Newsy

Ze sztuczną inteligencją eksperymentuje coraz więcej firm. 2019 rok może być przełomowym dla rozwoju SI w Polsce, powstaną też pierwsi cyfrowi pracownicy

2019-04-02  |  06:00

Blisko 70 proc. światowych firm zaczęło eksperymentować ze sztuczną inteligencją lub ma to w planach. W Polsce decyduje się na to 2025 proc., przede wszystkim firmy działające w e-commerce, finansach czy ubezpieczeniach. Jeszcze w tym roku nawet 40 proc. firm na świecie połączy siły sztucznej inteligencji i zrobotyzowaną automatyzację procesów, aby stworzyć pracowników cyfrowych. Polska wprowadza nowe rozwiązania z opóźnieniem, ale dostrzega potencjał SI, zwłaszcza  automatyce procesów.

– W Polsce sztuczna inteligencja rozwija się dosyć dynamicznie, natomiast oczywiście główny problem, który napotyka, to kwestia doświadczonych ludzi, którzy są w stanie w tym obszarze realizować swoje koncepty i pomysły. Dzisiaj jeszcze napotykamy cały czas na problem związany z absorpcją tej technologii przez różnego rodzaju firmy ze względu na to, że data science czy sztuczna inteligencja to jeszcze novum – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Michał Grams, prezes TogetherData.

Deloitte wskazuje, że blisko połowa firm już zaczęła wdrażać automatyzację procesów przy wykorzystaniu robotów. Jak z kolei wynika z badania SAS, Accenture Applied Intelligence, Intel i Forbes Insights, już ponad 70 proc. organizacji na świecie prowadzi projekty związane z SI. Także w Polsce firmy coraz częściej przekonują się do konieczności szerszego wykorzystania rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, zdecydowanie rzadziej jednak niż na Zachodzie.

O ile według raportu Forrester „Predictions 2018: The Honeymoon For AI Is Over” 70 proc. przedsiębiorstw mogło w 2018 roku na świecie rozpocząć prace polegające na wdrożeniu sztucznej inteligencji, o tyle w Polsce było to jedynie 20–25 proc.

– Do tej pory o sztucznej inteligencji, machine learning czy type learning jedynie głośno się mówi, ale mało było przykładów praktycznego użycia w typowo biznesowym przypadku. Jako TogetherData staramy się patrzeć na to bardzo praktycznie, więc gdy rozmawiamy z firmami, raczej patrzymy na to, co ta sztuczna inteligencja może w firmie zmienić i jaką jej dać wartość. Na końcu to się musi przełożyć na wyniki biznesowe – przekonuje Michał Grams.

Z badania KPMG International „Going beyond the data. Turning data from insights into value” wynika, że ponad 80 proc. przedsiębiorstw uważa, że dzięki zrozumieniu mechanizmów analityki wielkich zbiorów danych (big data), udało im się lepiej zrozumieć potrzeby klientów. Forrester w zapowiedziach na 2019 rok prognozuje, że w najbliższym czasie w 40 proc. firm sztuczna inteligencja i zrobotyzowana automatyzacja procesów połączą siły, by stworzyć cyfrowego pracownika.

Europa pod względem zaawansowania prac nad sztuczną inteligencją wciąż musi gonić USA i Chiny. Sytuacja powoli się jednak zmienia. Unia Europejska zapowiada, że co roku na sztuczną inteligencję będzie trafiać 20 mld euro. Dla porównania Chiny już w 2017 roku wydawały na ten cel 28 mld dol. rocznie. Istotne jest jednak dostrzeżenie wagi SI, a inwestycje państwa przełożą się także na politykę samych firm.

– Polska w zakresie sztucznej inteligencji jest jak zwykle w tyle europejskiej stawki. Życzyłbym sobie, żeby 2019 rok był rokiem przełomowym, w którym ludzie i przede wszystkim firmy zaczną postrzegać SI jako wartość dodaną i element związany z przewagą konkurencyjną dla siebie – mówi ekspert.

Polska jest w ogonie Europy jeśli chodzi o wykorzystywanie narzędzi z zakresu analityki danych (20 proc.). Podobny odsetek wdraża rozwiązania SI – zwłaszcza firmy z e-commerce, finansów, ubezpieczeń, windykacji czy branży rekrutacyjnej.

– Dzisiaj sztuczną inteligencję w biznesie wykorzystujemy przede wszystkim w automatyzacji procesów. Budujemy różnego rodzaju modele, które na podstawie historycznych danych są w stanie przewidywać najbliższą przyszłość i w tym aspekcie lepiej wykorzystywać różnego rodzaju informacje, w lepszy sposób podejmować decyzje, przede wszystkim szybciej podejmować te decyzje. Każdy z nas korzysta z Gmaila i widzi, że wszystkie niechciane wiadomości spadają do spamu, to jest sztuczna inteligencja – wskazuje Michał Grams.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.