Mówi: | Kacper Winiarczyk |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Uber Polska |
Uber pracuje nad rozwojem pojazdów autonomicznych. Pierwszeństwo mają jednak samochody latające
Specjaliści nie mają wątpliwości, w niedalekiej przyszłości każdy człowiek będzie mógł się wzbić w przestrzeń powietrzną. Nad tymi rozwiązaniami pracuje Uber. Wśród nich są helikoptery, samoloty, a nawet latające samochody.
– Jako firma z silnym technologicznym rozwojem skupiamy się bardzo mocno na rozwoju technologii. Myślimy o tym, w jaki sposób rynek będzie wyglądał za 5, 10, 15 lat, także oprócz samochodów autonomicznych, pracujemy nad rozwojem latających samochodów, które mogłyby obsługiwać użytkowników w części dużych miast na świecie. Pierwsze testy najprawdopodobniej odbędą się w Dubaju w najbliższej przyszłości – mówi agencji Informacyjnej Newseria Innowacje Kacper Winiarczyk, dyrektor generalny Uber Polska.
Latające samochody to nie jest jedyna innowacja, nad którą pracuje Uber, przy czym czasami nowe rozwiązania mogą bazować na starych technologiach. Na przykład w niektórych zakątkach świata takich jak Indie firma planuje wprowadzenie zamówień SMS, ze względu na kiepską dostępność do internetu. Amerykańskie przedsiębiorstwo chce także zwiększyć liczbę samochodów przeznaczonych do przewozu osób niepełnosprawnych.
– Wiemy, że społeczeństwo w krajach Europy Zachodniej, w Stanach Zjednoczonych, a także w Polsce bardzo gwałtownie się starzeje. Ludzie będą potrzebowali pomocy z transportem i to są takie wyzwania, na których obecnie najbardziej się skupiamy – przekonuje Kacper Winiarczyk.
Jak twierdzi dyrektor generalny Uber Polska, firma ma w przyszłości pełnić rolę katalizatora pomiędzy podmiotami, które świadczą usługi transportu lotniczego. Jednak aby tak się stało, musi zostać spełnionych kilka warunków. Jeśli wszystko uda się ze sobą odpowiednio skorelować, ceny będą o wiele przystępniejsze dla przeciętnego użytkownika.
– Rola Ubera to rola katalizatora współpracy pomiędzy tradycyjnymi firmami, które działają w przestrzeni helikopterów, samolotów czy rozwiązań hybrydowych. Z drugiej strony są to spółki, które zajmują się infrastrukturą do ładowania, bo chcielibyśmy, aby tego typu pojazdy były elektryczne i to musi być szybkie ładowanie przy bardzo dużych napięciach, więc jest to kolejne wyzwanie. Z trzeciej strony jest to kwestia lądowisk dla helikopterów, tudzież pojazdów latających. W dużych miastach jest ich relatywnie niewiele, głównie obsługują szpitale czy część firm, które tego rodzaju usług potrzebują – wyjaśnia Kacper Winiarczyk.
Amerykańska firma planami wybiega daleko w przyszłość, już teraz poszukując innowacji, które znacząco usprawnią komunikację i zwiększą jej komfort.
– Wspólnie staramy się stworzyć ramy funkcjonowania tego typu systemów, aby były one dużo bardziej przystępne cenowo niż to, co obecnie funkcjonuje na rynku. Żeby były jak najefektywniej wykorzystywane i żeby rozwiązywały problemy ruchu w miastach, a nie stwarzały nowych, bo oczywiście nie chcielibyśmy nigdy zobaczyć korków powietrznych przy samochodach latających – mówi Kacper Winiarczyk.
Dużo mówi się ostatnio o samochodach autonomicznych, jednak wciąż są one w fazie testów. Mimo to – jak pokazują raporty Urzędu do spraw komunikacji stanu Kalifornia – nawet ograniczona liczba tego typu pojazdów spowodowała w ciągu ostatnich kilku lat 31 poważnych wypadków. Według innych statystyk nawet na wczesnym etapie testowania – między wrześniem 2014 a listopadem 2015 – pojazdy autonomiczne popełniły w sumie 2894 błędy zmuszające kierowców do przejęcia kontroli.
– W samochodach autonomicznych najważniejszą rzeczą jest dostrzeżenie, że to jest jeszcze pieśń przyszłości. To nie są technologie, które pojawią się w pełni autonomicznej wersji w ciągu 5 czy 15 lat – podsumowuje Kacper Winiarczyk.
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.