Mówi: | Szymon Kurpiel |
Firma: | E-MOTO AGH |
Polacy zbudowali innowacyjny motocykl. Nowe technologie na rynku pojazdów elektrycznych zwiększą ich zasięg dwukrotnie już w 2018 r.
Pojazdy elektryczne będą przyszłością transportu, jednak zwykle w tym kontekście mówi się o elektrycznych samochodach. Tymczasem rynek elektrycznych motocykli i skuterów również będzie się rozwijał. Sukcesy na tym polu mają Polacy. Studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej stworzyli terenowy motocykl elektryczny z innowacyjnym umieszczeniem silnika w piaście tylnego koła. To pozwala wyeliminować problem hałasu. Ograniczeniem pojazdów elektrycznych wciąż jest nieduży zasięg na jednym ładowaniu, chociaż 2018 rok może się okazać przełomowy w tym zakresie.
Motocykl z AGH wyposażono w akumulatory litowo-jonowe o pojemności 54 Ah, które pozwalają na przejechanie 100 km lub na 1 godzinę pracy w terenie. Pojazd ma chromowo-molibdenową ramę autorskiej konstrukcji oraz wahacz autorskiej konstrukcji ze stali 355 i obudowę z włókna węglowego. Korzysta on także z komputera pokładowego informującego kierowcę o parametrach jazdy. Studenci przygotowali też aplikację na smartfona, która pozwala na zdalną komunikację. Pojazd osiąga maksymalną prędkość do 80 km/h. Największą innowacją jest jednak umiejscowienie silnika.
– Silnik o mocy stałej 8 kW, w peaku jest to 15 kW, znajduje się w piaście tylnego koła. Dzięki temu pozbyliśmy się łańcucha, który jest głównym generatorem hałasu. Postawiliśmy na zaawansowane nowe technologie, np. rozwijający się silnie druk 3D, z którego jest zbudowana obudowa lampy, znajduje się tu również smart system – wyświetlacz, który ma możliwość łączenia z aplikacją, wysyła dane na temat tego, gdzie się znajduje motocykl czy poziom naładowania baterii – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Szymon Kurpiel z E-MOTO AGH.
Jednym z głównych ograniczeń elektrycznych pojazdów wciąż jest ich zasięg, ale i na tym polu odnotowywane są pewne sukcesy. Włoskim klubowiczom z Tesla Owners Italia udało się przejechać 1078 km na jednym ładowaniu. Dokonali oni tego jadąc modelem Tesla Model S 100D. Fabryczny zasięg tego modelu wynosi 539 km. Bardziej przystępny cenowo model Tesla 3 ma już zasięg jednak tylko 345 km. Nissan Leaf, najpopularniejsze auto elektryczne na rynku, obecnie ma zasięg nieco ponad 200 km. Nowy model, który do sprzedaży trafi w 2018 roku, według producenta przejedzie już na jednym ładowaniu prawie 380 km.
W 2018 roku na rynku ma się pojawić szereg elektrycznych aut od czołowych producentów, takich jak Jaguar, Mercedes, Audi, KIA czy Hyundai. Wszystkie mają być samochodami typu SUV, które mają oferować zasięgi oscylujące w granicach 500 km. Także producenci elektrycznych motocykli pracują nad udoskonalaniem swoich maszyn. Firma Zero Motorcycles w 2018 roku wprowadza do swojej oferty motocykl elektryczny, którego zasięg wyniesie 360 km.
– Obecnie sprzedawane pojazdy nie mają dość dużych zasięgów, dlatego to jest przyszłość. Zmagazynowanie energii w małej objętości będzie przyszłością. Jeżeli to zostanie opatentowane, to może mieć rację bytu – twierdzi Szymon Kurpiel.
Zespół E-MOTO AGH tworzy 25 osób z trzech studenckich kół naukowych. SKN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki stworzyło konstrukcję, napęd i część mechaniczną motocykla, SKN Hydrogenium z Wydziału Energetyki i Paliw zbudowało układ zasilania i baterię, a SKN Telephoners z Wydziału Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji odpowiada za komunikację bezprzewodową. Elektryczny motocykl z AGH zadebiutował w lipcu na zawodach SmartMoto Challenge zdobywając 4. miejsce w klasyfikacji generalnej. Wygrał zaś m.in. w konkurencji na najlepsze rozwiązania mechaniczne i układ hamulcowy. Obecnie motocykl czeka na komercjalizację.
– Obecnie nie mieliśmy głosów z przedsiębiorstw, aby skomercjalizować ten produkt, ale podejrzewam, że jest to tylko kwestia czasu. Firmy zaczną się interesować tym tematem. To jest luka w przemyśle, jaką moglibyśmy wypełnić jako studenci, produkując takie innowacyjne rozwiązania – twierdzi Szymon Kurpiel.
Zdaniem analityków z Global Market Insights do 2024 roku sprzedaż motocykli i skuterów napędzanych silnikami elektrycznymi sięgnie ponad 60 mln sztuk, a wartość tego rynku wyniesie ponad 55 mld dol.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Będzie ubywać mięsa na stołach Polaków. Eksperci radzą ograniczyć spożycie nawet o dwie trzecie
Produkcja zwierzęca nie zniknie, ale będzie musiała zostać ograniczona – oceniają eksperci rynku żywności i podkreślają, że przemawiają za tym zarówno względy zdrowotne, jak i środowiskowe. Obecnie przeciętny Polak zjada ok. 75 kg mięsa rocznie, a wskazywana przez dietetyków zdrowa granica to ok. 20–25 kg.
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.