Newsy

CES 2019: Autonomiczne samochody będą zasilane przez karty graficzne ze sztuczną inteligencją. Będzie ona stanowić realne wsparcie dla kierowcy podczas jazdy

2019-01-11  |  06:00

Branża motoryzacyjna zwraca się w stronę technologii autonomicznych. Producenci samochodów coraz częściej sięgają po rozwiązania inteligentne oraz sztuczną inteligencję, która pozwala kierowcy szybciej i sprawniej podejmować decyzje, a w kryzysowej sytuacji – nawet uchronić przed wypadkiem. Firma Nvidia podczas targów CES 2019 prezentuje nowy system do autonomicznej jazdy, wspierany przez procesory graficzne GPU ze sztuczną inteligencją.

– Na targach CES 2019 prezentujemy naszą najnowszą technologię autonomicznej jazdy i autonomicznych pojazdów. Technologia DRIVE Auto Pilot będzie dostępna na rynku w niedalekiej przyszłości. Ulepszy autonomiczną jazdę do poziomu 2+ i zapewni lepsze wsparcie kierowcy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje podczas targów CES 2019 w Las Vegas Bea Longworth, head of automotive PR z Nvidii.

Pionierem autonomicznych samochodów jest amerykańska firma Tesla, która jako pierwsza na świecie wypuściła elektryczny samochód dopuszczony do powszechnego użytku z preinstalowanym autopilotem. Również inżynierowie Nvidii postanowili stworzyć inteligentne auto, które będzie jeszcze lepiej radziło sobie na drodze. Kluczem do sukcesu ma być wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz algorytmów uczenia maszynowego. W przeciwieństwie do Tesli, Nvidia chce wspierać kierowcę, a nie go zastępować.

– Nie próbujemy zaprogramować samochodu do samodzielnej jazdy, ponieważ to nie jest możliwe. Jazda samochodem jest niesamowicie skomplikowana, niezależnie od tego, jak łatwa nam się wydaje. Nie możemy stworzyć kodu na każdą ewentualność, która może wystąpić podczas jazdy. Z tego powodu stosujemy sztuczną inteligencję, która umożliwia pojazdowi skuteczne uczenie się podczas jazdy. Jest to o wiele bardziej skuteczne i elastyczne rozwiązanie – tłumaczy ekspertka.

Najważniejszym elementem systemu inteligentnego od Nvidii jest centrum przetwarzania danych wykorzystujące karty graficzne firmy, w którym algorytmy uczą się poruszania na drodze. Te same układy graficzne wykorzystuje się w samym samochodzie, a następnie wykorzystuje głębokie sieci neuronowe do sterowania pojazdem. Tak zaprojektowana sztuczna inteligencja sprawdza się w roli systemu wsparcia kierowcy. Ułatwia utrzymanie samochodu na właściwym pasie czy zachowanie odległości od innych uczestników ruchu drogowego.

Nad stworzeniem podobnej platformy ułatwiającej kontrolowanie inteligentnego samochodu pracuje firma Baidu. Firma poinformowała podczas targów CES o wprowadzeniu do dystrybucji otwartego oprogramowania dla inteligentnych samochodów, Apollo Enterprise.

Rozwiązaniem zainteresowanych jest 130 firm z całego świata, które planują wykorzystać je do produkcji systemów automatycznego parkowania, samochodowych asystentów głosowych czy autonomicznych minibusów. Chiński startup WM Motors zapowiedział nawet, że do 2021 roku stworzy przy pomocy Apollo Enterprise pierwsze autonomiczne pojazdy poziomu 3, czyli takie, które w ściśle określonych warunkach są w stanie przejąć kontrolę nad wszystkimi systemami sterowania.

– Kiedy mówimy o poziomie 2+, mamy na myśli zaawansowane funkcje wsparcia kierowcy. Chodzi więc o takie sytuacje, jak jazda po drodze szybkiego ruchu, kiedy użytkownik chce skorzystać z zawansowanych funkcji pozwalających na utrzymanie pojazdu na właściwym pasie ruchu, zachowanie odległości od pojazdu przed nim, włączenie się do ruchu czy zjazd z drogi szybkiego ruchu. W rezultacie pojazd radzi sobie niezwykle sprawnie z tymi relatywnie złożonymi manewrami – mówi Bea Longworth.

Mimo iż autonomiczne pojazdy nie są jeszcze gotowe do tego, aby całkowicie zastąpić człowieka za kierownicą, znacząco poprawiają nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Według raportu opracowanego przez firmę Waymo, w ciągu roku na świecie ginie 1,2 mln uczestników ruchu drogowego, a do 94 proc. wypadków doszło z powodu błędów popełnionych przez człowieka. Wyeliminowanie czynnika ludzkiego z procesu sterowania pojazdem mogłoby zapobiec większości wypadków.

– Czasem słyszę opinie typu „nie podoba mi się idea autonomicznej jazdy, bo uwielbiam prowadzić samochód.” Ale nikt nie lubi tkwić w korku. I właśnie w tego typu sytuacjach poziom 2+ jest ogromnym udogodnieniem. Ostatecznym celem autonomicznej jazdy jest jednak uratowanie miliona istnień ludzkich rocznie, które tracimy z powodu błędów kierowców – podsumowała przedstawicielka Nvidii.

Firma badawcza Global Market Insight twierdzi, że rynek samochodów autonomicznych poziomu 2 do 2024 roku będzie rozwijał się w tempie 42 proc. w skali roku. Z kolei według wyliczeń analityków SB Wire wartość całej branży inteligentnych samochodów do 2023 roku może wzrosnąć do poziomu 173,15 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.