Mówi: | Henryk Chorążewski |
Firma: | Samsung Electronics Polska |
Technologia HDR, czyli szeroki zakres tonalny, coraz częściej stosowana przez producentów telewizorów. Na razie dostępna jedynie w najdroższych i najwyższej klasy odbiornikach
Technologia HDR znana jest już od lat, ale do tej pory stosowana była raczej w innych kategoriach produktów, takich jak aparaty fotograficzne czy kamery. W telewizorach pojawiła się niedawno i jest to jedna z tych innowacji, które mają rzeczywisty, widoczny wpływ na poprawę jakości obrazu. Użytkownicy czerpią jeszcze więcej przyjemności z oglądania filmów lub grania z wykorzystaniem telewizora HDR.
Sam skrót HDR pochodzi od angielskich słów High Dynamic Range oznaczających rozszerzony zakres tonalny obrazu. Z jednej strony oznacza to, że taki obraz w porównaniu do SDR (Standard Dynamic Range) oferuje znacznie wyższy maksymalny poziom jasności i równocześnie głębszą czerń, lecz dodatkowo technologia HDR umożliwia wyświetlenie większej ilości szczegółów właśnie w najjaśniejszych i najciemniejszych partiach obrazu. Innymi słowy, w telewizorach HDR zobaczymy szczegóły tam, gdzie w przypadku zwykłego ekranu obraz byłby już jednolicie czarny lub totalnie przepalony, a z drugiej strony pozwalają one na zdecydowanie głębsze doznania podczas oglądania najciemniejszych lub bardzo rozjaśnionych scen.
– Współczesne telewizory, które obsługują technologię HDR, potrafią wyświetlać obraz z jasnością do 1500 nitów. Załóżmy taką sytuację, że oglądamy obraz znad morza, gdzie mamy latarnię morską. W momencie, kiedy jej światło będzie skierowane w nasze oczy, to efekt będzie niezwykle realistyczny – na moment prawie nas oślepi. HDR jest również ważny dla graczy, ponieważ pozwala pokazać jeszcze więcej szczegółów, a także dba o to, by kolory nie gubiły intensywności – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Henryk Chorążewski z firmy Samsung Electronics Polska.
Dla porównania warto dodać, że standardowy telewizor oferuje parametry zdecydowanie słabsze, z maksymalną jasnością na poziomie 200–300 nitów. Przy czym chodzi nie tylko o jasność czy odpowiednio płynne przejścia tonalne w najciemniejszych i najjaśniejszych partiach obrazu. Technologia HDR oznacza bowiem także, że telewizor wyświetla bardziej wyraziste barwy, choć nie polega to na prostym podbiciu nasycenia kolorystycznego. Wręcz przeciwnie, dzięki tej technologii obraz wydaje się bardziej rzeczywisty i staje się jeszcze bliższy temu, jak postrzega świat ludzkie oko.
– HDR to taka technologia, która zapewnia jak najbardziej wierny i zgodny obraz z naszym postrzeganiem odcieni i kolorów niezależnie od pory dnia, w której siadamy przed telewizorem – tłumaczy Henryk Chorążewski i dodaje – HDR pozwala nam zobaczyć więcej odcieni kolorów, daje nam odczucia bliższe rzeczywistości. Wyobraźmy sobie, że idziemy aleją wśród drzew, słońce przebija się przez liście. W momencie, kiedy oglądamy taki obraz na ekranie telewizora UHD, to towarzyszą nam realistyczne odczucia, kiedy nie ma liści, słońce potrafi nas oślepić.
Obecnie technologię HDR oferują na razie wybrane modele z najnowszych, topowych serii czołowych producentów. Nadal są to zatem z reguły produkty dość drogie, choć coraz częściej na rynek trafiają także modele bardziej przystępne cenowo. Wyższa cena jest jednak uzasadniona, ponieważ korzystanie z technologii HDR wymaga zastosowania mocniejszego procesora i szeregu innych zaawansowanych komponentów, w tym także złączy obsługujących standard HDMI 2.0a, a przede wszystkim 10-bitowego wyświetlacza. W przypadku firmy Samsung HDR oferują telewizory z serii QLED oraz serii MU od modelu MU 6100 wzwyż oraz duża część telewizorów z 2016 i 2015 roku, np. z serii KS7000, KS7500 i 8000 czy JS8000.
– Samsung ma bogatą ofertę telewizorów wyposażonych w technologię HDR. To nie tylko modele do oglądania filmów, lecz także do grania na konsoli. Gracze bardzo cenią tę technologię, ponieważ zapewnia więcej szczegółów, tym samym oferuje obraz bardziej plastyczny, który jest o wiele bliższy rzeczywistości – podsumowuje Henryk Chorążewski.
Czytaj także
- 2020-07-20: Nowo odkryty materiał przyspieszy wejście na rynek urządzeń elektronicznych nowej generacji. Pozwoli też na dalszą miniaturyzację [DEPESZA]
- 2019-12-04: Rozdzielczość 4K nie robi już wrażenia na konsumentach. Producenci telewizorów stawiają na odwzorowanie barw, część współpracuje z Hollywood i Netfliksem
- 2019-05-08: Media społecznościowe zmieniają branżę PR. Wyzwaniem jest walka z fake newsami i hejtem
- 2018-12-27: Polscy pacjenci mogą liczyć na implanty nowej generacji. Pozwolą one na badania rezonansu magnetycznego
- 2018-10-26: Gotowanie staje się coraz łatwiejsze. Inteligentne sprzęty podpowiedzą przepis, przypomną o zakupach, a nawet o terminie przydatności do spożycia produktów
- 2018-09-07: Pierwsza na świecie specjalna kapsuła stworzona przez Polaków umożliwi samodzielne zbadanie narządów zmysłów. W przyszłości pomoże także w ich rehabilitacji
- 2018-09-14: Nowoczesne smartfony to przede wszystkim innowacje w aparatach i ekranach. Sztuczna inteligencja, podwójny obiektyw i tryb HDR to najnowsze trendy
- 2018-09-03: Polacy wymieniają telewizor średnio co sześć lat. Kupują coraz większe i droższe
- 2018-04-16: Nowa metoda leczenia dla osób z problemami słuchu. W Polsce przeprowadzono pierwszą w regionie operację wszczepienia nowoczesnych implantów
- 2018-04-26: New treatment method for patients with hearing problems. Polish doctors have been the first in the region to implant innovative hearing aids
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), inaczej gospodarka cyrkularna, to model gospodarczy, który dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania zasobów. Na razie polska gospodarka osiągnęła cyrkularność w nieco ponad 10 proc., więc mamy dużo do nadrobienia. Tym bardziej że pojawiają się kolejne unijne regulacje, które wymuszą na nas przyspieszenie procesu dochodzenia do GOZ. Jedną z nich jest rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które zacznie obowiązywać od sierpnia 2026 roku.
Konsument
Australijscy rodzice zaniepokojeni kierowanymi do dzieci reklamami niezdrowej żywności. Duże poparcie społeczne dla ich ograniczenia

Blisko 90 proc. rodziców i opiekunów w Australii wyraża zaniepokojenie nadmierną ekspozycją dzieci na reklamy niezdrowej żywności – wynika z badania naukowców z Deakin University w Australii. Dlatego chcą jego ograniczenia w różnych mediach i środowiskach. Zdaniem badaczy poparcie społeczne dla regulacji dotyczących marketingu niezdrowej żywności jest czynnikiem warunkującym ich wprowadzenie przez decydentów.
Ochrona środowiska
UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji

Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.