Mówi: | Maged Zaki |
Firma: | Qualcomm Technologies |
Superszybka sieć 5G uwarunkuje rozwój motoryzacji. Zapewni kierowcom nie tylko bezpieczeństwo, lecz także przyjemność jazdy
Dzięki stukrotnemu zwiększeniu prędkości przesyłu danych wdrożenie sieci 5G pozwoli bezpiecznie nawigować samochodami autonomicznymi. Już dziś powstają rozwiązania gotowe do pracy w tym standardzie, a producenci aut coraz śmielej otwierają się na ideę aut połączonych. Dzięki łączności z infrastrukturą, innymi użytkownikami i internetem jazda samochodem stanie się nie tylko bezpieczniejsza, lecz także przyjemniejsza. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, takich jak asystenci głosowi.
– Obecne modemy pracujące w standardzie 4G/5G umożliwiają dostęp do internetu i danych w chmurze, dzięki czemu możemy korzystać w pojeździe z usług informacyjno-rozrywkowych czy nawigacji. Poprzez zastosowanie rozwiązania CV2X modem umożliwia połączenie samochodu z otoczeniem, czyli np. z innymi samochodami czy elementami infrastruktury. Obecnie przyczynia się to do poprawy bezpieczeństwa, zaś w przyszłości ułatwi jazdę pojazdami autonomicznymi – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Maged Zaki z Qualcomm Technologies.
CV2X (z ang. vehicle-to-everything communication) wykorzystuje mobilne sieci komunikacyjne do dzielenia ogromnej liczby danych w czasie rzeczywistym z pojazdem, infrastrukturą, innymi pojazdami i pieszymi. Nad wykorzystaniem tej technologii i sieci 5G w samochodach, zwłaszcza autonomicznych, pracuje już m.in. Hyundai Mobis wraz z KT Corp. Opracowują oni technologię, która będzie gromadziła informacje o ruchu drogowym za pomocą różnych czujników zamontowanych w autonomicznym pojeździe i wyodrębniała kluczowe informacje, które wpłyną na jazdę. Te będą wysyłane na serwer informacji o ruchu drogowym w celu opracowania na ich podstawie specjalnych komunikatów.
Na rewolucję 5G w motoryzacji gotowy jest także Qualcomm.
– Zakładamy, że pierwsze pojazdy wyposażone w technologię 5G pojawią się na rynku do 2022 roku. Opracowana przez nas platforma zostanie zamontowana w pojazdach już w 2021 roku. Wcześniej jednak planujemy wdrożenie technologii C-V2X, która ułatwi nam przejście z rozwiązań 4G na 5G w zastosowaniach ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa. Zakładamy, że technologia ta pojawi się na drogach w 2020 roku. Ponadto Ford ogłosił, że od 2022 roku wszystkie pojazdy produkowane przez koncern w Stanach Zjednoczonych będą wyposażone w technologię CV2X – zapowiada Maged Zaki.
Sieć 5G zmieni jednak nie tylko obecny sposób prowadzenia pojazdów, lecz także autonomiczną jazdę w przyszłości. Technologia 5G będzie wpływała na sposób kierowania pojazdami. Liczne technologie wspomagające sprawią, że jazda stanie się nie tylko bezpieczniejsza, lecz także przyjemniejsza. Zastosowanie dodatkowych kamer oraz rozwiązań technologicznych umożliwiających połączenie pojazdu z otoczeniem zwiększy poziom bezpieczeństwa i pozwoli na uchronienie się przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze. Już teraz podobne systemy instalowane są w samochodach.
Najnowsze auta rozpoznają znaki drogowe, dzięki tempomatowi adaptacyjnemu utrzymują prędkość za jadącym przed nimi samochodem, a nawet potrafią rozpoznać zmęczenie kierowcy za pomocą zainstalowanych kamer. Z kolei system kamer 360 pozwala obserwować otoczenie.
– Opracowaliśmy niezwykle efektywny chip, który po zamontowaniu w pojeździe obsługuje wszystkie wyświetlacze czy kamery. Możemy zainstalować kamerę wewnątrz samochodu, która będzie monitorować kierowcę, kontrolując, czy jest on dostatecznie skupiony na drodze. Można również umieścić kamery na zewnątrz pojazdu, dzięki którym zarówno kierowca, jak i pasażerowie z tyłu pojazdu będą mogli obserwować otoczenie na wyświetlaczu umieszczonym przed nimi – opowiada ekspert.
Obecnie do pełnego wykorzystania inteligentnych systemów w samochodzie niezbędny jest człowiek. W przyszłości systemy te będą w pełni autonomiczne, dzięki przełomowej szybkości transmisji danych bez praktycznie żadnych opóźnień w odbiorze sygnałów. Sieciowe programy nawigacyjne 4G oferowane obecnie przez przewoźników i firmy IT potrzebują od kilku do nawet kilkudziesięciu minut, aby zaktualizować mapę i przeliczyć trasę. Korzystając z sieci 5G, która jest 100 razy szybsza, możliwe będzie odzwierciedlenie informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.
Usługi w chmurze będą obejmowały także m.in. aktualizacje oprogramowania czy nawet realizację zdalnych usług diagnostycznych. Umożliwią słuchanie muzyki z serwisów streamingowych, zapewnią dostęp do interesujących informacji oraz otworzą nowe możliwości w zakresie nawigacji, takie jak implementacja rozwiązań z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, a także sztucznej inteligencji.
– Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie do naszych samochodów wirtualnej asystentki Alexy, która ułatwi nawigację, wyszuka potrzebne treści czy też wskaże wybrane miejsce lub restaurację, do których chcemy się udać – zapowiada Maged Zaki.
Qualcomm jeszcze w tym roku chce stworzyć referencyjny projekt samochodu wyposażonego w ujednoliconą platformę komunikacyjną. Firma przedstawi również swoją wizję pojazdu przyszłości pracującego przy zastosowaniu modemu Snapdragon. Ten natomiast oferuje szereg możliwości, w tym również opartych na sztucznej inteligencji, zarządzaniu grafiką i większej liczbie rozwiązań informatycznych zapewniających nowe funkcje w pojeździe.
Najnowszy raport SNS Telecom & IT wskazuje, że globalne wydatki na technologię komunikacyjną V2X osiągną wartość 1,2 mld dol. rocznie do końca 2022 roku. Do tego momentu połączonych z siecią będzie już prawie 6 mln samochodów na całym świecie.
Czytaj także
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Europejskie miasta planują wzrost inwestycji w infrastrukturę społeczną. Wydatki na niskoemisyjny transport wciąż są niewystarczające [DEPESZA]
W ciągu najbliższych trzech lat 56 proc. gmin miejskich w UE planuje zwiększyć nakłady na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a 53 proc. – na infrastrukturę społeczną – wynika z badania EBI. Dotacje krajowe i unijne pozostają głównym źródłem finansowania inwestycji, choć samorządy szukają także innych form finansowania. O potrzebach w tym obszarze eksperci i samorządowcy rozmawiali w trakcie panelu „Fundusze unijne w rozwoju miast i regionów”, który odbył się w ramach EKG w Katowicach.
Farmacja
Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.