Newsy

Na szukaniu miejsc do parkowania spędzamy średnio cztery dni w roku. Problem rozwiązuje opracowana przez Polaków aplikacja wspierana przez sztuczną inteligencję

2021-07-23  |  06:00

Inteligentne parkowanie obejmuje czujniki internetu rzeczy, gromadzenie danych w czasie rzeczywistym i automatyczne systemy płatności obsługujące telefony komórkowe. Pojawiają się również wspierane przez sztuczną inteligencję systemy i aplikacje pomagające kierowcom szybko znaleźć miejsce parkingowe. Polacy opracowali kompletny system parkingowy, wykorzystujący technologie oparte na głębokich sieciach neuronowych i uczeniu maszynowym. – Największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość detekcji nawet kilkudziesięciu miejsc parkingowych za pomocą jednej kamery wideo – podkreśla Łukasz Ogrodnik z Neurosoftu.

– Inteligentne systemy transportowe wykorzystują technologie, które są oparte m.in. na głębokich sieciach neuronowych i uczeniu maszynowym, dzięki czemu są w stanie prowadzić detekcję zajętości miejsc parkingowych, ale również identyfikować i śledzić pojazdy. Dzięki temu operator takiego systemu dostaje narzędzia, dzięki którym wie, gdzie jakiś konkretny pojazd w danym czasie zaparkował – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Łukasz Ogrodnik, kierownik ds. sprzedaży w firmie Neurosoft.

Inteligentne parkowanie wykorzystuje tanie czujniki IoT, gromadzenie danych w czasie rzeczywistym i automatyczne systemy płatności obsługujące telefony komórkowe. System ogranicza emisje samochodów w centrach miast, gdyż praktycznie niweluje potrzebę okrążania dzielnic miasta w poszukiwaniu parkingu. Badanie British Parking Association wykazało, że 44 proc. kierowców uważa parkowanie za stresujące doświadczenie. Spędzamy średnio cztery dni w roku na szukaniu miejsc do zaparkowania.

Połączenie aplikacji parkingowych, inteligentnego zarządzania parkingami i integracji danych może ten czas znacznie zredukować.

– Główną zaletą takiego systemu jest dostęp do informacji online, czyli tak naprawdę na żywo, chociażby w aplikacji mobilnej kierowca ma informację o tym, które miejsce w danej chwili jest wolne, również z funkcją naprowadzenia go przy użyciu ogólnodostępnych map w aplikacjach mobilnych na to konkretne wolne miejsce – wskazuje ekspert.

Na rynku nie brakuje urządzeń, które pomagają w procesie parkowania. Zautomatyzowany system parkowania, który działa poprzez wykorzystanie robotów do odbierania samochodów i ich bardziej efektywnego parkowania, został np. zainstalowany na lotnisku Lyon-Saint-Exupéry. Pomysł wykorzystania podnośników parkingowych do zarządzania miejscem parkingowym poprzez „układanie” pojazdów jeden nad drugim został już z powodzeniem przetestowany w USA, a inteligentne czujniki parkowania pozwalają w czasie rzeczywistym ocenić dostępność miejsc.

Polacy opracowali wieloczujnikowy system, który precyzyjnie określa stan zajętości parkingów.

– Przykładem takiego systemu do detekcji zajętości miejsc parkingowych jest system NeuroCar Parking Spots, za pomocą którego przy wykorzystaniu kamer wideo przetwarzamy obraz i na podstawie tych danych analizujemy zajętość danego miejsca parkingowego. To, co jest największą zaletą tego rozwiązania, to możliwość detekcji nawet kilkudziesięciu miejsc parkingowych za pomocą jednej kamery wideo, co istotnie wpływa na obniżenie kosztów instalacji i utrzymania tego typu rozwiązania – przekonuje przedstawiciel Neurosoftu.

Rozwiązanie może być stosowane na każdym rodzaju parkingu – zarówno otwartym, jak i zamkniętym. Już teraz system polskiej firmy używany jest m.in. we Wrocławiu czy czeskiej Ostrawie.

– Nieustannie obserwujemy rosnący popyt na systemy wspomagające zarządzanie obszarami parkingowymi, w szczególności tymi miejskimi, okołomiejskimi. Wynika to z faktu, że mają one realny wpływ na zwiększenie przychodów dla budżetu miast i gmin z tego tytułu – wskazuje ekspert.

Inteligentnych systemów parkowania będzie przybywać. Już teraz pojawiają się roboty, które same znajdą i ustawią samochód, a opłaty parkingowe uzależnione są m.in. od długości samochodu czy poziomu emitowanych przez niego zanieczyszczeń.

– Na pewno za kilkanaście lat, gdy obserwujemy rozwijającą się technologię, parkingi będą jeszcze bardziej przyjazne użytkownikom, tzn. nie będą wymagały od nas wychodzenia z auta i szukania drobnych przy parkomacie, ale obsługiwania płatności poprzez aplikację mobilną i przede wszystkim wskazywania tych miejsc parkingowych dużo wcześniej, zanim do nich dotrzemy – mówi Łukasz Ogrodnik.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.