Mówi: | Jan Szewc |
Firma: | BSS Poland |
Zbliżeniowe tagi NFC pozwolą błyskawicznie kupić bilet i uzyskać informację o rozkładzie. To innowacyjne w skali świata rozwiązanie z Polski
Wdrożenia technologii smart city dzięki tagom zbliżeniowym mogą się stać dostępne nie tylko dla bogatych samorządów. Polska firma rozwija innowacyjne w skali świata rozwiązanie, które pozwala objąć systemem informacji pasażerskiej również te przystanki, które nie mogą być wyposażone w interaktywne tablice. Docelowo rozwiązanie pozwoli także na sprzedaż elektronicznych biletów. Tego typu wdrożenia rozwijane są już w dużych miastach, takich jak Paryż. W Polsce informacja pasażerska poprzez tagi jest testowana w Poznaniu.
– Realizujemy pilotażowe wdrożenie usługi Tap4Ticket w Poznaniu na około 100 przystankach. Polega ona na dostarczeniu dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach, gdzie nie ma tablicy świetlnej z rozkładami. Może to być nawet przystanek w szczerym polu, wystarczy, że nakleimy mały tag, a czekający na autobus pasażer dotknie go telefonem i otrzyma na ekran telefonu pełną informację dynamiczną – kiedy przyjedzie, która linia, nawet z dodatkowymi informacjami typu udogodnienia dla niepełnosprawnych. Wszystko bez potrzeby pobierania aplikacji – mówi agencji Newseria Innowacje Jan Szewc, doradca i konsultant w BSS Poland.
Usługa Tap4Ticket wykorzystuje zbliżeniowe znaczniki NFC. W Poznaniu ruszył już pilotażowy program we współpracy z tamtejszym Zarządem Transportu Miejskiego. Tymczasem technologia rozwijana jest na całym świecie. We wrześniu w Paryżu ruszy usługa mobilnej sprzedaży biletów Smart Navigo NFC. Dzięki niej osoby dojeżdżające do pracy lub szkoły będą mogły przechowywać na swoich urządzeniach odpowiedniki przedpłaconych kart, za pośrednictwem których można kupować bilety w biletomatach. Smart Navigo będzie przechowywać bilety i karnety na karcie SIM w smartfonach z systemem Android działających w sieci Orange lub we wbudowanym bezpiecznym elemencie, w który wyposażone są niektóre telefony Samsung. Dzięki temu z usługi będzie można korzystać nawet, jeśli smartfon jest wyłączony lub wyczerpany.
Tagi NFC mogą odegrać kluczową rolę w zwiększeniu dostępności rozwiązań z zakresu smart city i stanowić ich ważne uzupełnienie.
– Jeżeli duży biletomat bądź nawet parkometr będą zastąpione prostym tagiem, to część ludzi może z tego skorzystać, ponieważ tapnięcie (dotknięcie telefonem – przyp.red.) takiego taga spowoduje możliwość zakupu biletu w bardzo podobny sposób jak w biletomacie. To dobre uzupełnienie i pozwala na spore oszczędności dla miast, które stać na drogą infrastrukturę smart city, ponieważ możemy tę usługę rozszerzyć. Takie znaczniki mogą być również w autobusie – mówi ekspert.
Na podobne rozwiązanie zdecydowała się firma Ticketmaster zajmująca się m.in. dystrybucją biletów w amerykańskiej lidze hokeja NHL. Po tym, jak wprowadzono tam mobilną sprzedaż biletów, wzrost sprzedaży sięgnął 85 proc. Technologia SafeTix, stanowiąca uzupełnienie cyfrowej platformy sprzedaży, polega na powiązaniu unikalnego, identyfikowalnego biletu cyfrowego z telefonem komórkowym każdego kibica za pomocą zaszyfrowanego kodu kreskowego, który automatycznie odświeża się co kilka sekund. W praktyce uniemożliwia to fałszerstwa i odsprzedaż biletu.
Polska firma swoje rozwiązanie kieruje jednak na razie przede wszystkim do samorządów, zwłaszcza tych, które na wdrożenia z zakresu smart city mają niewielkie budżety.
– Mniejsze gminy, zwłaszcza te, które nie mają jakichś dużych środków unijnych na infrastrukturę, chętnie patrzą na tańsze rozwiązania. A nasze rozwiązanie jest nowoczesne i tanie. Ono w pewnym sensie jest również unikalne w skali światowej. Zastosowań NFC jest bardzo dużo, ale akurat z systemem dynamicznej informacji pasażerskiej nie jest mi znane żadne na świecie, więc jesteśmy nowatorscy – przekonuje Jan Szewc.
Według Inkwood Research światowy rynek technologii NFC będzie do 2027 roku notował średnioroczne wzrosty na poziomie 22 proc.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-08-14: Długie korzystanie ze smoczka jest związane z ograniczonym zasobem słownictwa u dzieci. Logopedzi zwracają też uwagę na inne problemy
- 2024-07-09: Systemy komunikacji poszczególnych służb nie są ze sobą zintegrowane. Ich sprawne działanie to podstawa zarządzania kryzysowego
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2024-06-04: Nowe systemy biletowe muszą lepiej chronić dane osobowe pasażerów. To cenny łup dla cyberprzestępców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.