Newsy

Współczesna produkcja okien to innowacje i patenty. Polska firma liderem nowoczesnych rozwiązań

2017-06-23  |  06:15

Rynek producentów okien może być miejscem intensywnych badań i przełomowych, rewolucyjnych innowacji. Wystarczy wspomnieć, że firma Oknoplast, producent okien z PCV, w ciągu blisko 23 lat wprowadziła 40 innowacyjnych rozwiązań technologicznych w branży stolarki otworowej i na same badania potrafi przeznaczyć w ciągu roku kilkanaście milionów złotych. Okno termoizolacyjne, niewidoczne zawiasy ukryte w ramie czy produkty Prolux i Pixel, zapewniające 22 proc. więcej światła niż tradycyjne okna, zapoczątkowały nowy trend w Europie.

– Firma od początku swojej działalności stawia przede wszystkim na innowacje. Zawsze inwestowaliśmy w dział R&D, staraliśmy się współpracować z innymi podmiotami badawczymi na rynku drzwi i okien w Europie w zakresie innowacji. Przez 23 lata funkcjonowania wprowadziliśmy ponad 40 innowacji w branży stolarki otworowej jako pierwsi, kreując ten trend na rynku europejskim – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Mikołaj Placek, prezes zarządu Grupy Oknoplast.

W zależności od roku i wprowadzanych innowacji na badania i rozwój firma przeznacza nawet kilkanaście milionów złotych.

– Dział R&D Oknoplast składa się z kilkunastu osób, które cały czas pracują nad nowymi rozwiązaniami, ale oprócz tego współpracujemy także z instytutami naukowymi, z naukowcami, ze start-upami, również z uniwersytetami czy politechnikami, nie tylko w Polsce, lecz także za granicą – wymienia Mikołaj Placek.

Przez lata swojej działalności Oknoplast wprowadził wiele innowacji, począwszy od aspektów związanych z funkcjonalnością poprzez ergonomię, design skończywszy na technologii, wyprzedzając branżę nawet o kilka lat.

– Dwa lata temu postawiliśmy na design, na większą ilość światła, które powinno być dostarczane do wewnątrz pomieszczeń. Zmieniają się trendy architektoniczne, architekci stawiają na większe przeszklenia. Jako pierwsi w Europie stworzyliśmy okno, które dzięki specjalnej konstrukcji ramy i skrzydła okiennego dostarcza ponad 22 proc. więcej światła w porównaniu z tego typu rozwiązaniami naszych konkurentów. To kolejny trend, który wykreowaliśmy w Europie i w tym kierunku idzie większość producentów – przekonuje prezes Grupy Oknoplast.

Klienci coraz częściej przykładają wagę do designu okien, dopasowują je do bryły domu, zwracają uwagę na ich wielkość, funkcję i rozmieszczenie. Przekłada się to na wydatki. Za dobrej jakości okna jesteśmy w stanie zapłacić więcej. Budownictwo idzie w kierunku energooszczędności. Duże przeszklenia pomagają utrzymać wyższą temperaturę, zapewniają oświetlenie przez większą część doby. Co więcej, dzienne światło może zostać przekształcone w energię elektryczną. Taki trend powinien się utrzymywać.

– Cały czas szukamy nowych pomysłów, a nasz dział R&D pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Tym, co wpisuje się w trendy rozwoju jeżeli chodzi o całą branżę budowlaną, to zagadnienie smart home. Zajmujemy się nimi od kilku lat, unowocześniamy je i staramy się, aby było coraz lepsze – tłumaczy Placek.

Z początkiem kwietnia 2017 roku Oknoplast ruszył z nowym projektem Oknoplast LAB. Na platformie pojawił się cykl filmów poradnikowych, gdzie eksperci krok po kroku doradzają przy wyborze okien, na co zwrócić uwagę, czy jakie są różnice między poszczególnymi modelami. Wszystko zaś podane w przystępny sposób, bez użycia trudnych, technicznych terminów.

– Stawiamy na innowacyjny sposób komunikacji z rynkiem. Jako pierwsza firma w branży budowlanej stworzyliśmy format poradnikowy Oknoplast LAB. Komunikujemy się z naszym klientem poprzez filmy wideo. Pokazujemy w nich produkty w lekki i przystępny sposób, tak aby klient otrzymał prosty przekaz i żeby bez problemu zrozumiał zagadnienia, które wiążą się z wyborem stolarki otworowej. Nie komunikujemy tego w techniczny sposób, ale w przystępny i zrozumiały – podkreśla Mikołaj Placek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Farmacja

Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi

Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.