Newsy

Polscy kierowcy tracą nawet 40 minut dziennie na znalezienie miejsca parkingowego. Inteligentny system pomoże im w jego zlokalizowaniu

2018-04-27  |  06:05

Wieloczujnikowy inteligentny neuronowy system parkingowy pomoże kierowcom znaleźć wolne miejsce postojowe. Problem niewystarczającej liczby parkingów dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej. Polscy kierowcy tracą dziennie nawet 40 minut na znalezienie miejsca. Warszawscy strażnicy miejscy dziennie przyjmują nawet ponad tysiąc zgłoszeń dotyczących parkowania w niedozwolonych miejscach. Sposobem na rozwiązanie problemów ze znalezieniem miejsca parkingowego może być wieloczujnikowy inteligentny system parkingowy.

– Neuropark to projekt badawczy, którego celem jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej zarządzanie miejscami parkingowymi w miastach i wzdłuż autostrad oraz usprawnienie całej procedury pobierania opłat za tego typu usługi. System składa się z kamer, które umożliwiają identyfikację pojazdów, skanerów laserowych, które wzmacniają procedurę identyfikacji i detekcji pojazdów, oraz kamer PTZ, które umożliwiają dokładną lokalizację danych miejsc parkingowych i weryfikację, czy dane miejsce jest zajęte – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Janusz Wróbel prezes zarządu spółki Neurosoft.

Z informacji udostępnionych przez warszawską Straż Miejską wynika, że stołeczni strażnicy dziennie przyjmują ponad tysiąc zgłoszeń dotyczących nieprawidłowego parkowania. Kierowcy, nie mogąc znaleźć miejsca parkingowego, bardzo często zostawiają samochody w miejscach niedozwolonych, na przykład na chodnikach z wyłącznym ruchem pieszych. Problemy ze znalezieniem miejsca postojowego dotyczą wszystkich większych miast w Polsce.

Z danych Ministerstwa Energii wynika, że w Warszawie na 1 km2 powierzchni przypada niemal 2,5 tys. zarejestrowanych samochodów. W Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu wskaźnik ten oscyluje wokół wartości 1,5 tys. Statystyka ujmuje jednak tylko pojazdy zarejestrowane w konkretnym mieście, nie dodając do niej tych, które pojawiają się w centrach wraz z osobami przyjeżdżającymi do pracy, turystami lub załatwiającymi sprawy urzędowe.

– W tej chwili kierowcy tracą co najmniej 30–40 minut dziennie w poszukiwaniu miejsc parkingowych. Skutkuje to zwiększeniem zanieczyszczenia środowiska, które i tak w naszym kraju jest już drastycznie wysokie. Dzięki zastosowaniu tego typu systemów kierowca otrzyma informację, gdzie jest wolne miejsce, i trafi od razu w to miejsce, oczywiście jeżeli ktoś go nie uprzedzi. Kierowca musi wskazać lokalizację, w której szuka miejsca parkingowego, a następnie system, zbierając informacje z tych miejsc parkingowych, wskaże, gdzie jest największe prawdopodobieństwo znalezienia wolnego miejsca –tłumaczy Janusz Wróbel.

Z brakiem miejsc postojowych zmaga się jednak cała Unia Europejska. Szczególnie istotne są problemy związane z parkingami dla ciężarówek.

– W tej chwili w Unii codziennie brakuje około 100 tys. miejsc parkingowych dla ciężarówek. To gigantyczny problem, z którym walczą wszystkie kraje unijne, również Polska. W samych Niemczech codziennie brakuje 26 tys. miejsc parkingowych. W zeszłym roku z powodu tych brakujących miejsc, i ciężarówek, które stały na pasie dojeżdżającym do parkingu, wydarzyło się mnóstwo wypadków. Zginęło w nich trzydzieści osób. Istnieje więc wielka konieczność wdrożenia tego typu systemów – przekonuje prezes Neurosoftu.

Zlecenia na wdrożenie systemu już spływają. Niestety mimo że opracowała go polska firma, to klienci pochodzą jak na razie tylko z Niemiec.

– Na autostradzie A61 wyposażamy pierwsze 19 parkingów przyautostradowych w tego typu systemy oraz mamy jedną dużą instalację na granicy austriacko-niemieckiej, gdzie instalujemy dosyć spory projekt. Poprzez zastosowanie naszej technologii liczby pojazdów, które zmieszczą się na tym parkingu, wzrośnie o 50 proc. – mówi Janusz Wróbel.

Zapotrzebowanie jest duże również w Polsce, jednak wdrożenie systemu skutecznie opóźniają przepisy związane z prawem zamówień publicznych, a także to, że rodzimi inwestorzy w zdecydowanej większości realizują takie projekty przy wsparciu środków unijnych.

– Mamy już pierwszy system pilotażowy dla systemów zarządzania parkingami przy autostradach w okolicach Wrocławia, na autostradzie A4, w miejscowości Witowice – informuje prezes zarządu Neurosoft.

Wartość projektu NEUROPARK opiewała na niemal 3,2 mln zł. 70 proc. tej kwoty stanowiła dotacja z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Europejskie miasta planują wzrost inwestycji w infrastrukturę społeczną. Wydatki na niskoemisyjny transport wciąż są niewystarczające [DEPESZA]

W ciągu najbliższych trzech lat 56 proc. gmin miejskich w UE planuje zwiększyć nakłady na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a 53 proc. – na infrastrukturę społeczną – wynika z badania EBI. Dotacje krajowe i unijne pozostają głównym źródłem finansowania inwestycji, choć samorządy szukają także innych form finansowania. O potrzebach w tym obszarze eksperci i samorządowcy rozmawiali w trakcie panelu „Fundusze unijne w rozwoju miast i regionów”, który odbył się w ramach EKG w Katowicach.

Farmacja

Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.