Newsy

Carsharing sposobem na zmniejszenie kosztów użytkowania samochodu. Przełomowe może okazać się wykorzystywanie samochodów elektrycznych

2017-04-18  |  06:30
Mówi:Tomasz Bogucki
Funkcja:ekspert ds. carsharingu
Firma:Enspirion, Grupa Energa
  • MP4
  • Carsharing, czyli system wspólnego użytkowania samochodów, funkcjonuje na świecie już od kilkunastu lat i obejmuje około 600 miast w wielu krajach. W Polsce tego typu usługi zdobywają dopiero popularność, ale już pojawiła się najnowsza i najbardziej ekologiczna forma carsharingu – współużytkowanie samochodów elektrycznych.

    Samochody z  napędem elektrycznym szybko zdobywają europejski rynek, przy czym liderami pod tym względem są kraje takie jak Norwegia, Francja czy Wielka Brytania. W porównaniu do tych rynków polski sektor motoryzacji elektryczne jest jeszcze w powijakach, ale rząd obiecuje, że do 2020 r. na program rozwoju tego segmentu przeznaczy 19 mld zł. Co więcej, na naszym rynku zaczynają pojawiać się dodatkowe usługi, które związane są z wykorzystaniem samochodów elektrycznych.

    W kwietniu uruchomiona została usługa Carsharing Energa, jako pierwszy w Polsce system współużytkowania samochodów elektrycznych. Polega ona na fizycznym wynajmie pojazdów przez firmy, których pracownicy mogą następnie w dowolny sposób dzielić się użytkowanymi pojazdami. Ważne jest także to, że Energa zapewnia przy tym dodatkową pomoc w postaci specjalnego opiekuna – konsjerża.

    Jest to osoba, która poza przekazaniem kluczyków wprowadza klienta w świat elektromobilności i ma za zadanie uspokoić go i przygotować do jazdy za kółkiem „elektryka” – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tomasz Bogucki, ekspert ds. carsharingu z firmy Enspirion z Grupy Energa.

    Carsharing na świecie wykorzystywany jest już od około 15 lat. System zrodził się w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, ale do Europy dotarł zaledwie kilka lat temu. Opiera się na wspólnym użytkowaniu samochodów – zwłaszcza osobowych – i obecnie funkcjonuje w ponad 600 miastach na świecie. Samochody udostępniane są za opłatą użytkownikom przez operatorów floty pojazdów, którymi są różne przedsiębiorstwa, agencje publiczne, spółdzielnie, stowarzyszenia czy grupy osób fizycznych. Nie inaczej jest w przypadku usługi Carsharing Energa.

    Skierowana jest dla rezydentów centrum biznesowego Olivia Business Centre. Natomiast po podpisaniu umowy firma może przekazać ją klientowi końcowemu - to może być pracownik, klient tej firmy lub tak naprawdę każdy – twierdzi Tomasz Bogucki.

    Ekspert ds. carsharingu zaznacza, że to pierwsza tego typu usługa w Polsce, w przypadku której flota składa się wyłącznie z samochodów elektrycznych. W ofercie firmy znajdują się takie modele jak Volkswageny Up i Golf, Renault Zoe oraz Nissan Leaf.

    W miarę rozwoju usługi będziemy rozbudowywali naszą flotę. Oferujemy zasięgi w granicach od 100 km do nawet 180 km, w zależności od modelu. Jeśli chodzi o ładowanie, to szybkie ładowarki naładują samochód w zaledwie 20 minut, natomiast ze zwykłego gniazdka czas ten będzie o wiele dłuższy i potrwa ok. 8 godzin – dodaje Tomasz Bogucki.

    Cena za wypożyczenie „elektryka” zależy od modelu i waha się w zakresie od  27 do 35 zł za godzinę – bez limitu przejechanych kilometrów. Cały proces wypożyczenia jest maksymalnie uproszczony, tak aby klient mógł wypożyczyć samochód szybko i komfortowo.

    Po podpisaniu takiej umowy firma wskazuje i zakłada konta użytkowników w naszym specjalnym portalu. Po założeniu takiego konta użytkownik już samemu podejmuje decyzję odnośnie daty oraz wyboru samochodu. Musi też sprawdzić czy zgadza się cena. Na końcu zostaje mu odebrać kluczyki od konsjerża, który skrupulatnie wytłumaczy pozostałe detale. Ceny zaczynają się od 27 zł za godzinę w przypadku najniższego segmentu, czyli Volkswagena Up-a, do 35 zł za Golfa i Nissana Leaf – opowiada Tomasz Bogucki.

    Ekspert podkreśla, że obecnie dostępnych jest siedem terminali w sześciu lokalizacjach: od Gdyni do Gdańska. Dlatego na razie klienci będą mogli swobodnie przemieszczać się po Trójmieście.

    Terminale dostępne są: w Gdyni, w Redłowie, w Urzędzie Miasta Sopotu, w Urzędzie Miasta Gdańsk, przy centrum handlowym niedaleko obwodnicy i oczywiście w centrum biznesowym, czyli za mną dwa terminale szybkie – wylicza Tomasz Bogucki.

    Specjalista podkreśla, że usługa Carsharing Energa będzie sukcesywnie rozwijana. Plany rozwoju przewidują otwarcie nowych hubów, czyli miejsc wypożyczania i ładowania pojazdów, jak również rozszerzenie działalności na gminy ościenne, inne duże aglomeracje, a wreszcie dotarcie do klienta indywidualnego.

    Hubów chcemy do końca roku otworzyć jeszcze dwa, prawdopodobnie w Gdyni, może jeszcze jeden w Gdańsku. Natomiast w niedalekiej przyszłości planujemy udostępnić ich w sumie od 5 do 6. Dzięki nim użytkownicy będą mogli dojechać jeszcze dalej, ale również zainteresować potencjalnych klientów z innych lokalizacji – podsumowuje Tomasz Bogucki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.