Mówi: | Łukasz Ogrodnik |
Funkcja: | kierownik ds. sprzedaży |
Firma: | Neurosoft |
Na szukaniu miejsc do parkowania spędzamy średnio cztery dni w roku. Problem rozwiązuje opracowana przez Polaków aplikacja wspierana przez sztuczną inteligencję
Inteligentne parkowanie obejmuje czujniki internetu rzeczy, gromadzenie danych w czasie rzeczywistym i automatyczne systemy płatności obsługujące telefony komórkowe. Pojawiają się również wspierane przez sztuczną inteligencję systemy i aplikacje pomagające kierowcom szybko znaleźć miejsce parkingowe. Polacy opracowali kompletny system parkingowy, wykorzystujący technologie oparte na głębokich sieciach neuronowych i uczeniu maszynowym. – Największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość detekcji nawet kilkudziesięciu miejsc parkingowych za pomocą jednej kamery wideo – podkreśla Łukasz Ogrodnik z Neurosoftu.
– Inteligentne systemy transportowe wykorzystują technologie, które są oparte m.in. na głębokich sieciach neuronowych i uczeniu maszynowym, dzięki czemu są w stanie prowadzić detekcję zajętości miejsc parkingowych, ale również identyfikować i śledzić pojazdy. Dzięki temu operator takiego systemu dostaje narzędzia, dzięki którym wie, gdzie jakiś konkretny pojazd w danym czasie zaparkował – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Łukasz Ogrodnik, kierownik ds. sprzedaży w firmie Neurosoft.
Inteligentne parkowanie wykorzystuje tanie czujniki IoT, gromadzenie danych w czasie rzeczywistym i automatyczne systemy płatności obsługujące telefony komórkowe. System ogranicza emisje samochodów w centrach miast, gdyż praktycznie niweluje potrzebę okrążania dzielnic miasta w poszukiwaniu parkingu. Badanie British Parking Association wykazało, że 44 proc. kierowców uważa parkowanie za stresujące doświadczenie. Spędzamy średnio cztery dni w roku na szukaniu miejsc do zaparkowania.
Połączenie aplikacji parkingowych, inteligentnego zarządzania parkingami i integracji danych może ten czas znacznie zredukować.
– Główną zaletą takiego systemu jest dostęp do informacji online, czyli tak naprawdę na żywo, chociażby w aplikacji mobilnej kierowca ma informację o tym, które miejsce w danej chwili jest wolne, również z funkcją naprowadzenia go przy użyciu ogólnodostępnych map w aplikacjach mobilnych na to konkretne wolne miejsce – wskazuje ekspert.
Na rynku nie brakuje urządzeń, które pomagają w procesie parkowania. Zautomatyzowany system parkowania, który działa poprzez wykorzystanie robotów do odbierania samochodów i ich bardziej efektywnego parkowania, został np. zainstalowany na lotnisku Lyon-Saint-Exupéry. Pomysł wykorzystania podnośników parkingowych do zarządzania miejscem parkingowym poprzez „układanie” pojazdów jeden nad drugim został już z powodzeniem przetestowany w USA, a inteligentne czujniki parkowania pozwalają w czasie rzeczywistym ocenić dostępność miejsc.
Polacy opracowali wieloczujnikowy system, który precyzyjnie określa stan zajętości parkingów.
– Przykładem takiego systemu do detekcji zajętości miejsc parkingowych jest system NeuroCar Parking Spots, za pomocą którego przy wykorzystaniu kamer wideo przetwarzamy obraz i na podstawie tych danych analizujemy zajętość danego miejsca parkingowego. To, co jest największą zaletą tego rozwiązania, to możliwość detekcji nawet kilkudziesięciu miejsc parkingowych za pomocą jednej kamery wideo, co istotnie wpływa na obniżenie kosztów instalacji i utrzymania tego typu rozwiązania – przekonuje przedstawiciel Neurosoftu.
Rozwiązanie może być stosowane na każdym rodzaju parkingu – zarówno otwartym, jak i zamkniętym. Już teraz system polskiej firmy używany jest m.in. we Wrocławiu czy czeskiej Ostrawie.
– Nieustannie obserwujemy rosnący popyt na systemy wspomagające zarządzanie obszarami parkingowymi, w szczególności tymi miejskimi, okołomiejskimi. Wynika to z faktu, że mają one realny wpływ na zwiększenie przychodów dla budżetu miast i gmin z tego tytułu – wskazuje ekspert.
Inteligentnych systemów parkowania będzie przybywać. Już teraz pojawiają się roboty, które same znajdą i ustawią samochód, a opłaty parkingowe uzależnione są m.in. od długości samochodu czy poziomu emitowanych przez niego zanieczyszczeń.
– Na pewno za kilkanaście lat, gdy obserwujemy rozwijającą się technologię, parkingi będą jeszcze bardziej przyjazne użytkownikom, tzn. nie będą wymagały od nas wychodzenia z auta i szukania drobnych przy parkomacie, ale obsługiwania płatności poprzez aplikację mobilną i przede wszystkim wskazywania tych miejsc parkingowych dużo wcześniej, zanim do nich dotrzemy – mówi Łukasz Ogrodnik.
Czytaj także
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-09-17: Klienci dużych spółek energetycznych mogą już przejść na dynamiczne taryfy za prąd. Nie dla wszystkich to opłacalne rozwiązanie
- 2024-07-18: W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu
- 2024-06-21: Szkoły nie przygotowują uczniów na wejście w dorosłość. Oceny wciąż ważniejsze od kompetencji przyszłości i kreatywności
- 2024-06-26: Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Niszą dla krajowych firm może być diagnoza, naprawa czy tankowanie satelitów na orbicie
- 2024-06-19: Wysokie temperatury zagrażają zwierzętom domowym. Narażone są na udary cieplne i poparzenia
- 2024-04-05: Cyfryzacja polskiej energetyki mocno spowolniła. Pilną potrzebą jest wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa
- 2024-01-24: Ewa Minge: Opracowałam inteligentną kolekcję ubrań. Projekty mają różnego rodzaju czujniki pozwalające monitorować stan zdrowia
- 2023-12-28: Kopalnie coraz bardziej inteligentne. Międzynarodowy projekt z udziałem Polaków ma scyfryzować cały sektor górniczy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Firma
Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
Szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami, w szczególności rozwój sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju i zmienność geopolityczna – to te tematy zyskują na znaczeniu na agendzie zarządów oraz rad nadzorczych działających w Europie spółek giełdowych. Jak wskazuje Raport Board Monitor Europe 2024, rola tych organów w firmach rośnie. Podobnie jak zaangażowanie pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.