Mówi: | Jukka Linjama |
Funkcja: | dyrektor ds. technologii |
Firma: | Flexsound |
Technologia rozszerzonego dźwięku wykorzystuje przenoszenie brzmienia poprzez dotyk. Będzie stosowana w fotelach samochodowych i w kinach
Muzyka może być słyszana nie tylko za pomocą uszu, lecz także dotyku. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń pozwalających słuchać muzyki z pominięciem uszu, dzięki wykorzystaniu technologii przewodnictwa kostnego. Opracowywana jest technologia, która może zrewolucjonizować systemy dźwiękowe w samochodach i kinach. Zamiast klasycznych głośników, dźwięk przekazywany będzie za pośrednictwem silników wibrujących wbudowanych w fotele, dzięki czemu będzie niesłyszalny dla otoczenia.
– Flexound to technologia Augmented Audio oparta na naszym unikatowym sposobie odtwarzania dźwięku, która wprowadza nowy wymiar doznań związanych ze zmysłem słuchu. Rozwiązanie łączy dźwięki oraz zmysł dotyku. Sygnały foniczne umożliwiają doświadczanie dźwięków w rozszerzony sposób za pośrednictwem elementów wibrujących umieszczonych w materiale, z którego wytworzony jest produkt – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Jukka Linjama, dyrektor ds. technologii firmy Flexound.
Technologia rozszerzonego dźwięku opracowana przez Flexsound wykorzystuje wibracje do przekazywania muzyki. Tylko poprzez dotyk poduszki czy fotela można usłyszeć przekazywany dźwięk. Wykorzystana w tym rozwiązaniu technologia bliskiego pola pozwala na odbieranie muzyki w wysokiej jakości – bez zakłóceń, zniekształceń, ech czy odbić. Flexound może być stosowane wszędzie tam, gdzie wykorzystuje się tradycyjne sposoby nagłośnienia. Nadaje się między innymi do uprawiania jogi, a także do zmniejszania poziomu stresu.
– Technologia nie wymaga głośnego odtwarzania dźwięków, ponieważ znajduje się blisko uszu, a wibracje z fotela są przenoszone przez skórę. Jakość dźwięku jest doskonała. Wytwarzana jest „miejscowa bańka dźwiękowa”, w której doskonale słychać odtwarzane dźwięki. Głośność spada wyraźnie wraz z oddaleniem się od tej bańki choćby o metr. Użycie naszej technologii w samochodach będzie bezpieczne – przekonuje ekspert.
Przesyłanie dźwięku z użyciem zmysłu dotyku jest coraz szerzej wykorzystywane. Philips opracował SmartSleep, czyli opaskę na głowę emitującą dźwięk z wykorzystaniem przewodnictwa kostnego. Nie odtwarzała ona jednak standardowej muzyki, lecz odpowiednio natężony szum w celu poprawy jakości snu. Z kolei zakładane na rękę opaski TouchPoints emitują wibracje mające redukować stres. Producent zaleca je również do stosowania w uzupełnieniu terapii autyzmu czy ADHD.
Przewodnictwo kostne standardowo i najczęściej jest jednak wykorzystywane w implantach słuchowych. Składają się one z tytanowego implantu montowanego w kości za uchem oraz dołączonego do niego procesora dźwięku. Procesor dźwięku odbiera dźwięki na takiej samej zasadzie, jak aparat słuchowy. Zamiast jednak przesyłać je do przewodu słuchowego, przekształca w drgania przenoszone na kość. Takim sposobem omijane jest ucho wewnętrzne i środkowe.
Opracowana przez Flexsound poduszka odtwarzająca miękkie dźwięki była pierwszym wdrożeniem technologii. Aktualnie opracowywane są systemy nagłośnienia do kin i rozwiązania dla branży motoryzacyjnej.
– Nasze poduszki HUMU, które umożliwiają rozszerzone doznania dźwiękowe i odtwarzają dźwięki w jakości stereo, są już dostępne na rynku. Na chwilę obecną pracujemy nad systemem rozszerzonych doznań dźwiękowych do kin, który będzie dostępny już wkrótce – zapowiada Jukka Linjama.
Według prognoz Research and Markets światowy rynek urządzeń wykorzystujących przewodnictwo kostne będzie się rozwijał do 2021 roku w średniorocznym tempie wzrostu na poziomie ponad 14 proc.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-05-08: Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia
- 2023-12-08: Algorytmy mają niższą skuteczność w wykrywaniu plagiatów muzycznych niż ludzie. Mogą być jednak cennym narzędziem pomocniczym
- 2023-11-08: Zespół Tulia: Zaśpiewałyśmy w soundtracku do gry komputerowej. Dla nas jest to coś wielkiego
- 2023-10-30: Humanoidalne roboty mogą usprawnić opiekę nad pacjentami w szpitalach i domach opieki. Francuska firma zamierza je wprowadzić do sprzedaży za dwa lata
- 2023-10-25: Czworonożne roboty będą uczestniczyć w akcjach ratowniczych. Dotrą w trudno dostępne miejsca czy na tereny skażone
- 2023-09-20: Drony znajdują coraz więcej zastosowań. Wykorzystują do tego nierzadko sztuczną inteligencję
- 2023-10-31: Technologia śledzenia gestów może zrewolucjonizować symulatory lotów. Szkolenia będzie można odbywać nawet w domu
- 2023-09-05: W Europie zapotrzebowanie na duże telewizory wciąż mniejsze niż w USA i Chinach. Polacy przy wyborze kierują się przede wszystkim ceną
- 2023-09-04: Spada liczba włamań do domów i rośnie wykrywalność takich przestępstw. Może na to wpływać popularyzacja systemów zabezpieczających
- 2023-09-12: Połączenie lekcji muzyki i matematyki może wpłynąć na postępy w nauce. Dzieci łatwiej przyswajają podstawowe pojęcia i rozumienie arytmetyki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł
J. Lewandowski: Polityka UE potrzebuje deregulacji. Bez tego tracimy w wyścigu z USA i Chinami
Unia Europejska potrzebuje o wiele bardziej skoordynowanej polityki przemysłowej, szybszych decyzji i ogromnych inwestycji, jeśli chce dotrzymać kroku gospodarczo Stanom Zjednoczonym i Chinom – wynika z raportu Mario Draghiego zaprezentowanego na początku września. Zdaniem europosła Janusza Lewandowskiego bez uproszczeń przeregulowanych przepisów Unia będzie tracić na konkurencyjności względem rywali, a firmy będą do nich przenosić swoje siedziby. Dużą rolę w deregulacji może odegrać Polska podczas swojej prezydencji we Wspólnocie.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.