Newsy

Urząd Dozoru Technicznego gotowy do przeprowadzania odbiorów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Tych jest jednak w Polsce wciąż mało

2019-10-18  |  06:00

Rozporządzenie Ministra Energi, które weszło pod koniec lipca, zobowiązało Urząd Dozoru Technicznego do dokonywania odbiorów technicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Właściciele stacji mają rok na zgłoszenie kontroli. Samych stacji ładowania wciąż jest jednak w Polsce zbyt mało, by można było mówić o osiągnięciu założeń wynikających z ustawy o elektromobilności.

Jesteśmy gotowi, żeby przeprowadzać badania związane z odbiorem stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Mamy odpowiedni sprzęt i przeszkolonych inspektorów. Wydaliśmy przewodnik po elektromobilności, w którym przekazujemy, jak będziemy te stacje odbierać. To konsensus ze światem, z dostawcami stacji ładowania – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Andrzej Ziółkowski, prezes zarządu Urzędu Dozoru Technicznego.

Rozporządzenie Ministra Energii w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania pojazdów elektrycznych weszło w życie 30 lipca. To jeden z aktów wykonawczych ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ten akt prawny zawiera w sobie przepisy, które regulują kwestie m.in. wymogów technicznych związanych z bezpieczeństwem eksploatacji stacji ładowania czy ich naprawami i modernizacjami.

Właściciele stacji mają rok na ich zarejestrowanie. Chodzi przede wszystkim o zagwarantowanie odpowiedniego standardu, tak żeby pewne rzeczy, które są niebezpieczne dla ludzi wyeliminować z rynku. A druga sprawa, to dać wszystkim równe szanse na rynku, który w następnych latach bardzo gwałtownie się rozwinie. Moce stacji ładowania się zwiększają i kluczowe firmy z sektora automotive mówią dzisiaj, że 50 kW to zaczyna być już standard, a w tej chwili mówi się nawet o stacjach o mocach 350 kW – zauważa Andrzej Ziółkowski.

Przewodnik opracowany przez UDT ma być skierowany zarówno do operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania, podmiotów eksploatujących inne stacje, jak i do potencjalnych inwestorów. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opracowało infograficzny raport, który jest komplementarny względem przewodnika UDT. Oprócz informacji o bezpieczeństwie eksploatacji urządzeń, wymaganiach oraz badaniach technicznych zawiera także gotowe do wykorzystania wzory odpowiednich formularzy. Dzięki tym opracowaniom procedura, przez którą musi przejść odbierana stacja, ma być bardziej przystępna, choć zdaniem urzędników i tak nie jest ona skomplikowana. Stacje z odbiorem technicznym przez Urząd najprawdopodobniej zostaną w odpowiedni sposób oznaczone.

– Wystarczy jedna wizyta po przeanalizowaniu dokumentacji i dokonaniu pewnych pomiarów. Następnie będzie wydana decyzja dopuszczająca do eksploatacji. Urząd Dozoru Technicznego nie będzie wykonywał żadnych badań okresowych. W przypadku awarii trzeba taką sprawę zgłosić, a następnie doprowadzić stację do standardu wyjściowego – wskazuje prezes UDT.

Choć wymogi dotyczące stacji ładowania pojazdów elektrycznych zostały już uregulowane, to w Polsce wciąż za mało jest takich miejsc. Z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wynika, że do końca 2020 roku powinniśmy mieć do dyspozycji 6 tys. ogólnodostępnych punktów. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, pod koniec sierpnia było ich ponad 1 600 w ponad 800 stacjach. Aby można było osiągnąć założenia wynikające z ustawy, 800 stacji powinno działać do końca 2020 roku tylko w Warszawie. Dziś jest ich tam jednak zaledwie 200.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.