Mówi: | Jeffrey H. Guyton |
Funkcja: | dyrektor zarządzający, prezes i CEO |
Firma: | Mazda Motor Europe |
Rośnie popularność aut hybrydowych, ale benzynowe wciąż są liderem rynku. Unikalna na skalę światową technologia połączy zalety silnika benzynowego z dieslem
Liczba zarejestrowanych aut z silnikami diesla na tle całego rynku odnotowuje systematyczne spadki rok do roku. Udział aut z silnikami wysokoprężnymi zmalał do 31,6 proc. Dlatego dosyć długo konstruktorzy poszukiwali rozwiązania, które zaoferuje korzyści, jakie daje diesel w połączeniu z zaletami silnika benzynowego. Innowacyjna technologia Skyactive-X to nowy sposób tworzenia zapłonu samoczynnego w silniku benzynowym.
Z danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że na koniec 2016 roku samochody z silnikami benzynowymi stanowiły 45 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce samochodów, pojazdy zasilane olejem napędowym osiągnęły wynik na poziomie 39 proc., auta z LPG –16 proc., a pozostałe napędy ok. 1 proc. Zwiększyć udział aut benzynowych w rynku może jeszcze bardziej technologia Skyactive-X, która łączy korzyści diesla z zaletami silnika benzynowego.
– Skyactive-X to przełomowy sposób tworzenia zapłonu samoczynnego w silniku benzynowym. Mówiąc prościej, oferujemy korzyści, jakie daje diesel razem z zaletami silnika benzynowego. Świetne wrażenia z jazdy w połączeniu z niską emisją spalin i oszczędnością – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jeffrey H. Guyton, dyrektor zarządzający, prezes i CEO Mazda Motor Europe.
Nowy silnik Skyactive-X to pierwszy na świecie silnik benzynowy z zapłonem samoczynnym, w którym zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej wywoływany jest przez kompresję w cylindrze. Nowa metoda spalania, opracowana przez inżynierów Mazdy, nazwana została zapłonem samoczynnym sterowanym iskrowo (SCCI). Dzięki niej nowe silniki mają obniżyć spalanie nawet o 20–30 proc. w stosunku do obecnej generacji silników, a przy tym zapewnią wzrost momentu obrotowego o 10–30 proc. Ważnym aspektem jest także ich przyjazność dla środowiska.
– Można znacząco zredukować emisję tlenków azotu, ponieważ spalanie w silniku Skyactive-X odbywa się w bardzo niskiej temperaturze. To powstrzymuje tworzenie się tlenków azotu, które są głównym tematem w dyskusjach o dzisiejszych dieslach – dodaje Jeffrey H. Guyton.
Według raportu „Branża motoryzacyjna 2017/2018”, sporządzonego na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, diesel systematycznie traci popularność. Co prawda liczba rejestracji nowych aut z tymi silnikami wzrosła o 10,5 proc. w 2016 roku, ale jego udział w rejestracjach zmalał o blisko 2 pkt proc., do 31,6 proc. Zyskują natomiast silniki benzynowe i hybrydowe – liczba rejestracji aut benzynowych wzrosła o 19,2 proc., a ich udział wynosi 64,3 proc., natomiast liczba nowych aut hybrydowych na rynku zwiększyła się aż o 76,5 proc. w stosunku do 2015 r., a ich udział w całości nowych rejestracji wynosi 2,4 proc.
– Popyt na silniki spalinowe, albo przynajmniej nasz sposób myślenia o nich, wynika z faktu, że dziś tyle energii na świecie bierze się ze spalania paliw kopalnych. Emisje biorą się nie tylko z rury wydechowej. Powstają także w elektrowniach. Dlatego powinniśmy tworzyć ruch w sposób najbardziej efektywny dla społeczeństwa. Skoro możemy to osiągnąć za pomocą silnika spalinowego takiego jak Skyactive-X, to lepsze rozwiązanie z punktu widzenia emisji gazów cieplarnianych niż silnik czysto elektryczny – podsumowuje Jeffrey H. Guyton.
Technologia Skyactive-X pojawi się na rynku w 2019 roku wraz z pojawieniem się nowej generacji aut japońskiego producenta.
Czytaj także
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.