Newsy

Telewizyjne programy typu „Mam talent” trafiają do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki VR udział w wielkim show będzie dostępny dla każdego

2017-06-20  |  06:15

Polska firma VR Visio pracuje nad prototypem aplikacji w technologii wirtualnej rzeczywistości wzorowanej na konkursie typu „Mam talent”. Dzięki okularom do wirtualnej rzeczywistości każdy będzie mógł wziąć udział w wielkim telewizyjnym show sprawdzającym talenty wokalne uczestników. Wizualizacje powstają przy zastosowaniu techniki face mappingu, a projekt może trafić na rynek już w 2018 roku.

– Projekt, który wykonujemy dla inwestora z Chin, jest związany z pewnym programem muzycznym. Będzie to wyglądało tak, że kilka osób przychodzi do centrum karaoke. Jedna z nich trafia do wirtualnej rzeczywistości, a pozostałe osoby, również wykorzystując sprzęt, mają ze sobą kontakt i oglądają tą osobę tak, jakby była w programie telewizyjnym, chińskim odpowiedniku znanych w Polsce programów, jak np. „The Voice of Poland” – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Adam Cegielski, twórca studia VR Visio.

Gdyńska firma VR Visio zaprojektowała już wizualizacje, które pojawiły się podczas największego w Chinach muzycznego talent show „Super Girl". Obecnie pracuje nad nowym projektem, również na rynek Dalekiego Wschodu, na zlecenie chińskiego właściciela sieci lokali karaoke. VR Visio tworzy prototyp aplikacji w technologii wirtualnej rzeczywistości, która ma być wzorowana na wokalnym konkursie telewizyjnym.

– Osoba będąca w wirtualnej rzeczywistości po założeniu gogli będzie się znajdowała w środku programu telewizyjnego. Pozostałe osoby będą mogły oglądać program, gdzie ich znajomy będzie występował. Czyli ta osoba śpiewa do mikrofonu, widzi widownię i mikrofon w VR, widzi, że jest w programie telewizyjnym. Oprócz tego komputer ocenia, jak dobrze śpiewa, jury, które się znajduje w tym programie, zaczyna reagować, a jest oczywiście sterowane przez komputer – tłumaczy twórca VR Visio.

Aplikacja ma przenieść użytkowników na zupełnie nowy poziom rozrywki, a znane choćby z polskiej telewizji wokalne talent show trafi do wirtualnej rzeczywistości. Polski start-up został wybrany spośród 15 startujących producentów. Wartość kontraktu wynosi 65 tys. dol. za prototyp. Gra na podstawie aplikacji może trafić na rynek w 2018 roku.

Inną ciekawą technologią, którą wykorzystuje VR Visio, są wizualizacje bazujące na face mappingu. To rozwiązanie nie związane już bezpośrednio z VR i bazujące na algorytmach rozpoznających twarz, nakładających na nią w czasie rzeczywistym obrazy dokładnie dostosowane do jej kształtu i położenia w przestrzeni. To jedna z najbardziej innowacyjnych odmian współczesnej sztuki, pozycjonowanej między grafiką komputerową a szeroko rozumianym teatrem. Ciekawe przykłady realizacji tej technologii można spotkać w Europie, jednak face mapping dużą popularnością cieszy się przede wszystkim w Chinach. Ten rodzaj sztuki można było obejrzeć m.in. podczas finału największego muzycznego talent show w Chinach, na którym grafiki wyświetlane na twarzy modelki zmieniały płynnie jej wygląd np. w robota lub gejszę. W Polsce ta technika dotychczas najczęściej wykorzystywana jest przy tworzeniu animacji na fasadach budynków.

– Face mapping, jaki robiliśmy, polegał na tym, że zeskanowaliśmy twarz kobiety. Następnie przygotowaliśmy specjalne animacje, które będą pokazywały się na tej twarzy. Za pomocą specjalnych sensorów odległości oraz projektora nakładaliśmy projektorem na twarz odpowiednie animacje, które były dopasowane do kształtu twarzy. Dzięki temu wyglądało to bardzo realistycznie – opowiada Adam Cegielski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.