Mówi: | Andrzej Zalewski |
Funkcja: | dyrektor generalny na Europę Wschodnią |
Firma: | Archos |
Nowe generacje małych pojazdów elektrycznych umożliwią ich zdalne monitorowanie. Na pokładzie znajdzie się miejsce na kartę SIM i moduł GPS
Małe pojazdy elektryczne, takie jak deskorolki, hulajnogi, rowery czy skutery, zdobywają coraz większą popularność. Ich przyszłość zapowiada się jednak jeszcze lepiej nie tylko ze względu na kompaktową konstrukcję, lecz także w wyniku rozwijających się technologii. Nowe rozwiązania nie tylko pozwolą rozszerzyć funkcjonalność, np. o miejsce na kartę SIM czy moduł GPS, lecz także pozwolą skrupulatnie monitorować zarówno lokalizację pojazdu, jak i wszelkie dane na jego temat.
Choć pierwsze samochody elektryczne pojawiły się już w latach 30. XIX wieku, w przypadku niewielkich, kompaktowych pojazdów z tym typem napędu możemy mówić o pierwszej generacji, która trafia właśnie na rynek. Elektryczne hulajnogi, deskorolki, rowery czy skutery to nadal nowość, ale już teraz warto zacząć się zastanawiać nad tym, czym wyróżniać się będą kolejne generacje tego typu urządzeń. Jedna z nowości, których można się spodziewać, to wyposażenie tego typu pojazdów w nadajnik GPS, który będzie dokładnie monitorował ich lokalizację .
– Dzisiaj mamy pierwszą generacje pojazdów elektrycznych, które służą nam do zwykłej komunikacji, natomiast już każdy, kto zetknął się z takim urządzeniem, chciałby od niego czegoś więcej. Chciałby na przykład, żeby można było odczytywać jego pozycję GPS na trasie. To bardzo ułatwi rodzicom kontrolę nad swoimi dziećmi, które wybierają się hulajnogami czy jednośladami do szkoły – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Andrzej Zalewski, dyrektor generalny na Europę Wschodnią z firmy Archos.
Ekspert przewiduje, że jedną z ważnych zmian w nowej generacji małych pojazdów elektrycznych będzie też zwiększenie rozmiarów kół, dzięki czemu staną się one jeszcze bardziej uniwersalne, a jazda na różnego rodzaju nawierzchniach okaże się o wiele bardziej komfortowa.
– Jeśli mówimy o deskorolkach i małych jeździkach, to większość z nich ma obecnie 5-calowe koła, co umożliwia swobodne przemieszczanie po płaskim terenie, najlepiej asfaltowanym. Jeśli wjedziemy tym na bruk czy na wszelkiego rodzaju kostki, nierówności, to jazda staję się niekomfortowa. W związku z tym wydaję mi się, że następnym krokiem jest zwiększenie kół do większych rozmiarów – twierdzi Andrzej Zalewski.
Przed końcem roku coraz więcej pojazdów elektrycznych będzie kompatybilnych z mobilnymi aplikacjami. Dzięki temu czujniki zainstalowane na pokładzie pojazdu dostarczą wszelkich informacji na jego temat.
– Obecnie w jednym z naszych urządzeń wykorzystujemy aplikację, która pokazuje bieżącą prędkość urządzenia i stan naładowania akumulatora. Natomiast następna generacja pojazdów, o której już wiemy, zostanie wprowadzona jeszcze z końcem tego roku. Część z nich będzie miała gniazda na kartę SIM i odbiorniki GPS, pozwalające się komunikować i przesyłać informacje na odległość o stanie i miejscu znajdowania się pojazdu – wyjaśnia Andrzej Zalewski.
Ponadto z czasem pojazdy elektryczne będą coraz bardziej bezpieczne – ze względu nie tylko na kompaktową konstrukcję i mobilność, lecz także możliwość zastosowania odcięcia zasilania.
– Dziś zabezpieczenia przeciwkradzieżowe w zasadzie nie dotyczą małych urządzeń, bo możemy je złożyć i zabrać ze sobą, nie ważą zbyt dużo. W rowerach i dużych skuterach obecnie wykorzystujemy wszelkiego rodzaju blokady. Natomiast w przyszłości w skuterach napędzanych energią elektryczną będzie możliwość odcięcia zasilania, przez to kradzieże tych urządzeń po prostu nie będą występowały – podsumowuje Andrzej Zalewski.
Czytaj także
- 2025-02-17: K. Śmiszek: Działania USA to atak na sądownictwo międzynarodowe. To zagrożenie dla praw ofiar zbrodni wojennych
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-11: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-01-24: M. Kobosko: Obowiązkiem Europy jest wspieranie białoruskiej opozycji i wolnych mediów. Najgorszym scenariuszem dla Polski jest wchłonięcie Białorusi przez Rosję
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem

Sejm proceduje obecnie projekt nowelizacji ustawy akcyzowej, który ma na celu objęcie tym podatkiem nowych kategorii wyrobów, w tym jedno- i wielorazowych e-papierosów. Nowe regulacje mają ograniczyć dostępność takich wyrobów wśród młodzieży, ale eksperci oceniają, że ich skutki mogą być odwrotne od zamierzonych. – Impakt uchwalonej w pośpiechu ustawy może być druzgocący dla przemysłu vapingowego, a jednocześnie nie przynieść jakichkolwiek korzyści związanych z ograniczeniem dostępności e-papierosów wśród małoletnich – mówi radca prawny Adam Borowski.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.