Mówi: | Paweł Przyżycki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Hitachi Rail GTS Polska |
Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
W ciągu dwóch najbliższych lat wartość światowego rynku cyfrowych rozwiązań dla kolei przekroczy wartość 100 mld dol. W Polsce priorytetowe do zrealizowania zadania dotyczą wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, koniecznego dla wzrostu bezpieczeństwa na kolei. Inwestycje w cyfryzację to jeden z głównych obszarów inwestycji w tę gałąź transportu, mocno wspierany przez środki unijne.
– Pociągi jeżdżą coraz szybciej i coraz więcej podróżujemy – 2024 rok był rekordowy, jeżeli chodzi o liczbę przewiezionych pasażerów. Zmodernizowaliśmy w dość dużym już stopniu linie kolejowe i ten proces postępuje. Prędkość pociągów się stale zwiększa, a w przypadku zwiększającej się prędkości i zwiększającego się ruchu łatwiej też o błędy ludzkie. Systemy elektroniczne, systemy cyfrowe zapobiegają takim błędom, więc zwiększamy bezpieczeństwo, digitalizując polską kolej – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Paweł Przyżycki, prezes zarządu Hitachi Rail GTS Polska.
Polska kolej jest w trakcie wdrażania systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System). To jednolity europejski system zarządzania ruchem kolejowym, którego głównym celem jest ułatwienie obsługi i poprawa bezpieczeństwa zwłaszcza na międzynarodowych trasach. Wdrażanie standardu w Unii Europejskiej trwa od lat 90. W Polsce system ten jest obecny na wybranych trasach.
– Takie systemy są obligatoryjne w przypadku prędkości powyżej 160 km na godzinę, więc kiedy mówimy o liniach szybkich, kolei dużych prędkości, w całej Europie jest obowiązek stosowania takich systemów. A jednocześnie zapewniają one interoperacyjność, czyli umożliwiają płynne przekraczanie granic bez zmiany lokomotywy, bez zmiany maszynisty – wyjaśnia Paweł Przyżycki.
W dobie cyfryzacji kolej musi też odpowiadać na zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem. Zwłaszcza w okresie tuż po rozpoczęciu pełnoskalowej wojny w Ukrainie polskie koleje doświadczały wzmożonych ataków typu DDoS, których celem jest spowodowanie paraliżu systemów informatycznych. Na ten problem zwracała uwagę m.in. spółka PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
– W tej chwili głównym źródłem ataków są systemy wspomagające pasażerów, takie jak systemy biletowe, systemy informacji podróżnych, także różnego rodzaju serwery firm kolejowych. Jeżeli chodzi o bezpośrednie ataki na infrastrukturę kolejową, na bezpieczeństwo ruchu, nie odnotowano zbyt wielu tego typu zdarzeń, które by miały jakieś negatywne konsekwencje, niemniej jednak cały czas trwa wojna wykorzystująca cyberzagrożenia. To, co możemy zrobić, żeby w przyszłości jak najlepiej zapobiegać tego typu aktom, to wdrażać najnowsze zabezpieczenia, także te wymagane przez dyrektywę NIS2 w całej Europie – postuluje prezes Hitachi Rail GTS Polska.
Według MarketsandMarkets światowy rynek rozwiązań cyfrowych dla kolei wzrośnie z 63 mld dol. w 2022 roku do ponad 100 mld dol. w roku 2027. Głównym czynnikiem napędzającym wzrost jest fakt, że sukcesywnie rośnie liczba pasażerów. Aby móc skutecznie zarządzać ruchem pasażerskim, operatorzy kolejowi potrzebują różnych cyfrowych rozwiązań, wykorzystywanych m.in. do zarządzania ruchem kolejowym, analizy ruchu pasażerów czy w systemach informacji pasażerskiej.
W Polsce inwestycje w cyfrową kolej w dużej mierze są realizowane ze wsparciem w postaci programów unijnych, m.in. z Krajowego Planu Odbudowy.
– Środki z KPO są tylko częścią funduszy, które są przeznaczone na polską kolej. Nadal główną siłą napędową są instrumenty finansowe związane z polityką spójności Unii Europejskiej. Polska kolej jest bardzo dużym beneficjentem środków unijnych i można powiedzieć, że nie ma w tej chwili inwestycji, która nie byłaby przez nie współfinansowana. Jeżeli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa za pomocą tych inwestycji, odbywa się to w bardzo szerokim spektrum, począwszy od tego, że likwidujemy przejazdy kolejowe, zastępując je wielopoziomowymi skrzyżowaniami, budujemy nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, nowe systemy łączności, podnosimy prędkość, monitorując pracę maszynisty dzięki systemowi ERTMS – wymienia ekspert.
Raport z badania dotyczącego satysfakcji pasażerów kolei, opracowany przez Urząd Transportu Kolejowego, wskazuje, że najważniejszym determinantem wyboru kolei przez respondentów jest czas podróży. Wskazało tak 72,5 proc. badanych. Ponad 60 proc. pasażerów pozytywnie ocenia czas podróży koleją w porównaniu do innych środków transportu. Niewątpliwie jednak to właśnie jak najkrótsze czasy przejazdu, zwłaszcza na dalekich trasach, stanowią jedno z głównych wyzwań dotyczących inwestycji w koleje, a konkretnie w kolej dużych prędkości.
– Koleje dużej prędkości w Polsce to będzie bez wątpienia skok technologiczny, na który czekają pasażerowie i całe społeczeństwo. Tutaj barierą jest prędkość 200 km na godzinę. Różnica technologiczna jest na każdym poziomie, zaczynając od torów, przez systemy sterowania ruchem kolejowym, po oczywiście pojazdy szynowe. To będzie nowe otwarcie, nowa przyszłość polskiego transportu – ocenia Paweł Przyżycki.
Kilka tygodni temu minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że trwają rozmowy na temat projektu połączenia stolic europejskich szybką koleją. Będzie się to wiązało z wydłużeniem projektowanej linii „Y”, która połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań oraz Wrocław. Docelowo ma się ona stać elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i skomunikować kluczową dla Polski linię z miastami takimi jak Berlin i Praga. System KDP ma być elementem programu CPK. Do końca 2032 roku skomunikowany w ten sposób będzie 130-kilometrowy odcinek między Łodzią i Warszawą, a trzy lata później gotowe mają być odcinki trasy z Łodzi do Poznania i Wrocławia.
Czytaj także
- 2025-07-04: 37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.