Newsy

Wirtualna rzeczywistość odtworzy warunki panujące na lotnisku. W Polsce powstaje symulator do szkolenia personelu lotniska

2018-02-09  |  05:55

Polacy pracują nad rozwiązaniem wykorzystującym wirtualną rzeczywistość, które pozwoli przeszkolić osoby pracujące na płycie lotniska. Jako pierwszy powstaje patent dla marshallerów, czyli osób odpowiedzialnych za prawidłowe zatrzymanie samolotu. Wirtualne środowisko pozwala w realistyczny sposób odtworzyć warunki panujące na płycie portu lotniczego oraz określa poprawność wykonania przez personel gestów wykorzystywanych podczas ich codziennej pracy. Nowe rozwiązanie ma wiele możliwości personalizacji i co ważne – w znaczący sposób umożliwia obniżenie kosztów tego typu szkoleń.

– Po założeniu gogli zabieramy osobę szkoloną na płytę lotniska, dokładnie w to miejsce, w którym rzeczywiście później będzie wykonywała swoją pracę. Kładziemy duży nacisk na to, żeby w momencie, gdy mamy do czynienia z lotniskiem w Balicach, były rzeczywiście odwzorowane naturalne warunki panujące w tym miejscu – malowanie pasa startowego, linie, uwarunkowania geograficzne, wzgórza, specyficzne obiekty. To wszystko jest bardzo ważne przy realistycznym szkoleniu – mówi w rozmowie z agencją informacyjna Newseria Innowacje Michał Litworowski, prezes Nano Games i  pomysłodawca marki Simpro.

Pomysłodawcy mogli przetestować swoje założenia w ramach projektu Krakowskiego Parku Technologicznego ScaleUp, którego partnerem było lotnisko Balice. Obecnie rozwiązanie znajduje się na etapie prototypu. Jak przekonują twórcy, aktualnie skoncentrowali się na konkretnej grupie odbiorców, chociaż technologia umożliwia znacznie szerszy zakres możliwości szkoleniowych.

– To Kraków Airport, widząc potencjał w technologii, zaprosił nas do rozmowy i w porozumieniu z nimi wypracowaliśmy grupę, która jest najlepiej dostosowana do pierwszego etapu projektu. To personel, który najbardziej potrzebuje tych szkoleń, bo w praktyce ponosi dużą odpowiedzialność w codziennym funkcjonowaniu lotnisk, szczególnie tych, które są obciążone ruchem. Co chwila jest tam lądowanie i start, co 10 minut podjeżdża nowy samolot i walczy się o każde 10 cm pasa, więc zatrzymanie tego pojazdu przez marshallerów w prawidłowy sposób jest krytyczne – przekonuje Michał Litworowski.

Dzięki dotychczasowym pracom udało się osiągnąć podstawową funkcjonalność systemu. Docelowo produkt ma obejmować cały proces szkolenia, obejmujący m.in. pełny zakres znaków czy statków powietrznych. Jedną z zalet rozwiązania jest możliwość wizualizacji warunków, które w rzeczywistości byłyby bardzo trudne lub kosztowne do osiągnięcia. Ponadto system umożliwia symulację zdarzeń takich jak wybuch czy pożar.

– Na przykładzie Krakowa widzimy, że realistyczne szkolenie wymagałoby po prostu zabezpieczenia pasa lotniczego i przygotowania samolotu, np. Boeinga 747. Gdybyśmy chcieli kupić taki samolot i podstawić go do celów szkoleniowych, to trzeba byłoby dysponować budżetami na poziomie wielu milionów złotych. W tym przypadku możemy tanio i efektywnie oddać warunki geograficzne i wymiarowe, które są w rzeczywistości – zauważa przedstawiciel firmy Nano Games.

Twórcy projektu nie chcą ograniczać się jedynie do szkolenia pracowników portów lotniczych. Rozmawiają już z partnerami z Polski i Europy, a na horyzoncie ich zainteresowania są m.in. tzw. operatorzy infrastruktury krytycznej, odpowiadający za zapewnienie bezpieczeństwa i ciągłości funkcjonowania np. dworców.

Firma ABI Research prognozuje, że w tym roku wartość rynku szkoleń z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości osiągnie wartość 216 mln dol., a do 2022 roku wzrośnie do poziomu 6,3 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

Edukacja

Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]

Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.