Newsy

Powstaje elektryczny pojazd dostawczy zbudowany w całości z kompozytu. Masa zaledwie 600 kg pozwoli zaoszczędzić paliwo i zwiększyć zasięg

2018-01-15  |  06:00

Polska spółka Play Holding pracuje nad projektem lekkiego, a zarazem wytrzymałego samochodu wykonanego z kompozytów. Masa własna tego elektrycznego pojazdu e-VAN wyniesie ok. 600 kg, co przełoży się na większą wydajność i oszczędności w porównaniu do konwencjonalnych konstrukcji. Koszt przejechania 100 km takim samochodem ma wynieść ok. 4 zł. Auto będzie skierowane do branży transportowej, m.in. dostaw paczek czy korespondencji. W przyszłości twórcy planują stworzyć z podobnych materiałów także autonomiczną taksówkę.

e-VAN wykonany jest z materiałów kompozytowych, ale to również pojazd elektryczny. Czas ładowania samochodu ma nie przekroczyć w zależności od typu ładowarki od 30 do 60 minut. Auto będzie osiągać maksymalną prędkość 60–80 km/h. Przestrzeń ładunkowa pomieści dwie europalety o wadze do 1000 kg. Zasięg pojazdu wyniesie od 100 do 300 km na jednym ładowaniu baterii. Według zapewnień projektantów szacunkowy koszt przejechania 100 km będzie kształtował się na poziomie 4 złotych.

– Mówimy o samochodzie, który ma wykonaną z kompozytów lekkich strukturę płyty podłogowej i większość konstrukcji nadwozia, dzięki czemu uzyskujemy bardzo sztywną, wytrzymałą konstrukcję, jednocześnie o wiele lżejszą od konstrukcji w konwencjonalnej motoryzacji. Dzięki temu, że uzyskujemy masę własną pojazdu na poziomie 600 kg, a nie grubo ponad tonę, mamy samochód, który uzyskuje większy zasięg przy znacząco niższych kosztach – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Przemysław Rozmysłowicz z Play Holding SA.

Firma ma już za sobą stworzenie prototypu nadwozia e-VAN-a. Karoseria ma być gotowa w drugim kwartale tego roku. Następnie pomysłodawcy chcą ruszyć z produkcją testową, która objęłaby 20–30 samochodów na zlecenie Poczty Polskiej.

Kompozytowy e-VAN będzie tworzony przede wszystkim dla branży transportowej. Według twórców sprawdzi się m.in. podczas dostaw paczek i korespondencji np. przez podmioty pracujące jako podwykonawcy firm kurierskich. Jednak pomysłodawcy już teraz widzą kolejne zastosowanie dla swojego projektu.

– To samochód głównie do biznesu transportowego, do dostaw paczek i korespondencji. W przyszłości planujemy wykorzystanie tego jako platformę do autonomicznej taksówki, mamy kontrahenta zainteresowanego takim wdrożeniem. Jest również klient z branży pogrzebowej – mówi przedstawiciel Play Holding SA.

Według danych Międzynarodowej Agencji Energii opublikowanych w raporcie „Global EV Outlook 2017” pod koniec 2016 roku na świecie jeździło ponad dwa mln samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. W 2016 r. łączna sprzedaż aut elektrycznych wyniosła 751 tys. sztuk w skali globalnej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Europejskie miasta planują wzrost inwestycji w infrastrukturę społeczną. Wydatki na niskoemisyjny transport wciąż są niewystarczające [DEPESZA]

W ciągu najbliższych trzech lat 56 proc. gmin miejskich w UE planuje zwiększyć nakłady na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a 53 proc. – na infrastrukturę społeczną – wynika z badania EBI. Dotacje krajowe i unijne pozostają głównym źródłem finansowania inwestycji, choć samorządy szukają także innych form finansowania. O potrzebach w tym obszarze eksperci i samorządowcy rozmawiali w trakcie panelu „Fundusze unijne w rozwoju miast i regionów”, który odbył się w ramach EKG w Katowicach.

Farmacja

Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.