Mówi: | Tomasz Rozmus |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Tokeneo |
Tokenizacja to nowy sposób na pozyskanie kapitału przez małe firmy. W Polsce wciąż brakuje przepisów umożliwiających rozwój tej technologii
Pozyskanie kapitału na zasadach takich jak w przypadku giełdy papierów wartościowych umożliwi tokenizacja. Pozwoli na wyemitowanie blockchainowych odpowiedników papierów wartościowych firmom, które nie mają możliwości zaistnienia na giełdzie. W Polsce barierą rozwojową tej technologii jest brak regulacji prawnych, tymczasem z powodzeniem rozwija się już ona w Niemczech, Szwajcarii czy Estonii.
– Polskie firmy coraz częściej tokenizują się czy też widzą możliwości pozyskania kapitału poprzez szeroko pojętą tokenizację. Tokenizacja w normalnym rozumieniu, patrząc przez pryzmat tradycyjnego rynku, to jest nic innego jak pozyskanie kapitału. Młody rynek kryptowalutowy bardzo chętnie szuka stabilnych projektów. Firmy, które mają ugruntowaną pozycję na rynku, a nie mają jeszcze wydanych tradycyjnych akcji, uzyskują kapitał właśnie poprzez tokenizację – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Tomasz Rozmus, CEO projektu Tokeneo.
Tokenizacja to forma cyfryzacji biznesu, która opiera się na technologii blockchain. Zamiast papierów wartościowych emituje się tokeny lub kryptowaluty i przypisuje się je właścicielom. Dzięki zdecentralizowanej technologii blockchain i możliwości zawierania inteligentnych kontraktów możliwe jest tokenizowanie aktyw każdego rodzaju – środków pieniężnych, inwestycji, towarów czy materiałów. To szansa przede wszystkim dla mniejszych firm, które nie mogą sobie pozwolić na wejście na giełdę.
– Każda firma może wygenerować sobie własny token i nadać mu identyczne prawo, co spółka akcyjna. Jest to zupełnie darmowe, bezkosztowe. Dawniej tylko największe firmy mogły wejść na giełdę i wyemitować akcje, co było i do tej pory jest bardzo kosztownym procesem. Samo utrzymanie akcji na warszawskiej giełdzie to około 30 tys. zł miesięcznie – mówi Tomasz Rozmus.
Barierą rozwojową takiej formy pozyskiwania przez firmy kapitału jest jednak stan prawny. Również z uwagi na to przedsiębiorcy często obserwują ten rynek, ale przystępują do niego raczej niechętnie. Brakuje też giełd, na których następowałaby wymiana handlowa. Do ich uruchomienia potrzebna jest licencja, a tej w Polsce dostać nie można. Dodatkowo rynek kryptowalut wciąż jest niepewny. Niedawno z powodu utraty płynności finansowej zamknięta została giełda kryptowalut – Bitmarket.
– Oczywiście w Polsce nie ma jeszcze odpowiednich przepisów, żeby tworzyć takie tokeny, które mają znamiona papierów wartościowych, ale w ościennych krajach jest już to możliwe. Dzieje się tak chociażby w Niemczech czy Szwajcarii. Także Estonia w tym momencie wprowadziła bardzo dogodne warunki do tego, żeby firmy, zamiast wydawać tradycyjne akcje, emitowały tokeny, które będą miały takie same prawa do konkretnego aktywa jak tradycyjne akcje –mówi Tomasz Rozmus.
Estońska giełda kryptowalutowa, która ruszyła na początku roku jest na mocy prawa europejskiego w pełni uregulowana. Mogą z niej korzystać wszyscy mieszkańcy krajów UE oraz z USA. Handel na giełdzie daje możliwość kupowania, sprzedawania i wymiany cyfrowych walut, papierów wartościowych oraz walut fiducjarnych. Rynek obejmuje dolary, euro, japońskie jeny i funty oraz około 10 najpopularniejszych kryptowalut, a także akcje ponaddziesięciu największych spółek technologicznych, takich jak Facebook, Amazon, Tesla, Intel, Microsoft, Apple, Baidu, Nvidia oraz Netflix.
– Przedsiębiorcy powinni w tym momencie właśnie kierować się w stronę Niemiec, Szwajcarii bądź też niedalekiej Estonii, bo te przepisy już tam obowiązują. Ten trend już jest widoczny, bo większość polskich przedsiębiorstw, które zostały stokenizowane albo przechodzą ten proces właśnie, wykorzystują te jurysdykcje. Prędzej czy później rynek musi wymóc na Polsce zmianę takich przepisów – przewiduje Rozmus.
Tokenizacja pozwala jednak nie tylko na pozyskiwanie kapitału na inwestycje o charakterze biznesowym, lecz także na finansowanie innych projektów, np. kulturalnych. Działająca w branży blockchain firma ZERO wspólnie z przedsiębiorstwem filmowym Vision Tree chce zebrać 40 mln dol. na film biograficzny o Nolanie Bushnellu, założycielu Atari. Oprócz tokenów, które inwestorzy otrzymają z zysków z filmu, będą mieli oni również głos w sposobie wydatkowania pieniędzy, łącznie z honorariami dla obsady.
– Głośnym polskim przykładem jest tokenizacja Polskiej Fabryki Wódek. Ta firma w tym momencie tokenizuje 20 proc. swoich udziałów, czyli przekazuje inwestorom cyfrowe akcje w postaci tokenów. 20 proc. akcji będzie w posiadaniu ludzi, którzy rzeczywiście interesują się inwestycjami na rynku kryptowalutowym – wskazuje ekspert.
Według MarketsandMarkets rynek technologii blockchain osiągnie w 2023 roku wycenę na poziomie 23,3 mld dol. Oznacza to niemal dwudziestokrotny wzrost w stosunku do roku 2018.
Czytaj także
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.