Newsy

Rośnie popularność aut hybrydowych, ale benzynowe wciąż są liderem rynku. Unikalna na skalę światową technologia połączy zalety silnika benzynowego z dieslem

2017-10-04  |  06:35
Mówi:Jeffrey H. Guyton
Funkcja:dyrektor zarządzający, prezes i CEO
Firma:Mazda Motor Europe
  • MP4
  • Liczba zarejestrowanych aut z silnikami diesla na tle całego rynku odnotowuje systematyczne spadki rok do roku. Udział aut z silnikami wysokoprężnymi zmalał do 31,6 proc. Dlatego dosyć długo konstruktorzy poszukiwali rozwiązania, które zaoferuje korzyści, jakie daje diesel w połączeniu z zaletami silnika benzynowego. Innowacyjna technologia Skyactive-X to nowy sposób tworzenia zapłonu samoczynnego w silniku benzynowym.

    Z danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że na koniec 2016 roku samochody z silnikami benzynowymi stanowiły 45 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce samochodów, pojazdy zasilane olejem napędowym osiągnęły wynik na poziomie 39 proc., auta z LPG –16 proc., a pozostałe napędy ok. 1 proc. Zwiększyć udział aut benzynowych w rynku może jeszcze bardziej technologia Skyactive-X, która łączy korzyści diesla z zaletami silnika benzynowego.

    – Skyactive-X to przełomowy sposób tworzenia zapłonu samoczynnego w silniku benzynowym. Mówiąc prościej, oferujemy korzyści, jakie daje diesel razem z zaletami silnika benzynowego. Świetne wrażenia z jazdy w połączeniu z niską emisją spalin i oszczędnością – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jeffrey H. Guyton, dyrektor zarządzający, prezes i CEO Mazda Motor Europe.

    Nowy silnik Skyactive-X to pierwszy na świecie silnik benzynowy z zapłonem samoczynnym, w którym zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej wywoływany jest przez kompresję w cylindrze. Nowa metoda spalania, opracowana przez inżynierów Mazdy, nazwana została zapłonem samoczynnym sterowanym iskrowo (SCCI). Dzięki niej nowe silniki mają obniżyć spalanie nawet o 20–30 proc. w stosunku do obecnej generacji silników, a przy tym zapewnią wzrost momentu obrotowego o 10–30 proc. Ważnym aspektem jest także ich przyjazność dla środowiska.

    – Można znacząco zredukować emisję tlenków azotu, ponieważ spalanie w silniku Skyactive-X odbywa się w bardzo niskiej temperaturze. To powstrzymuje tworzenie się tlenków azotu, które są głównym tematem w dyskusjach o dzisiejszych dieslach – dodaje Jeffrey H. Guyton.

    Według raportu „Branża motoryzacyjna 2017/2018”, sporządzonego na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, diesel systematycznie traci popularność. Co prawda liczba rejestracji nowych aut z tymi silnikami wzrosła o 10,5 proc. w 2016 roku, ale jego udział w rejestracjach zmalał o blisko 2 pkt proc., do 31,6 proc. Zyskują natomiast silniki benzynowe i hybrydowe – liczba rejestracji aut benzynowych wzrosła o 19,2 proc., a ich udział wynosi 64,3 proc., natomiast liczba nowych aut hybrydowych na rynku zwiększyła się aż o 76,5 proc. w stosunku do 2015 r., a ich udział w całości nowych rejestracji wynosi 2,4 proc.

    – Popyt na silniki spalinowe, albo przynajmniej nasz sposób myślenia o nich, wynika z faktu, że dziś tyle energii na świecie bierze się ze spalania paliw kopalnych. Emisje biorą się nie tylko z rury wydechowej. Powstają także w elektrowniach. Dlatego powinniśmy tworzyć ruch w sposób najbardziej efektywny dla społeczeństwa. Skoro możemy to osiągnąć za pomocą silnika spalinowego takiego jak Skyactive-X,  to lepsze rozwiązanie z punktu widzenia emisji gazów cieplarnianych niż silnik czysto elektryczny – podsumowuje Jeffrey H. Guyton. 

    Technologia Skyactive-X pojawi się na rynku w 2019 roku wraz z pojawieniem się nowej generacji aut japońskiego producenta.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.