Mówi: | Henryk Chorążewski |
Firma: | Samsung Electronics Polska |
Technologia HDR, czyli szeroki zakres tonalny, coraz częściej stosowana przez producentów telewizorów. Na razie dostępna jedynie w najdroższych i najwyższej klasy odbiornikach
Technologia HDR znana jest już od lat, ale do tej pory stosowana była raczej w innych kategoriach produktów, takich jak aparaty fotograficzne czy kamery. W telewizorach pojawiła się niedawno i jest to jedna z tych innowacji, które mają rzeczywisty, widoczny wpływ na poprawę jakości obrazu. Użytkownicy czerpią jeszcze więcej przyjemności z oglądania filmów lub grania z wykorzystaniem telewizora HDR.
Sam skrót HDR pochodzi od angielskich słów High Dynamic Range oznaczających rozszerzony zakres tonalny obrazu. Z jednej strony oznacza to, że taki obraz w porównaniu do SDR (Standard Dynamic Range) oferuje znacznie wyższy maksymalny poziom jasności i równocześnie głębszą czerń, lecz dodatkowo technologia HDR umożliwia wyświetlenie większej ilości szczegółów właśnie w najjaśniejszych i najciemniejszych partiach obrazu. Innymi słowy, w telewizorach HDR zobaczymy szczegóły tam, gdzie w przypadku zwykłego ekranu obraz byłby już jednolicie czarny lub totalnie przepalony, a z drugiej strony pozwalają one na zdecydowanie głębsze doznania podczas oglądania najciemniejszych lub bardzo rozjaśnionych scen.
– Współczesne telewizory, które obsługują technologię HDR, potrafią wyświetlać obraz z jasnością do 1500 nitów. Załóżmy taką sytuację, że oglądamy obraz znad morza, gdzie mamy latarnię morską. W momencie, kiedy jej światło będzie skierowane w nasze oczy, to efekt będzie niezwykle realistyczny – na moment prawie nas oślepi. HDR jest również ważny dla graczy, ponieważ pozwala pokazać jeszcze więcej szczegółów, a także dba o to, by kolory nie gubiły intensywności – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Henryk Chorążewski z firmy Samsung Electronics Polska.
Dla porównania warto dodać, że standardowy telewizor oferuje parametry zdecydowanie słabsze, z maksymalną jasnością na poziomie 200–300 nitów. Przy czym chodzi nie tylko o jasność czy odpowiednio płynne przejścia tonalne w najciemniejszych i najjaśniejszych partiach obrazu. Technologia HDR oznacza bowiem także, że telewizor wyświetla bardziej wyraziste barwy, choć nie polega to na prostym podbiciu nasycenia kolorystycznego. Wręcz przeciwnie, dzięki tej technologii obraz wydaje się bardziej rzeczywisty i staje się jeszcze bliższy temu, jak postrzega świat ludzkie oko.
– HDR to taka technologia, która zapewnia jak najbardziej wierny i zgodny obraz z naszym postrzeganiem odcieni i kolorów niezależnie od pory dnia, w której siadamy przed telewizorem – tłumaczy Henryk Chorążewski i dodaje – HDR pozwala nam zobaczyć więcej odcieni kolorów, daje nam odczucia bliższe rzeczywistości. Wyobraźmy sobie, że idziemy aleją wśród drzew, słońce przebija się przez liście. W momencie, kiedy oglądamy taki obraz na ekranie telewizora UHD, to towarzyszą nam realistyczne odczucia, kiedy nie ma liści, słońce potrafi nas oślepić.
Obecnie technologię HDR oferują na razie wybrane modele z najnowszych, topowych serii czołowych producentów. Nadal są to zatem z reguły produkty dość drogie, choć coraz częściej na rynek trafiają także modele bardziej przystępne cenowo. Wyższa cena jest jednak uzasadniona, ponieważ korzystanie z technologii HDR wymaga zastosowania mocniejszego procesora i szeregu innych zaawansowanych komponentów, w tym także złączy obsługujących standard HDMI 2.0a, a przede wszystkim 10-bitowego wyświetlacza. W przypadku firmy Samsung HDR oferują telewizory z serii QLED oraz serii MU od modelu MU 6100 wzwyż oraz duża część telewizorów z 2016 i 2015 roku, np. z serii KS7000, KS7500 i 8000 czy JS8000.
– Samsung ma bogatą ofertę telewizorów wyposażonych w technologię HDR. To nie tylko modele do oglądania filmów, lecz także do grania na konsoli. Gracze bardzo cenią tę technologię, ponieważ zapewnia więcej szczegółów, tym samym oferuje obraz bardziej plastyczny, który jest o wiele bliższy rzeczywistości – podsumowuje Henryk Chorążewski.
Czytaj także
- 2020-07-20: Nowo odkryty materiał przyspieszy wejście na rynek urządzeń elektronicznych nowej generacji. Pozwoli też na dalszą miniaturyzację [DEPESZA]
- 2019-12-04: Rozdzielczość 4K nie robi już wrażenia na konsumentach. Producenci telewizorów stawiają na odwzorowanie barw, część współpracuje z Hollywood i Netfliksem
- 2019-05-08: Media społecznościowe zmieniają branżę PR. Wyzwaniem jest walka z fake newsami i hejtem
- 2018-12-27: Polscy pacjenci mogą liczyć na implanty nowej generacji. Pozwolą one na badania rezonansu magnetycznego
- 2018-10-26: Gotowanie staje się coraz łatwiejsze. Inteligentne sprzęty podpowiedzą przepis, przypomną o zakupach, a nawet o terminie przydatności do spożycia produktów
- 2018-09-07: Pierwsza na świecie specjalna kapsuła stworzona przez Polaków umożliwi samodzielne zbadanie narządów zmysłów. W przyszłości pomoże także w ich rehabilitacji
- 2018-09-14: Nowoczesne smartfony to przede wszystkim innowacje w aparatach i ekranach. Sztuczna inteligencja, podwójny obiektyw i tryb HDR to najnowsze trendy
- 2018-09-03: Polacy wymieniają telewizor średnio co sześć lat. Kupują coraz większe i droższe
- 2018-04-16: Nowa metoda leczenia dla osób z problemami słuchu. W Polsce przeprowadzono pierwszą w regionie operację wszczepienia nowoczesnych implantów
- 2018-04-26: New treatment method for patients with hearing problems. Polish doctors have been the first in the region to implant innovative hearing aids
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.