Mówi: | Marcin Kosedowski |
Firma: | Kodilla |
Tylko 10 proc. programistów na polskim rynku to kobiety, choć według badań pracują lepiej niż mężczyźni. Pisany przez nie kod jest bardziej czytelny i zrozumiały
Branża IT postrzegana jest jako typowo męska. Niemal 90 proc. pracujących na polskim rynku programistów to mężczyźni. Tymczasem z badań wynika, że kobiety mogą być lepszymi programistkami. Pisany przez nie kod jest bardziej czytelny i zrozumiały. Na świecie organizowane są różnego rodzaju inicjatywy, zachęcające kobiety do pracy w IT. Mimo tego, liczba kobiet w IT systematycznie spada. W ciągu dekady odsetek kobiet pracujących w teleinformatyce spadł o ponad 6 punktów proc.
– Ta branża jest postrzegana jako typowo męska, niestety tak jest. Obecnie około 90 proc. programistów stanowią mężczyźni. Warto podkreślić, że według badań przeprowadzonych na kodzie programistów, kod pisany przez programistki jest bardziej czytelny, bardziej zrozumiały, lepiej się z nim później pracuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marcin Kosedowski ze startupu Kodilla, organizującego szkolenia programistyczne.
W branży IT od lat mówi się o niskiej reprezentacji kobiet. Co prawda znamy nazwiska słynnych menedżerek, jak Marissa Mayer, wieloletnie szefowa Yahoo, a wcześniej menadżerka w Google, czy Sheryl Sandberg, szefowa Facebooka, jednak generalnie kobiety rzadko wybierają karierę w teleinformatyce. Badania firmy analitycznej PwC ujawniły, że tylko 3 proc. studentek zastanawia się nad karierą na rynku nowoczesnych technologii. Najczęściej brak zainteresowania jest tłumaczony brakiem informacji na temat samej branży i pracy w niej. Często jednak kobiety uważają, że jest to zbyt mało kreatywna branża.
– Wiele kobiet, które decydują się na IT to te naprawdę najlepsze z tych, które mogłyby pójść. Jest mnóstwo kobiet, które przerastają umiejętnościami obecnie zatrudnionych mężczyzn, ale boją się skorzystać z tej szansy, nie wierzą że im się uda – zauważa Marcin Kosedowski.
Pod koniec ubiegłego wieku odsetek kobiet wchodzących na rynek pracy w ICT szybko się zwiększał. Od 10 lat trend się jednak odwrócił. Jak informuje Eurostat w krajach UE w latach 2005-2015 odsetek kobiet w branży IT spadł o ponad 6 pkt proc. do 16,1 proc. W Polsce w tym czasie odsetek kobiet zatrudnionych w teleinformatyce zmniejszył się z 32,8 proc. do 13,5 proc. Według raportu firmy Accenture, kobieca siła robocza w branży IT zmniejszy się w ciągu najbliższych 10 lat z 24 do 22 proc.
Z danych Eurostatu wynika, że w 2015 roku kobiety stanowiły średnio 17,2 proc. wszystkich studiujących kierunki teleinformatyczne. Polska wypadła tutaj poniżej średniej unijnej, gdyż kobiety stanowią u nas 13,3 proc. studiujących kierunki teleinformatyczne. Jak przekonuje ekspert, branża IT stoi dla kobiet otworem, a rynek ten oferuje szereg udogodnień.
– Dużym plusem pracy jako programistka dla wielu kobiet są pakiety socjalne zapewniane przez pracodawców, ponieważ pracodawcy walczą nie tylko na wysokie pensje, ale również na wszelkie dodatki do tych pensji. Jest również możliwość pracy częściowo zdalnej, lepszego pogodzenia pracy z codziennym życiem, po kilku latach jest również możliwość pracowania całkowicie zdalnie, np. dla firm zagranicznych, już za zachodnie pensje – twierdzi ekspert.
Na całym świecie prowadzone są liczne programy, mające na celu zachęcenie kobiet do rozpoczęcia kariery w teleinformatyce. Jedną z takich inicjatyw jest Girls in ICT prowadzona przez Międzynarodową Unię Telekomunikacyjną. Od 2011 roku w czwarty czwartek kwietnia obchodzony jest International Girls in ICT Day. Na całym świecie odbywają się wówczas tysiące imprez, w których biorą udział setki tysięcy dziewcząt i młodych kobiet.
– Powstaje mnóstwo inicjatyw, które zachęcają kobiety do dołączenia do branży IT, aby zostały programistkami. Główne języki na które decydują się kobiety to języki związane z front-end’em, czyli z wizualną częścią aplikacji, to takie języki jak JavaScript oraz powiązane z nim HTML i CSS – podsumowuje Marcin Kosedowski.
Dane serwisu Pracuj.pl wskazują, że w 2016 roku na polskim rynku brakowało niemal 50 tys. programistów. W 2020 roku na rynkach UE i Stanów Zjednoczonych będzie brakowało prawie miliona programistów – wynika z badań przeprowadzonych przez specjalistów infoShare Academy. Aktualnie programiści otrzymują prawie 36 ofert rocznie, czyli miesięcznie średnio trzy oferty pracy.
Czytaj także
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-23: Polacy chcą jak najszybciej przechodzić na emeryturę i nie chcą na niej pracować. Potrzebne zachęty do dłuższej aktywności zawodowej
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.