Newsy

Powstał projekt polskiego skutera do nurkowania. Nową technologią mogą być zainteresowane służby ratownicze i wojsko

2017-12-15  |  06:00

Podwodny skuter ma szansę zrewolucjonizować rynek nurkowania. Polacy opracowują technologię Odyssey, dzięki której nurek będzie w stanie szybko i bezszelestnie poruszać się pod wodą. Maszyna będzie przeznaczona zarówno na rynek konsumencki, jak i dla przedsiębiorców. Zainteresowane technologią może być także wojsko. Pierwsze zamówienia będzie można składać pod koniec 2019 roku.

Rośnie rynkowe zapotrzebowanie na sprzęt do nurkowania, który pozwala schodzić głębiej pod wodę, pozostawać dłużej pod wodą oraz zabierać ze sobą więcej sprzętu. To efekt coraz większej liczby osób, które z początkujących, stały się nurkami rekreacyjnymi, wynika z analizy firmy Research and Markets. Podwodny skuter ma być przeznaczony właśnie dla entuzjastów nurkowania, ale może być wykorzystywany także przez szeroko pojęty biznes jachtowy, służby ratownicze, a nawet wojsko.

– Odyssey adresowany jest na rynek, w którym istotną rzeczą jest siła ciągu, cicha praca i możliwość noszenia dużej ilości sprzętu pod wodą. Dzisiejszy trend na rynku podwodnym jest taki, że ludzie chcą nurkować dłużej, chcą nieść ze sobą więcej sprzętu i chcą nurkować w zgodzie z przyrodą – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Michał Latacz, prezes zarządu NOA.

Skuter Odyssey jest napędzany przez dwa silniki elektryczne. Rozwija prędkość do sześciu węzłów, czyli sześciu mil morskich na godzinę. Produkt wyposażony jest w najnowszej generacji baterie oraz systemy: balastowy, asysty nurkowania i łączności bezprzewodowej z podsystemami, które ma na sobie nurek. Urządzenie wyposażone jest także w komputer pokładowy. Taka integracja ma zapewnić wygodne i bezpieczne przebywanie pod wodą. Opływowa konstrukcja, zapewniająca błyskawiczne poruszanie się pod wodą, została opatentowana.

– Użytkownicy leżą na skuterze w sposób wygodny, są z nim zintegrowani w bezpieczny sposób, dzięki czemu cała konstrukcja jest opływowa i wydajna. To technika podwodnego lotu, woda i powietrze to wbrew pozorom bardzo podobne środowiska. Manewrujemy przy użyciu silników, skrzydeł, ale również balansując własnym ciałem w sposób, który w zasadzie przypomina lot – tłumaczy Michał Latacz.

Projekt jest rozwijany w ramach jednego z programów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Obecnie powstają prototypy urządzenia oraz testowane są konstrukcje napędów. Twórcy przewidują, że pierwsze zamówienia na skuter Odyssey będzie można składać na przełomie 2019 i 2020 roku.

Jak wynika z raportu Markets and Markets, w najbliższych latach globalny rynek sprzętu do nurkowania będzie rósł o ok. 4 proc. średniorocznie, by w 2021 r. osiągnąć wartość 3,21 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy

Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.

Problemy społeczne

Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać

Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.