Newsy

Elektroniczny pierścionek zastąpi klucz lub pilota do otwierania samochodu. Stare rozwiązania zastępuję także technologia oparta na biometrii

2018-12-12  |  06:00

Nowe technologie rewolucjonizują przemysł motoryzacyjny. Nowe samochody to prawdziwe centra rozrywki z wbudowanymi aplikacjami, które maksymalnie odciążają kierowców. Coraz więcej funkcji mają też kluczyki. Już nie tylko służą do zamykania i otwierania drzwi. Pozwalają sprawdzić poziom zabezpieczeń, ustawić klimatyzację, przełączyć światła czy przestawić samochód. W niektórych przypadkach umożliwiają też osiągnięcie wyższej prędkości. Coraz więcej samochodów działa w systemie bezkluczykowym. Połączyć się z samochodem można też za pomocą inteligentnego pierścionka z nadajnikiem NFC i RFID.

– W branży motoryzacyjnej dokonał się ogromny postęp technologiczny – obecnie większość marek i modeli samochodów ma dostęp do internetu, wbudowane systemy GPS i rozrywki. Wiele samochodów wyposażono w system bezkluczykowy, a nasza technologia działa w dokładnie ten sam sposób – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Daniel Blondell, dyrektor operacyjny w firmie McLear.

Samochody stają się coraz bardziej inteligentne i autonomiczne. Na rynku pojawiają się urządzenia, których zadaniem jest jak najbardziej ułatwić życie kierowcom i zwiększyć ich bezpieczeństwo. To jednak niejedyne zmiany technologiczne w branży motoryzacyjnej. Zmiany dotknęły też kluczyki do samochodu. Ze zwyczajnego breloczka, którego rolą było otwarcie i zamknięcie drzwi, stały się prawdziwym centrum dowodzenia. Pilot do jednego z samochodów BMW ma mały ekran, na którym można sprawdzić, czy wszystkie drzwi są zamknięte oraz jaki jest poziom paliwa. Można też sterować światłami, klimatyzacją, a nawet przeparkować samochód. Klucz do jednego z modeli ferrari umożliwia z kolei rozwinięcie wyższej prędkości, inaczej niemożliwej do osiągnięcia.

Powoli jednak era pilotów się kończy. Teraz coraz więcej firm wprowadza bezkluczykowe techniki na uruchomienie samochodu – biometryczne lub za pomocą urządzeń wykorzystujących technologię NFC i RFID.

– Kluczyki w tych systemach wykorzystują technologię RFID, więc gdy kierowca podchodzi do pojazdu, samochód już wie, że jest blisko, bo kluczyk komunikuje się z samochodem, który dokonuje uwierzytelnienia i pozwala na dostęp, otwarcie drzwi i naciśnięcie guzika na kierownicy, uruchamiającym samochód. Pierścionek tylko zastępuje kluczyk jako mechanizm – tłumaczy Daniel Blondell.

Każdy pierścionek ma przypisany niepowtarzalny numer identyfikacyjny. Po ściągnięciu aplikacji McLear należy wprowadzić do niej numer identyfikacyjny. Dzięki temu łączymy aplikację z pierścionkiem. Technologia NFC pozwala na transfer danych między dwoma urządzeniami znajdującymi się blisko siebie, jednocześnie zużywając mało energii i maksymalnie upraszczając cały proces.

– Naszym inteligentnym pierścionkiem dzięki technologii NFC i RFID można więc otwierać drzwi do samochodu czy uruchamiać jego silnik. Nazywamy to formatem – kluczyk można zastąpić pierścionkiem, choć jednym i drugim można otworzyć samochód i uruchomić silnik. Technologia zostaje taka sama, tylko możemy wybrać inny format – mówi Daniel Blondell.

McLear obecnie prowadzi rozmowy z producentami samochodów. Według raportu MarketsandMarkets rynek dziesięciu najważniejszych technologii na rynku automotive, wśród których są m.in. dostęp do usług internetowych oraz systemy bezpieczeństwa, będzie wart do 2021 r. ponad 139 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Europejskie miasta planują wzrost inwestycji w infrastrukturę społeczną. Wydatki na niskoemisyjny transport wciąż są niewystarczające [DEPESZA]

W ciągu najbliższych trzech lat 56 proc. gmin miejskich w UE planuje zwiększyć nakłady na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a 53 proc. – na infrastrukturę społeczną – wynika z badania EBI. Dotacje krajowe i unijne pozostają głównym źródłem finansowania inwestycji, choć samorządy szukają także innych form finansowania. O potrzebach w tym obszarze eksperci i samorządowcy rozmawiali w trakcie panelu „Fundusze unijne w rozwoju miast i regionów”, który odbył się w ramach EKG w Katowicach.

Farmacja

Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.