Mówi: | Tomasz Uflewski |
Funkcja: | enterprise business manager w Europie Wschodniej |
Firma: | HMD Global |
5G i internet rzeczy zrewolucjonizują m.in. transmisje sportowe i transport drogowy. Na jednym kilometrze kwadratowym będzie działać nawet milion urządzeń
Dzięki wdrożeniu sieci 5G na kilometrze kwadratowym będzie mogło stabilnie działać nawet milion urządzeń i czujników podłączonych do internetu rzeczy. Dzięki temu standardowi transmisji danych będzie też można bezpiecznie wdrażać autonomiczny transport oraz dostarczyć rewolucyjną jakość transmisji osobom uczestniczącym online w wydarzeniach sportowych i kulturalnych. – 5G zaoferuje rozwiązania, które dziś wydają się science fiction – mówi Tomasz Uflewski z HMD Global.
– Sieć 5G pozwala na podłączenie bardzo dużej liczby urządzeń na bardzo małym obszarze. Mówimy tutaj o liczbie około miliona urządzeń na kilometrze kwadratowym, co pozwala zbierać wręcz nieograniczone dane z poszczególnych odbiorników czy nadajników sieci 5G, tworząc cały ekosystem np. do zarządzania inteligentnym domem, inteligentnym oświetleniem, a w dalszym kontekście smart grid w sieciach energetycznych, czyli zarządzania sieciami energetycznymi – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Tomasz Uflewski, enterprise business manager w Europie Wschodniej w HMD Global.
Massive Machine Type Communications, czyli mMTC, oznacza rodzaj komunikacji, w którym wiele urządzeń internetu rzeczy jest połączonych bezpośrednio do internetu bądź połączonych między sobą (M2M). W takiej komunikacji udział człowieka w zarządzaniu urządzeniami IoT jest znikomy lub nie zachodzi wcale. Wdrożenie tego typu komunikacji jest niezbędne m.in. do tego, by po drogach mogły się poruszać pojazdy autonomiczne. Warunkiem zaistnienia mMTC jest wdrożenie standardu 5G, który cechuje się m.in. bardzo dużą szybkością transferu danych.
– Sieć 5G oferuje opóźnienia na poziomie 1 milisekundy, a dostępność na poziomie tzw. pięciu dziewiątek (99,999%). Oznacza to, że praktycznie jest dostępna zawsze, a opóźnienia są tak minimalne, że pozwalają zastosować te rozwiązania np. w autonomicznych pojazdach, gdzie duża ilość danych musi być przetwarzana w czasie rzeczywistym, żeby pojazd mógł się komunikować ze wszystkimi innymi obok siebie, z centrum zarządzania ruchem – wyjaśnia ekspert z HMD Global.
To szczególnie istotne zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, takich jak konieczność nagłego hamowania. Dla porównania średni czas reakcji kierowcy na niebezpieczeństwo wynosi około sekundy. Zautomatyzowanie ruchu drogowego oznaczałoby więc nie tylko duże ułatwienie, ale i znaczącą poprawę bezpieczeństwa. Jednak sieć 5G może mieć zastosowanie również w automatyzacji procesu zarządzania nie tylko infrastrukturą drogową.
Niemiecki nadawca radiowy i telewizyjny SWR wraz z Telekom Deutschland testuje wykorzystanie sieci 5G do nadawania treści poprzez systemy informacyjno-rozrywkowe w pojazdach. Dodatkową usługą oddawaną kierowcom za pośrednictwem tego kanału ma być oparty na rekomendacjach georeferencyjnych przewodnik turystyczny. Sieć 5G może przyczynić się również do zrewolucjonizowania podejścia do transmisji sportowych.
– Stadion futbolowy w Nowym Jorku dysponuje prywatną siecią 5G, która będzie obsługiwała wirtualną rzeczywistość. Każdy z zawodników będzie miał kamerę wysokiej rozdzielczości i w czasie rzeczywistym sygnał z nich będzie transmitowany na telebimy, tak aby kibic mógł uczestniczyć na żywo niemalże w tym, co dzieje się na boisku z pozycji wszystkich graczy. To rozwiązania, które dzisiaj są wręcz science fiction – mówi ekspert.
Dzięki wdrożeniu sieci 5G będzie można przenieść koncerty czy wydarzenia sportowe do wirtualnej rzeczywistości, zapewniając tym samym odbiorcom zupełnie inny poziom doświadczeń. Badanie przeprowadzone przez Global Web Index wykazało, że 66 proc. ankietowanych zdecydowałoby się uczestniczyć w wirtualnej transmisji, gdyby wydarzenie, na które się wybierali, nie mogło się odbyć w wyniku pandemii. Z kolei z badań Verizona wynika, że osoby uczęszczające na mecze i koncerty entuzjastycznie reagują na możliwość uczestniczenia w nich również wirtualnie.
Okazuje się, że standard komunikacji 5G może przynieść wymierne korzyści również dla biznesu.
– Badania Accenture wskazują, że urządzenia przemysłowe podłączone do sieci 5G są o 30 proc. bardziej efektywne niż urządzenia podłączone do sieci LTE. Przewiduje się, że gospodarka wzrośnie o około 11 proc. dzięki zastosowaniu sieci 5G i mówimy tu o szerokiej gospodarce. Media i otoczenie mediów będą wzrastały dzięki niej o około 20 proc. – wylicza Tomasz Uflewski.
Analitycy Gartnera wskazują, że do końca bieżącego roku na całym świecie będzie używanych ok. 20,4 mld urządzeń IoT. Rozwiązania te wdroży też ponad 65 proc. firm. Z kolei według IDC do 2025 roku urządzenia IoT będą generowały ponad połowę przesyłanych za pośrednictwem sieci danych.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-08-14: Długie korzystanie ze smoczka jest związane z ograniczonym zasobem słownictwa u dzieci. Logopedzi zwracają też uwagę na inne problemy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.