statystyk nawet na wczesnym etapie testowania – między wrześniem 2014 a listopadem 2015 – pojazdy autonomiczne popełniły w sumie 2894 błędy zmuszające kierowców do przejęcia kontroli.
– W samochodach autonomicznych najważniejszą rzeczą jest dostrzeżenie, że to jest jeszcze pieśń przyszłości. To nie są technologie, które pojawią się w pełni autonomicznej wersji w ciągu 5 czy 15 lat – podsumowuje Kacper Winiarczyk.
Czytaj także
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-24: M. Kobosko: Obowiązkiem Europy jest wspieranie białoruskiej opozycji i wolnych mediów. Najgorszym scenariuszem dla Polski jest wchłonięcie Białorusi przez Rosję
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1617144973/n-biznes_1.png)
Edukacja
![](/files/1617144973/edukacja-jeshoots-com-5ekw8z7cge4-unsplash,w_274,_small.jpg)
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Transport
Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
![](/files/1617144973/jonski-samochody-foto,w_133,_small.jpg)
– Będę proponować, żeby w marcu na sesji plenarnej w Strasburgu odbyła się debata i żebyśmy przyjęli rezolucję w sprawie rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku – zapowiedział europoseł PO Dariusz Joński. Jego zdaniem to zbyt ambitny i nierealny do zrealizowania plan, który może doprowadzić do upadku sektora motoryzacyjnego, dziś wciąż poważnej siły napędowej europejskiej gospodarki. Przemysł w UE od lat traci na konkurencyjności, przede wszystkim na rzecz Chin i USA, dlatego zdaniem europarlamentarzysty propozycja rewizji może zyskać szerokie poparcie w PE.
Firma
Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
![](/files/1617144973/ing-cyberbezpieczenstwo-foto_1,w_133,_small.jpg)
Próby cyberataków to codzienność większości polskich firm. Największym zagrożeniem jest phishing, czyli maile czy SMS-y podszywające się pod różne instytucje mające na celu wyłudzenie danych i pieniędzy. Rośnie też liczba prób ataku ransomware, czyli szyfrowania zasobów organizacji dla okupu. Większość przedsiębiorców, mimo rozpoznania próby oszustwa, nic z tym nie robi. Tylko niewielki odsetek zgłasza incydenty do CERT Polska, często nie wiedząc, jakie korzyści może to przynieść.
Szkolenia
![](/files/1617144973/ramka-prawa-akademia-newser_2,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.