Newsy

Naukowcy wyhodowali sztuczne mięso w laboratorium. Trwają prace także nad innowacyjnymi zamiennikami wina czy czekolady

2018-08-09  |  06:00

Rewolucja technologiczna dotarła także do produkcji żywności. Firmy chcą zastąpić surowce z tradycyjnych gospodarstw rolno-hodowlanych wyrobami wytworzonymi dzięki zdobyczom nauki. Obok mięsa produkowanego w laboratorium, pojawiają się nowe rozwiązania, np. laboratoryjnie wytwarzane wino czy czekolada. Sztucznie produkowana żywność może w przyszłości rozwiązać problem głodu. Już w 2050 roku potrzeba będzie nawet dwukrotnie więcej żywności, by zaspokoić potrzeby 10 mld ludzi.

– Strawa Naukowa jest niszowym, ale bardzo rozwojowym konceptem w branży spożywczej, która może korzystać z dobytku technologicznego w procesie projektowania żywności. Bazuje przede wszystkim na laboratoryjnie hodowanym mięsie, to jest kluczowy przykład jeżeli chodzi o ten trend – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Honorata Jarocka z firmy Mintel.

Strawa Naukowa to według firmy Mintel jeden z pięciu najważniejszych trendów na rynku spożywczym i duży krok w przyszłość. Za pomocą najnowszych osiągnięć technologii będzie można wyprodukować żywność i napoje w laboratorium. Firmy pracują nad rozwiązaniami, które pozwolą zastąpić surowce pochodzące z tradycyjnych gospodarstw rolno-hodowlanych produktami wytworzonymi dzięki najnowszym zdobyczom technologii.

Jednym z elementów postępującej rewolucji technologicznej jest laboratoryjnie hodowane mięso. Do jego produkcji potrzebne są komórki macierzyste ze świeżego mięsa lub od zwierząt. Pionierzy wykorzystują też do produkcji żywności druk 3D. Wyhodowane mięso jest na razie bardzo drogie, ale coraz więcej firm produkuje roślinne wyroby do złudzenia przypominające mięso.

– Firmy takie jak Beyond Meat czy Impossible Foods oferują produkty, które nie tylko wyglądają jak mięso, lecz także zachowują się'jak mięso. Przy krojeniu zobaczymy taką samą strukturę jak w mięsie, mają także taką samą kolorystykę, czyli konsumenci, którzy są przyzwyczajeni do smaku mięsa, nie powinni być rozczarowani – ocenia Honorata Jarocka.

Amerykańska firma Impossible Foods opracowała roślinnego burgera, który pachnie dokładnie tak jak burger z prawdziwego mięsa. Ma także podobną konsystencję. Beyond Meat ma na swoim koncie już bezmięsne kawałki kurczaka i roślinne burgery, które mają więcej białka, żelaza i wartości odżywczych niż tradycyjne burgery. Zdaniem ekspertki to jednak dopiero początek.

– Pojawiają się nowe rozwiązania w nowych kategoriach, np. laboratoryjnie wytwarzane wino czy czekolada. To są rzeczy na razie na etapie start-upów, ale widzimy, że duże firmy także inwestują w tego rodzaju biznesy, czyli potencjał i zwrot z inwestycji musi być z tego duży – przekonuje ekspertka.

Z raportu firmy Mintel „Trendy na globalnym rynku żywności i napojów” wynika, że w produkcji roślinnych burgerów wykorzystuje się o 95 proc. mniej gruntów i o 74 proc. mniej wody oraz emituje o 87 proc. mniej gazów cieplarnianych niż firmy zajmujące się obecnie tradycyjnymi dostawami i przetwórstwem mięsa. Sztucznie produkowana żywność mogłaby też pomóc rozwiązać problem braku żywności. Do 2050 roku ludzi może być już 10 mld. Szacunki mówią, że potrzeba będzie wówczas nawet dwukrotnie więcej żywności niż obecnie.

– Rozwój tych technologii jest przede wszystkim wynikiem odpowiedzialności i przyszłościowego podejścia do rosnącej populacji. Chcemy znaleźć coś, co pozwoli nam się uchronić przed potencjalnym brakiem żywności czy obciążeniem środowiska. Tego typu produkty będą oferowały większą transparentność, będziemy wiedzieli, skąd te składniki pochodzą – tłumaczy Honorata Jarocka.

Według raportu MarketsandMarkets globalny rynek substytutów mięsa ma osiągnąć wartość niemal 6,5 mld dol. w 2023 roku. Z prognoz Allied Market Research wynika, że w ciągu najbliższych 7 lat rynek ten będzie rósł w tempie 7,7 proc. średniorocznie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Przemysł

Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje

Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.