Mówi: | Anna Streżyńska |
Funkcja: | była minister cyfryzacji, właściciel i wspólnik, MC2 Innovations |
Technologia blockchain może być wykorzystana w nowych paszportach czy w pełni cyfrowej walucie euro. Warunkiem jej użycia powinien być cel biznesowy
Blockchain jest często oceniany jako technologia zmieniająca świat. Rewolucjonizuje już świat finansów czy handel. Może być wykorzystany m.in. przy wprowadzaniu nowych paszportów, a Europejski Bank Centralny rozważa użycie go przy projektowaniu nowej, w pełni cyfrowej waluty euro. Jak wskazuje Anna Streżyńska, nie ma jednak potrzeby stosowania blockchainu jako zabezpieczenia każdej transakcji. – Ważny jest cel biznesowy, który chcemy osiągnąć. Musimy najpierw sprawdzić, czy ten sam cel można osiągnąć technologią tańszą, pewniejszą i bardziej klasyczną – ocenia była minister cyfryzacji.
– Blockchain mnie zawsze fascynował jako technologia zmierzająca do zabezpieczenia w pewności określonych obiektów. To mogą być bardzo różne informacje – dane podpięte pod łańcuch w blockchainie i ich bezpieczeństwo, ich nienaruszalność, ich niezmienność jest gwarantowana technologią. Ale musimy zawsze się zastanowić, gdzie nam na tym naprawdę zależy, kiedy to jest biznesowe must, czyli absolutna korzyść i absolutny przymus, żeby zastosować tak zabezpieczające technologie – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Anna Streżyńska, była minister cyfryzacji, właściciel i wspólnik w MC2 Innovations.
Technologia blockchain wykracza już daleko poza kryptowaluty i bitcoin. Dzięki większej przejrzystości i uczciwości wpływa na różne sektory, jest już obecna m.in. w finansach, bankowości czy egzekwowaniu umów. Niedawno UE wybrała londyński start-up iov42 do pomocy w projektowaniu i opracowywaniu europejskich rozwiązań blockchain, a technologia ma zostać wykorzystana do ulepszenia usług transgranicznych. Pierwsza faza projektu skupi się na projektowaniu produktów, takich jak m.in. cyfrowe paszporty czy prawa własności intelektualnej. Europejski Bank Centralny ma też w planach wprowadzenie cyfrowego euro do 2025 roku, a jedną z technologii branych pod uwagę w tym zakresie jest właśnie blockchain.
– Zawsze bazowaliśmy na tzw. zaufanej trzeciej stronie, to był albo bank, albo organ państwa, albo inna trzecia strona zaufana przez strony zawierające kontrakt. Dlatego nie szukaliśmy rozwiązań technologicznych, bo nasze dane, pieniądze, informacje są w bezpiecznych rękach, w których nie ulegną zniekształceniu. Obecnie świat polega często na transakcjach masowych, gdzie po obu stronach są uczestnicy rynku masowego, darzący się niewielkim zaufaniem, i wiele transakcji próbuje się zabezpieczyć przed naruszeniem właśnie za pomocą technologii – zauważa była minister cyfryzacji.
Zastosowań technologii blockchain jest coraz więcej. W sierpniu Australian Border Force (ABF) zakończyło próbę testowania interoperacyjności swojego systemu weryfikacji opartego na blockchainie ze swoim singapurskim odpowiednikiem. Ma to uprościć i usprawnić handel transgraniczny między tymi dwoma krajami. Ostatnio z kolei Departament Finansów miasta Nowy Jork poinformował, że zbada możliwość zastosowania technologii blockchain do ewidencji gruntów w mieście. Niedawno Till Lindemann, wokalista niemieckiego zespołu Rammstein, oferował swoim fanom możliwość zjedzenia z nim obiadu w ramach pakietu NFT (token non-fungible) o wartości 100 tys. euro.
Już wkrótce może też powstać portal społecznościowy, gdzie dane użytkowników będzie zabezpieczać właśnie blockchain.
– W tej chwili prace w tej technologii skupiają się na poprawieniu jej cech, parametrów, takich jak wydajność, jak szybkość, a nie na odkrywaniu jakichś zupełnie nowych możliwości. Ona się aplikuje praktycznie do każdej dziedziny życia, przykładem chociażby może być nasz cyfrowy paszport pojazdu, który jest najbardziej naturalnym zastosowaniem tej technologii, ale nie w każdej dziedzinie życia i nie w każdym zastosowaniu jest ona niezbędna – przekonuje Anna Streżyńska.
Ze względu na zaszyfrowany, rozproszony charakter technologii przetworzenie transakcji blockchain może zająć znacznie więcej czasu niż tradycyjne systemy płatności. O ile technologia sprawdzi się tam, gdzie bezpieczeństwo i poufność danych to podstawa, o tyle niekoniecznie powinna zastępować te dotychczas stosowane w mniej podatnych na ataki sektorach.
– Ważny jest cel biznesowy, który chcemy osiągnąć. Najpierw musimy go dobrze rozumieć, a potem się zastanowić, czy tej konkretnie technologii do tego potrzebujemy, bo być może uda się osiągnąć ten sam cel technologią tańszą, pewniejszą i bardziej klasyczną – podkreśla była minister cyfryzacji. – Przy wszystkich naszych fascynacjach na koniec najważniejsza jest decyzja biznesowa, suma korzyści i wydatków i to, co chcemy osiągnąć za ich pomocą.
Czytaj także
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-05-05: Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-04-08: Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.